OSP Obidza


  • Obidza
  • 33-389 Jazowsko

Ochotnicza Straż Pożarna w Obidzy powstała w 1954 roku.

Jednostka działa poza strukturami Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego (KSRG).

W remizie zainstalowany jest system selektywnego alarmowania.

Jednostkę Operacyjno-Techniczną (JOT), zakwalifikowaną do II kategorii, tworzą mężczyźni.

Przy OSP działają dwie Młodzieżowe Drużyny Pożarnicze (MDP) – dziewczęca i chłopięca.

Na gminne zawody sportowo-pożarnicze grup A i C jednostka z wystawia zarówno drużynę męską (grupa A) jak i kobiecą (grupa C).

Pełna pucharów gablota w remizie jest potwierdzeniem zajmowania wysokich miejsc w zawodach sportowo-pożarniczych. Jest wśród nich także nagroda dla druha Leszka Kołodzieja, który wygrał plebiscyt organizowany przez Gazetę Krakowską i Zarząd Oddziału Wojewódzkiego ZOSP RP w Krakowie na najpopularniejszego strażaka województwa małopolskiego w 2014 roku.

Obszarem działania OSP Obidza jest teren macierzystej miejscowości oraz gminy Łącko.

W 2016 roku jednostka zanotowała 14 wyjazdów – były to głównie pożary i różnego rodzaju miejscowe zagrożenia Natomiast w ostatnich miesiącach bieżącego roku ochotnicy z Obidzy dwukrotnie gasili pożary budynków w ich miejscowości.

Liczba wyjazdów ratowniczych jednostki OSP Obidza w ostatnich latach:

  • 2013
  • 2014
  • 2015
  • 2016
  • 2017

Do poza ratowniczej działalności OSP Obidza zaliczyć można udział w uroczystościach kościelnych oraz pogadanki edukacyjne prowadzone wśród dzieci i młodzieży w szkole.

Obecna remiza OSP Obidza znajduje się w opłakanym stanie. Remont obiektu będącego własnością OSP jest nieopłacalny. Obecny wójt Gminy Łącko Jan Dziedzina obejmując swój urząd w 2014 roku, obiecał, że celem numer jeden w czasie trwania jego kadencji, będzie wybudowanie w Obidzy budynku wielofunkcyjnego z pomieszczeniami dla OSP. Działka gminna pod tą inwestycję pozyskana została w tym samym roku, jeszcze za kadencji poprzednika Dziedziny, Janusza Klaga. Jak powiedział nam Wojciech Groński, prezes OSP Obidza, od tamtej pory wiele w temacie budowania tego obiektu się nie zmieniło, pomimo, że ochotnicy kładli i kładą nadal ciągłe naciski na Gminę Łącko, która ma czynić starania o pozyskanie środków finansowych na wybudowanie wspomnianego budynku wielofunkcyjnego. Dopiero w grudniu 2016 roku coś ruszyło. Rada Gminy Łącko wraz z Wójtem zabezpieczyła środki na projektowanie nowego obiektu. Wszyscy w OSP Obidza mają ogromna nadzieję, że szybko zostanie podpisana umowa z biurem projektowym odnośnie wykonania projektu, a wójt dotrzyma słowa odnośnie swoich deklaracji. Ale jak sprawa potoczy się dalej czas pokaże.


Samochody pożarnicze

OSP Obidza to jednostka typu S-2, co oznacza, że na jej wyposażeniu znajdują się dwa samochody pożarnicze. Są nimi Land Rover Defender 110 oraz Mercedes-Benz 1222.

347[K]58 – SLRR Land Rover Defender 110

Lekki samochód specjalny rozpoznawczo-ratowniczy

Dane operacyjne pojazdu:

  • Numer operacyjny: 347[K]58
  • Kryptonim radiowy: KF 347-58
  • Oznaczenie: SLRR

Dane techniczne pojazdu:

  • Rok produkcji podwozia:
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika:
  • Maksymalna moc netto silnika:
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe:
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe:

Samochód został przekazany nieodpłatnie do OSP Obidza z Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie. Ta z kolei pozyskała go z Karpackiego Oddziału Straży Granicznej w Nowym Sączu. W podziale bojowym jednostki znajduje się od 2018 roku.

 

347[K]59 – GBARt 3/24 Mercedes-Benz 1222/Rosenbauer

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą

Dane operacyjne pojazdu:

  • Numer operacyjny: 347[K]59
  • Kryptonim radiowy: KF 347-59
  • Oznaczenie: GBARt 3/24

Dane techniczne pojazdu:

  • Rok produkcji podwozia:
  • Rodzaj paliwa:
  • Pojemność silnika:
  • Maksymalna moc netto silnika:
  • Rodzaj skrzyni biegów:
  • Rodzaj napędu:
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe:
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe:
  • Producent zabudowy:

Samochód został wprowadzony do podziału bojowego jednostki w 2018 roku.


Archiwum samochodów pożarniczych wycofanych z podziału bojowego jednostki

347[K]59 – GBARt 2/12 Iveco Magirus 110-17/Hötzl

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: technicza

Dane operacyjne pojazdu:

  • Numer operacyjny: 347[K]59
  • Kryptonim radiowy: KF 347-59
  • Oznaczenie: GBARt 2/12

Dane techniczne pojazdu:

  • Rok produkcji podwozia: 1986
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 6086 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 124 kW (168 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 9
  • Układ miejsc siedzących w pojeżdzie: 1+2+3+3
  • Producent zabudowy: Hötzl

Układ wodny samochodu tworzą między innymi:

  • zbiornik na wodę o pojemności 2000 l,
  • dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 1200 l/min w trybie niskiego ciśnienia (10 bar) i nominalnej wydajności wodnej 250 l/min w trybie wysokiego ciśnienia (40 bar),
  • linia szybkiego natarcia (wodna).

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych Strobos STBS-150.

Wyposażenie samochodu:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
    • hydrauliczna wyciągarka linowa,
    • szperacz,
    • urządzenie sprzęgające do ciągnięcia przyczepy,
    • radiotelefon przewoźny.
  2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
    • motopompa pływająca,
    • motopompa szlamowa,
    • agregaty prądotwórcze,
    • węże pożarnicze tłoczne,
    • węże pożarnicze ssawne,
    • prądownice,
    • kurtyny wodne,
    • smok ssawny,
    • rozdzielacze,
    • zbieracz,
    • klucz do hydrantu nadziemnego,
    • klucze do łączników węży pożarniczych,
    • mostki przejazdowe,
    • gaśnica,
    • tłumice,
    • rozpieracz ramieniowy,
    • nożyce hydrauliczne,
    • pompa hydrauliczna z napędem elektrycznym,
    • piły łańcuchowe do cięcia drewna,
    • łom zwykły,
    • siekiery,
    • bosak,
    • liny,
    • torba PSP-R1,
    • defibrylator,
    • nosze typu deska wraz ze stabilizatorem głowy i pasami,
    • komplet szyn usztywniających,
    • opatrunki hydrożelowe,
    • aparaty powietrzne butlowe wraz z maskami i sygnalizatorami bezruchu,
    • reflektory,
    • latarki,
    • przenośny maszt oświetleniowy,
    • taśmy ostrzegawcze,
    • lizaki do kierowania ruchem,
    • drabina pożarnicza wysuwana,
    • radiotelefony przenośne,
    • łopaty,
    • miotły.

Pojazd trafił do jednostki z Obidzy w 2014 roku zastępując MAN-a 450. Jego zakup w całości sfinansowała Gmina Łącko. Jak się dowiedzieliśmy, Iveco zostało sprowadzone do Polski z Austrii i przed wprowadzeniem do podziału bojowego OSP Obidza nie wymagało jakichkolwiek remontów.

 

347[K]59 – GBA 2,5/16 MAN 450/Bachert

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą

Poprzednikiem Iveco w OSP Obidza był MAN 450. Pojazd został zakupiony w 2001 roku w Niemczech za środki finansowe pochodzące z zaciągniętego przez jednostkę kredytu. Był to samochód pożarniczy klasy średniej, wyposażony m.in. w zbiornik na wodę i autopompę. „Świnka”, bo tak nazwali go członkowie OSP, służyła w Obidzy 13 lat. Kiedy po wycofaniu z podziału bojowego sprzedawano ją jako własność jednostki, sama miała ich aż 47 (rok produkcji MAN-a to 1967).


Pozostały sprzęt

Oprócz samochodu pożarniczego z wyposażeniem OSP Obidza posiada także między innymi:

  • motopompę przenośną.

Inne zdjęcia związane z jednostką


Składamy serdeczne podziękowania dla Zarządu OSP Obidza za zgodę na przeprowadzenie sesji zdjęciowej w jednostce. Wyrazy wdzięczności kierujemy do jej członków, którzy byli obecni podczas naszej wizyty, w tym Panów, Wojciecha Grońskiego i Bronisława Sopaty, odpowiednio prezesa i naczelnika OSP Obidza, za udostępnienie remizy i sprzętu, przekazaną wiedzę i poświęcony nam czas.


Tekst: Barbara Węgrzynek
Zdjęcia: Łukasz Koszut, Mariusz Węgrzynek, OSP Obidza

Obidza, 25.03.2017 r. (aktualizacja: 23.06.2018 r.)