Karetki systemowe Sądeckiego Pogotowia Ratunkowego są dość mocno eksploatowane, gdyż codziennie pokonują kilometry by ratować osoby w stanie zagrożenia życia. W związku z tym faktem zachodzi konieczność ich systematycznej wymiany. Pojazdy będące Zespołami Ratownictwa Medycznego muszą być bowiem zawsze niezawodne.
Zakup nowych samochodów, które następnie zostają karetkami systemowymi nie powoduje, że starsze i wysłużone pojazdy wypadają z taboru Sądeckiego Pogotowia Ratunkowego. Stają się one ambulansami rezerwowymi. Tego typu samochody są w każdej chwili gotowe do wyjazdu w teren w przypadku, gdy karetka systemowa ulegnie awarii lub wypadkowi. Ratownicy mogą się do nich przesiąść i dalej pełnić swój dyżur.
Ambulanse rezerwowe dużą rolę odgrywają także w sytuacji zaistnienia zdarzeń masowych, gdzie m.in. konieczne są dostarczenie ma miejsce dużej liczby personelu medycznego i transport wielu poszkodowanych do placówek medycznych. Samochody będące rezerwą Sądeckiego Pogotowia Ratunkowego wykorzystywane są również do zabezpieczania imprez masowych. Personel SPR-u korzysta z nich na pokazach ratownictwa, festynach i podczas wspólnych ćwiczeń z innymi służbami oraz w czasie wizyt i pogadanek w placówkach oświatowych i zawodów.
Oznaczenia literowe ambulansów rezerwowych mówią nam o tym, że jeżeli samochód był kiedyś włączony do systemu PRM, to jako tego typu ZRM.
Aktualnie ambulansami rezerwowymi w Sądeckim Pogotowiu Ratunkowym jest 9 pojazdów:
- P – Mercedes-Benz Sprinter 318 CDI/Auto-Form
- P – Mercedes-Benz Sprinter 318 CDI/Auto-Form
- P/S – Mercedes-Benz Sprinter 318 CDI/Auto-Form
- P – Volkswagen Transporter T5 FL/WAS
- P – Volkswagen Transporter T5 FL/WAS
- P – Volkswagen Crafter I FL/Auto-Form
- P – Volkswagen Transporter T5 FL/Auto-Form
- P – Renault Master III FL/Auto-Form
- P – Volkswagen Transporter T6/Auto-Form
Ostatnia aktualizacja: 03.01.2023