- ul. Witosa 69
- 33-300 Nowy Sącz
Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza nr 1 Państwowej Straży Pożarnej w Nowym Sączu została powołana do życia z dniem 1 lipca 1992 roku w miejsce Zawodowej Straży Pożarnej i do 1997 roku była jedyną JRG działającą na terenie miasta. Do obecnego budynku strażacy przeprowadzili się w grudniu 2012 roku
Rejon działania JRG 1 PSP Nowy Sącz obejmuje następujące jednostki administracyjne:
- miasto Nowy Sącz,
- miasto Grybów,
- gmina Chełmiec,
- gmina Gródek nad Dunajcem,
- gmina Grybów,
- gmina Kamionka Wielka,
- gmina Korzenna,
- gmina Łososina Dolna.
Ze względu na liczbę przyznanych etatów JRG 1 PSP Nowy Sącz należy do kategorii B.
Prefiks i infiks numeru operacyjnego samochodów pożarniczych JRG 1 PSP Nowy Sącz to 341[K].
JRG 1 PSP Nowy Sącz realizuje następujące formy ratownictwa specjalistycznego:
- zakres podstawowy: ratownictwo techniczne, ratownictwo chemiczno-ekologiczne, ratownictwo wodne, ratownictwo wysokościowe, działania poszukiwawczo-ratownicze;
- zakres specjalistyczny: ratownictwo chemiczno-ekologiczne, ratownictwo wodne.
Na bazie JRG 1 PSP Nowy Sącz funkcjonują dwie specjalistyczne grupy ratownicze. Są to Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Chemiczno-Ekologicznego „Nowy Sącz 1” oraz Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Wodno-Nurkowego „Tarnów”.
Tabela nr 1. Liczba zdarzeń w rejonie działania JRG 1 PSP Nowy Sącz w latach 2013-2023.
ROK | OGÓŁEM | POŻARY | MIEJSCOWE ZAGROŻENIA | ALARMY FAŁSZYWE |
2013 | 1174 | 273 | 802 | 99 |
2014 | 1372 | 329 | 936 | 107 |
2015 | 1407 | 339 | 934 | 134 |
2016 | 1266 | 292 | 851 | 123 |
2017 | 1359 | 374 | 881 | 104 |
2018 | 1433 | 332 | 958 | 143 |
2019 | 2147 | 496 | 1482 | 169 |
2020 | 1871 | 427 | 1286 | 158 |
2021 | 2169 | 305 | 1675 | 189 |
2022 | 1794 | 384 | 1243 | 167 |
2023 | 1762 | 238 | 1373 | 151 |
Tabela nr 2. Liczba wyjazdów ratowniczych JRG 1 PSP Nowy Sącz (w tym także poza swój rejon działania) w latach 2013-2023.
ROK | OGÓŁEM | POŻARY | MIEJSCOWE ZAGROŻENIA | ALARMY FAŁSZYWE |
2013 | 1207 | 277 | 818 | 112 |
2014 | 1417 | 337 | 966 | 114 |
2015 | 1529 | 366 | 1011 | 152 |
2016 | 1326 | 303 | 889 | 134 |
2017 | 1424 | 392 | 918 | 114 |
2018 | 1554 | 364 | 1036 | 154 |
2019 | 1649 | 429 | 1057 | 163 |
2020 | 1483 | 379 | 955 | 149 |
2021 | 1588 | 320 | 1081 | 187 |
2022 | 1455 | 314 | 974 | 167 |
2023 | 1322 | 229 | 939 | 154 |
Samochody pożarnicze
W podziale bojowym JRG 1 PSP Nowy Sącz znajduje się trzynaście samochodów pożarniczych.
341[K]21 – GBARt 2/28 Renault Range D16/Szczęśniak
Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: techniczna
341[K]22 – GBAPr 3/29/250 Volvo FL280/Bocar
Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcje dodatkowe:
- funkcja gaszenia proszkiem,
- funkcja techniczna.
Dane operacyjne pojazdu:
- Numer operacyjny: 341[K]22
- Kryptonim radiowy: KF 341-22
- Oznaczenie: GBAPr 3/29/250
Dane techniczne pojazdu:
- Rok produkcji podwozia: 2018
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika: 7700 cm³
- Maksymalna moc netto silnika: 210 kW (286 KM)
- Rodzaj skrzyni biegów: automatyczna
- Rodzaj napędu: 4×2
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 6
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+4
- Producent zabudowy: Bocar
Głównymi elementami układu wodno-pianowego samochodu są:
- zbiornik na wodę o pojemności 3000 l,
- zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 325 l,
- dwa zbiorniki na środek pianotwórczy systemu piany sprężonej, każdy po 100 l,
- dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 2928 l/min w trybie niskiego ciśnienia 8 bar i nominalnej wydajności wodnej 459 l/min w trybie wysokiego ciśnienia 40 bar,
- linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
- instalacja zraszaczowa.
Moduł proszkowy samochodu tworzą:
- zbiornik na proszek o pojemności 250 kg,
- agregat proszkowy o nominalnej wydajności proszku 2,5 kg/s przy nominalnym ciśnieniu 14 bar,
- linia szybkiego natarcia (proszkowa).
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator sygnałów świetlno-dźwiękowych Bocar BOS200,
- jednotonowy sygnał pneumatyczny.
Wyposażenie samochodu:
- Wyposażenie zamontowane na stałe:
- stacjonarny maszt oświetleniowy,
- elektryczna wyciągarka linowa,
- fala świetlna,
- urządzenie sprzęgające do ciągnięcia przyczepy,
- radiotelefon przewoźny,
- terminal PDA
- Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
Volvo zasiliło tabor samochodowy JRG 1 PSP w Nowym Sączu w kwietniu 2018 roku. Miesiąc później został wprowadzony do podziału bojowego jednostki w miejsce Mrecedesa-Benza Atego 1530, który przeszedł na 23. Volvo pełni rolę trzeciego wyjazdu i jest stale obsadzany przez 4 strażaków. Pojazd kosztował 1 199 000 zł. Pochodzi z przetargu przeprowadzonego przez KW PSP w Gorzowie Wielkopolskim na dostawę 8 średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych z modułem proszkowym, które trafiły do JRG w komendach miejskich i powiatowych PSP w całym kraju. Zakup Volvo był realizowany w ramach projektu „Usprawnienie systemu ratownictwa w transporcie kolejowym – etap I” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (Oś priorytetowa V: Rozwój transportu kolejowego w Polsce; Działanie 5.2 Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T).
341[K]23 – GBARt 2,5/28 Mercedes-Benz Atego 1530/Bocar
Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcje dodatkowe:
- funkcja techniczna.
Dane operacyjne pojazdu:
- Numer operacyjny: 341[K]23
- Kryptonim radiowy: KF 341-23
- Oznaczenie pożarnicze: GBARt 2,5/28
Dane techniczne pojazdu:
- Rok produkcji podwozia: 2015
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika: 7698 cm³
- Maksymalna moc netto silnika: 220 kW (299 KM)
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu: 4×4
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 6
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+4
- Producent zabudowy: Bocar
Głównymi elementami układu wodno-pianowego samochodu są:
- zbiornik na wodę o pojemności 2500 l,
- zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 250 l,
- dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 2808 l/min w trybie niskiego ciśnienia (8 bar) i nominalnej wydajności wodnej 467 l/min w trybie wysokiego ciśnienia (40 bar),
- linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
- instalacja zraszaczowa.
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator dźwiękowych sygnałów ostrzegwaczych Code3 H2 Covert,
- jednotonowy sygnał pneumatyczny.
Główne wyposażenie:
- Wyposażenie zamontowane na stałe:
- stacjonarny maszt oświetleniowy,
- elektryczna wyciągarka linowa,
- fala świetlna,
- urządzenie sprzęgające do ciągnięcia przyczepy,
- radiotelefon przewoźny,
- terminal PDA.
- Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
Samochód został wprowadzony do podziału bojowego JRG 1 PSP Nowy Sącz w 2016 roku zastępując wówczas Mercedesa-Benza Atego 1329, który przeszedł na 23. Pełnił rolę trzeciego wyjazdu ze stałą obsadą 4 strażaków. Pojazd kosztował 847 800 zł. Pochodzi z przetargu przeprowadzonego przez KW PSP w Krakowie na dostawę 22 średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych, które trafiły do JRG w komendach miejskich i powiatowych PSP w całym kraju. Zakup Mercedesów był realizowany w ramach projektu „Usprawnienie ratownictwa na drogach – etap III” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (Priorytet VIII: Bezpieczeństwo transportu i krajowej sieci transportu; Działanie 8.1 Bezpieczeństwo ruchu drogowego). W 2018 roku Mercedes został przesunięty na 23, w związku z przyjściem w jego miejsce do JRG PSP Nowy Sącz Volvo FL280. W lipcu 2021 roku stał się pierwszym wyjazdem JRG 1 PSP Nowy Sącz, zastępując Renault Midluma 300.14 (przeszedł na 23). Końcem 2023 roku przeszedł na 23.
341[K]25 – GCBARt 5/42 MAN TGM 18.320/Moto-Truck
Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: techniczna
Dane operacyjne:
- Numer operacyjny: 341[K]25
- Kryptonim radiowy: KF 341-25
- Oznaczenie pożarnicze: GCBARt 5/42
Najważniejsze dane techniczne:
- Rok produkcji podwozia:
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika:
- Maksymalna moc netto silnika:
- Rodzaj skrzyni biegów: automatyczna
- Rodzaj napędu: 4×4
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 6
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+4
- Producent zabudowy: Moto-Truck
Główne elementy układu wodno-pianowego:
- zbiornik na wodę o pojemności 5040 l,
- zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 505 l,
- dwuzakresowa autopompa o następujących nominalnych wydajnościach wodnych – 4265 l/min w trybie niskiego ciśnienia 8 bar i 565 l/min w trybie wysokiego ciśnienia 40 bar,
- linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
- stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe),
- instalacja zraszaczowa.
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych pojazdu uprzywilejowanego
- jednotonowy sygnał pneumatyczny.
Wyposażenie samochodu:
- Wyposażenie zamontowane na stałe:
Samochód wprowadzony do podziału bojowego JRG 1 PSP Nowy Sącz w dn. 12.07.2023. Zastąpił Scanię P380. Całkowity koszt pojazdu wyniósł 1 584 240,00 zł. Samochód został sfinansowany w całości ze środków budżetu państwa w ramach programu Infrastruktura i środowisko 2014 – 2020 pn. „Usprawnienie systemu ratownictwa na drogach – etap V”.
341[K]26 – GCBA 8/50 Renault Kerax 420.34/Wawrzaszek
Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
341[K]39 – GCBM 18/18 Jelcz 417/WSK PZL-Krosno
Ciężki samochód gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i motopompą – cysterna
Dane operacyjne:
- Numer operacyjny: 341[K]39
- Kryptonim radiowy: KF 341-39
- Oznaczenie pożarnicze: GCBM 18/18
Najważniejsze dane techniczne ciągnika siodłowego:
- Rok produkcji:
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika: 11100 cm³
- Maksymalna moc netto silnika: 179 kW (243 KM)
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu: 4×2
Pojazd przekazany na mocy decyzji Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP z KM PSP Kraków, gdzie stacjonował w JRG 2 PSP Kraków. W podziale bojowym JRG 1 PSP Nowy Sącz od marca 2022 roku (w Nowym Sączu pojawiła się końcem lutego 2022 roku). W styczniu 2023 roku pojazd został czasowo wycofany z podziału bojowego JRG 1 PSP Nowy Sącz, aż do kwietnia 2023 roku, kiedy to na powrót został do niego włączony.
341[K]43 – SCRt Renault Kerax 420.34/Wawrzaszek
Ciężki samochód specjalny ratownictwa technicznego
Dane operacyjne:
- Numer operacyjny: 341[K]43
- Kryptonim radiowy: KF 341-43
- Oznaczenie: SCRt
- Klasa: RW3
Dane techniczne pojazdu:
- Rok produkcji podwozia: 2003
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika: 11116 cm³
- Maksymalna moc netto silnika: 303 kW (412 KM)
- Rodzaj skrzyni biegów:
- Rodzaj napędu: 6×6
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 3
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+2
- Producent zabudowy: Wawrzaszek
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator sygnałów dźwiękowych Elfir Zura,
- jednotonowy sygnał pneumatyczny.
Wyposażenie samochodu:
Pojazd wchodzi w skład Kompanii Gaśniczej „SMOK-II” (pluton typ E) oraz Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Chemiczno-Ekologicznego „Nowy Sącz 1”.
341[K]51 – SD 37 Iveco 160E30/Magirus
Średni samochód specjalny z drabiną mechaniczną
Dane operacyjne pojazdu:
- Numer operacyjny: 341[K]51
- Kryptonim radiowy: KF 341-51
- Oznaczenie: SD 37
Dane techniczne pojazdu:
- Rok produkcji podwozia: 2009
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika: 5880 cm³
- Maksymalna moc netto silnika: 220 kW (299 KM)
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu: 4×2
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 3
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+2
- Producent zabudowy: Magirus
Najważniejsze dane dotyczące drabiny mechanicznej:
- Producent: Magirus
- Typ: DLK 37CS
- Liczba przęseł: 5
- Maksymalna wysokość robocza: 37 m
- Maksymalna wysokość ratownicza: 39 m
- Kąt obrotu: 360°
Suchy pion wzdłuż ostatniego, piątego przęsła.
Istnieje możliwość poziomej pracy drabiny, gdy trzeba ratować kogoś, pod kim załamał się lód i pokłon drabiny poniżej terenu, na którym stoi, żeby dotrzeć wgłąb wykopu.
Kosz – nośność maksymalna, liczba wejść, możliwość mocowania noszy ratowniczych, działko wodno-pianowe,
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator sygnałów dźwiękowych Federal Signal Corporation PA-300,
- dwutonowy sygnał pneumatyczny Martin-Horn.
Wyposażenie samochodu:
- Wyposażenie zamontowane na stałe:
- cztery wysuwane podpory stabilizujące,
- radiotelefon przewoźny,
- terminal PDA.
- Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
- Wyposażenie zamontowane na stałe:
Iveco znajduje się w podziale bojowym JRG 1 PSP Nowy Sącz od 2009 roku. Kosztował 2 090 000 zł. Zakup pojazdu został sfinansowany ze środków pochodzących z budżetu wojewody małopolskiego w ramach programu modernizacji służb mundurowych (950 000 zł), Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska Gospodarki Wodnej w Krakowie (240 650 zł), funduszu ubezpieczeniowego Komendy Głównej PSP (199 350 zł) oraz budżetu Miasta Nowego Sącza (700 000 zł). Samochód zastąpił wysłużoną już SD 30 na podwoziu IFY W50L, która służyła nowosądeckim strażakom prawie 30 lat (w użytkowaniu od 1980 roku).
341[K]53 – SCH 40 Volvo FM12/Bumar-Koszalin
Ciężki samochód specjalny z podnośnikiem hydraulicznym
Dane operacyjne pojazdu:
- Numer operacyjny: 341[K]53
- Kryptonim radiowy: KF 341-53
- Oznaczenie: SCH 40
Dane techniczne pojazdu:
- Rok produkcji podwozia: 2002
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika: 12100 cm³
- Maksymalna moc netto silnika: 250 kW (340 KM)
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu: 6×4
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 3
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+2
- Producent zabudowy: Bumar-Koszalin
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator sygnałów dźwiękowych Federal Signal Vama AS-320.
Najważniejsze dane dotyczące podnośnika hydraulicznego:
- Producent: Bumar-Koszalin
- Typ: PMT-40
- Liczba ramion: 2
- Liczba sekcji teleskopowych: 6
- Maksymalna wysokość robocza: 40 m
- Maksymalna wysokość ratownicza: 38 m
- Maksymalny wysięg boczny: 21 m
- Kąt obrotu: 360°
Kosz o maksymalnej niośności 365 kg (3 osoby), dwa wejścia
Działko wodno-pianowe
Pion wodny wzdłuż sekcji teleskopowych
Cztery podpory
341[K]60 – SRchem Scania P500/Szczęśniak
Średni samochód specjalny ratownictwa chemicznego
Dane operacyjne:
- Numer operacyjny: 341[K]60
- Kryptonim radiowy: KF 341-60
- Oznaczenie: SRchem
Najważniejsze dane techniczne:
- Rok produkcji podwozia: 2020
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika: 12742 cm³
- Maksymalna moc netto silnika: 368 kW (500 KM)
- Rodzaj skrzyni biegów: automatyczna
- Rodzaj napędu: 4×2
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 2
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1
- Producent zabudowy: Szczęśniak
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych pojazdu uprzywilejowanego
Główne wyposażenie:
- Wyposażenie zamontowane na stałe:
- stacjonarny maszt oświetleniowy,
- zaczep holowniczy paszczowy,
- radiotelefon przewoźny,
- terminal PDA,
- stacjonarny agregat prądotwórczy.
- Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
- wyposażenie indywidualne i środki ochrony indywidualnej,
- pompy do ratownictwa chemicznego,
- armatura i osprzęt do pomp,
- narzędzia ratownicze, pomocnicze i osprzęt dla straży pożarnej,
- podręczny sprzęt gaśniczy,
- sorbenty i neutralizatory,
- sprzęt oświetleniowy, sygnalizacyjny i łączności,
- sprzęt do ratownictwa medycznego,
- osprzęt pomocniczy.
Scania przybyła do JRG 1 PSP Nowy Sącz w marcu 2020 roku. Dwa miesiące później została wprowadzona do podziału bojowego jednostki w miejsce MAN-a 12.232. Wartość pojazdu z kompletnym wyposażeniem to 2 024 580 zł. Scania pochodzi z przetargu przeprowadzonego przez KW PSP Lublin na dostawę 5 sztuk średnich samochodów ratownictwa chemicznego, które trafiły do JRG w komendach miejskich i powiatowych PSP w całym kraju. Zakup pojazdu był realizowany w ramach projektu „Usprawnienie systemu ratownictwa na drogach – etap IV” (pieniądze z dodatkowej puli uzyskane w 2018 roku) współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (Oś priorytetowa III: Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego; Działanie 3.1 Rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T przez poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, w związku z usprawnieniem funkcjonowania służb ratowniczych).
Pojazd wchodzi w skład Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Chemiczno-Ekologicznego „Nowy Sącz 1”.
341[K]71 – SLRwod Mercedes-Benz Sprinter 519 BLUETEC/Stolarczyk
Lekki samochód specjalny ratownictwa wodnego
Dane operacyjne:
- Numer operacyjny: 341[K]71
- Kryptonim radiowy: KF 341-71
- Oznaczenie: SLRwod
Najważniejsze dane techniczne:
- Rok produkcji podwozia: 2015
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika: 2987 cm³
- Maksymalna moc netto silnika: 140 kW (190 KM)
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu: 4×4
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 6
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+2+3
- Producent zabudowy: Stolarczyk
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych Elektra GES 110 FL.
Główne wyposażenie:
Mercedes przyszedł do Nowego Sącza w 2015 roku jako samochód fabrycznie nowy z pełnym wyposażeniem o wartości 578 880 zł. Trafił do miejscowej JRG 2 PSP, której jedną z dwóch specjalizacji było ratownictwo wodne. Zastąpił tam leciwego już Mercedesa-Benza 911 (był to samochód klasy średniej). Pojazd pochodzi z przetargu przeprowadzonego przez KW PSP Poznań na dostawę 11 lekkich samochodów specjalnych ratownictwa wodnego, które trafiły do JRG w komendach miejskich i powiatowych PSP w całym kraju. Zakup Mercedesów był realizowany w ramach projektu „Zwiększenie skuteczności prowadzenia długotrwałych akcji ratowniczych” (w skrócie DAR), współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (Oś priorytetowa III: Zarządzanie zasobami i przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska; Działanie 3.2 Zapobieganie i ograniczanie skutków zagrożeń naturalnych oraz przeciwdziałanie poważnym awariom). W 2017 roku Mercedes jak i cała specjalizacja ratownictwa wodnego zostali przeniesieni z JRG 2 PSP do JRG 1 PSP.
Pojazd wchodzi w skład Specjalistycznych Grup Ratownictwa Wodno-Nurkowego „Tarnów” oraz „Małopolska”.
341[K]81 – SCKn Mercedes-Benz Actros/Hiab
Ciężki samochód specjalny nośnik kontenerowy
Dane operacyjne:
- Numer operacyjny: 341[K]81
- Kryptonim radiowy: KF 341-81
- Oznaczenie: SCKn
Najważniejsze dane techniczne:
- Rok produkcji podwozia:
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Rodzaj napędu: 8×6
- Producent zabudowy: Hiab
Wyposażenie samochodu zamontowane na stałe:
- urządzenie sprzęgające,
- radiotelefon przewoźny.
Początkowo pojazd znajdował się na wyposażeniu JRG PSP Krynica-Zdrój (numer operacyjny 343[K]81). Po oddaniu do użytku nowej siedziby nowosądeckich strażaków przy ul. Witosa, w 2013 roku został przeniesiony do JRG 1 PSP Nowy Sącz.
Samochód wchodzi w skład Kompanii Specjalnej Powodziowo-Ewakuacyjnej KRAKUS-I (sekcja typu F – przeciwpowodziowa) oraz Specjalistycznej Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej „Nowy Sącz” (poziom B i C).
341[K]90 – SLRr Nissan Navara D40 FL/Team-Concept
Lekki samochód specjalny rozpoznawczo-ratowniczy
Dane operacyjne:
- Numer operacyjny: 341[K]90
- Kryptonim radiowy: KF 341-90
- Oznaczenie: SLRr
Najważniejsze dane techniczne:
- Rok produkcji podwozia: 2013
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika: 2488 cm³
- Maksymalna moc netto silnika: 140 kW (190 KM)
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu: 4×4
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 5
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+3
- Producent zabudowy: Team-Concept
Wyposażenie samochodu zamontowane na stałe:
- elektryczna wyciągarka linowa,
- urządzenie sprzęgające do ciągnięcia przyczepy,
- radiotelefon przewoźny
- terminal PDA.
Nissan trafił do jednostki w 2013 roku jako samochód fabrycznie nowy. Środki finansowe na jego zakup pozyskał Komendant Miejski PSP w Nowym Sączu z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie oraz Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej. Pojazd zastąpił w JRG 1 Suzuki Grand Vitarę II FL, które przeszło na użytkowanie nowosądeckiej KM PSP (numer operacyjny 340[K]92). W Nissanie dodatkowo została zamontowana wyciągarka (w momencie przyjścia samochodu do jednostki nie był on w nią wyposażony).
Pojazd wchodzi w skład Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Chemiczno-Ekologicznego „Nowy Sącz 1”.
Samochody pożarnicze będące w przeszłości w podziale bojowym jednostki
341[K]23 – GBARt 2,5/27 MAN TGM 13.290/Stolarczyk
Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: techniczna
Dane operacyjne:
- Numer operacyjny: 341[K]23
- Kryptonim radiowy: KF 341-23
- Oznaczenie pożarnicze: GBARt 2,5/27
Najważniejsze dane techniczne:
- Rok produkcji podwozia: 2013
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika: 6871 cm³
- Maksymalna moc netto silnika: 213 kW (290 KM)
- Rodzaj skrzyni biegów:
- Rodzaj napędu: 4×4
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 6
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+4
- Producent zabudowy: Stolarczyk
Główne elementy układu wodno-pianowego:
- zbiornik na wodę o pojemności 2500 l,
- zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 260 l,
- dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 2700 l/min w trybie niskiego ciśnienia (8 bar) i nominalnej wydajności wodnej 400 l/min w trybie wysokiego ciśnienia (40 bar),
- linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
- stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe) o nominalnej wydajności wodnej 1600 l/min,
- instalacja zraszaczowa.
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych pojazdu uprzywilejowanego Elektra GES 110 FL,
- jednotonowy sygnał pneumatyczny.
Wyposażenie samochodu:
- Wyposażenie zamontowane na stałe:
- stacjonarny maszt oświetleniowy,
- elektryczna wyciągarka linowa,
- urządzenie sprzęgające do ciągnięcia przyczepy,
- radiotelefon przewoźny,
- terminal PDA.
- Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
MAN początkowo znajdował się w JRG 2 PSP Nowy Sącz – grudnia 2013 roku. Do podziału bojowego tej jednostki wprowadzony został w lutym 2014 roku. Pełnił w niej rolę pierwszego wyjazdu. Samochód zastąpił w jednostce Renault Midluma 220.14, który przeniesiony został do JRG 1 PSP Nowy Sącz (otrzymał numer operacyjny 341[K]23 i stał się rezerwą nowosądeckiej KM). MAN pochodził z przetargu przeprowadzonego przez KW PSP w Poznaniu na dostawę 13 średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych, które trafiły do wybranych jednostek organizacyjnych PSP w Polsce. Zakup MAN-a był realizowany w ramach projektu „Wsparcie techniczne ratownictwa ekologicznego i chemicznego” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (Oś priorytetowa III: Zarządzanie zasobami i przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska; Działanie 3.2 Zapobieganie i ograniczanie skutków zagrożeń naturalnych oraz przeciwdziałanie poważnym awariom). Wartość samochodu z wyposażeniem to kwota 869 940 zł. Samochód zakończył służbę w JRG 2 PSP Nowy Sącz w styczniu 2023 roku i został przeniesiony do JRG 1 PSP Nowy Sącz – otrzymał numer operacyjny 341[K]23. Końcem 2023 roku zakończył służbę w JRG 1 PSP Nowy Sącz. Decyzją Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP przekazany do OSP Juraszowa.
341[K]25 – GCBARt 5/36 Scania P380/Wawrzaszek
Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: techniczna
Dane operacyjne:
- Numer operacyjny: 341[K]25
- Kryptonim radiowy: KF 341-25
- Oznaczenie pożarnicze: GCBARt 5/36
Najważniejsze dane techniczne:
- Rok produkcji podwozia: 2007
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika: 11705 cm³
- Maksymalna moc netto silnika: 279 kW (379 KM)
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu: 4×4
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 6
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+4
- Producent zabudowy: Wawrzaszek
Główne elementy układu wodno-pianowego:
- zbiornik na wodę o pojemności 5000 l,
- zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 500 l,
- dwuzakresowa autopompa o następujących nominalnych wydajnościach wodnych – 3600 l/min w trybie niskiego ciśnienia 10 bar i 250 l/min w trybie wysokiego ciśnienia 40 bar,
- linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
- stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe) o wydajności wodnej od 800 do 3200 l/min, regulowanej w zakresie 800, 1600, 2400 i 3200 l/min,
- instalacja zraszaczowa.
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych pojazdu uprzywilejowanego Elfir Zura 1120/24,
- jednotonowy sygnał pneumatyczny.
Wyposażenie samochodu:
- Wyposażenie zamontowane na stałe:
Samochód został wprowadzony do podziału bojowego JRG 1 PSP Nowy Sącz w 2008 roku i przez cały czas pełnił rolę drugiego wyjazdu. Zastąpił Jelcza 422. Jego stałą obsadę stanowiło 3 a potem 4 strażaków. Wycofany z podziału bojowego nowosądeckiej „jedynki” w dn. 12.07.2023 i przeniesiony do JRG PSP Krynica-Zdrój.
341[K]23 – GBARt 2,5/24 Renault Midlum 300.14/Szczęśniak
Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcje dodatkowe:
- funkcja techniczna,
- funkcja do ograniczania stref skażeń chemicznych i ekologicznych.
Dane operacyjne pojazdu:
- Numer operacyjny: 341[K]23
- Kryptonim radiowy: KF 341-23
- Oznaczenie: GBARt 2,5/24
Dane techniczne pojazdu:
- Rok produkcji podwozia: 2010
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika: 7146 cm³
- Maksymalna moc netto silnika: 217 kW (295 KM)
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu: 4×4
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 6
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+4
- Producent zabudowy: Szczęśniak
Głównymi elementami układu wodno-pianowego samochodu są:
- zbiornik na wodę o pojemności 2500 l,
- zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 250 l,
- dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 2400 l/min w trybie niskiego ciśnienia (8 bar) i nominalnej wydajności wodnej 400 l/min w trybie wysokiego ciśnienia (40 bar),
- linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
- stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe),
- instalacja zraszaczowa.
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator sygnałów dźwiękowych Elektra GES 110,
- jednotonowy sygnał pneumatyczny.
Główne wyposażenie:
- Wyposażenie zamontowane na stałe:
- stacjonarny maszt oświetleniowy,
- elektryczna wyciągarka linowa,
- urządzenie sprzęgające do ciągnięcia przyczepy,
- radiotelefon przewoźny,
- terminal PDA.
- Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
Renault przybyło do JRG 1 PSP Nowy Sącz w grudniu 2010 roku. Do podziału bojowego jednostki wprowadzono go w styczniu 2011 roku. Samochód zastąpił MAN-a 14.224, który przeszedł wówczas na 22, potem na 23, aż w końcu decyzją Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP został przekazany do OSP Niskowa. Pojazd został zakupiony za kwotę 627 341 zł. Złożyły się na nią pieniądze z firm ubezpieczeniowych oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie pozyskane na ten cel przez Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP, a także środki finansowe przekazane przez Urząd Miasta Nowego Sącza i Starostwo Powiatowe w Nowym Sączu. Do lipca 2021 roku Renault pełniło rolę pierwszego wyjazdu JRG 1 PSP Nowy Sącz, ze stałą obsadą 6 strażaków. Potem przeszło na 23. W styczniu 2023 roku samochód zakończył służbę w JRG 1 PSP Nowy Sącz i decyzją Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP został przekazany do OSP Stara Wieś (gmina Grybów).
Pojazd wchodził w skład Modułu Gaszenia Pożarów Lasów z Ziemi z Użyciem Pojazdów (GFFFV) „Kraków” oraz Plutonu Ratownczo-Gaśniczego „Nowy Sącz” (wariant ratowniczo-gaśniczy).
341[K]38 – GCBM 18/18 Jelcz 417/WSK PZL-Krosno
Ciężki samochód gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i motopompą – cysterna
Dane operacyjne:
- Numer operacyjny: 341[K]38
- Kryptonim radiowy: KF 341-38
- Oznaczenie pożarnicze: GCBM 18/18
Najważniejsze dane techniczne ciągnika siodłowego:
- Rok produkcji: 1986
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika: 11100 cm³
- Maksymalna moc netto silnika: 179 kW (243 KM)
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu: 4×2
Zestaw znajdował się w podziale bojowym JRG 1 PSP Nowy Sącz od grudnia 2020 roku do marca 2022 roku.
341[K]39 – GCBM 19/18 Jelcz 620/Metalchem-Kościan
Ciężki samochód gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i motopompą – cysterna
Dane operacyjne zestawu:
- Numer operacyjny: 341[K]39
- Kryptonim radiowy: KF 341-39
- Oznaczenie pożarnicze: GCBM 19/18
Najważniejsze dane techniczne
Ciągnik siodłowy:
- Rok produkcji podwozia: 1993
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika: 11100 cm³
- Maksymalna moc netto silnika: 235 kW (320 KM)
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu:: 6×2
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe 2
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1
Naczepa:
- Rok produkcji: 1993
- Pojemność zbiornika na wodę: 19000 l
- Producent: Metalchem-Kościan
- Motopompa: 1850 l/min
W 2020 roku samochód został wycofany z podziału bojowego JRG 1 PSP Nowy Sącz z powodów technicznych. W 2021 roku decyzją Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP przekazany do OSP Tęgoborze.
341[K]61 – SRchem MAN 12.232/Schmitz
Średni samochód specjalny ratownictwa chemicznego
Dane operacyjne:
- Numer operacyjny: 341[K]61
- Kryptonim radiowy: KF 341-61
- Oznaczenie: SRchem
Najważniejsze dane techniczne:
- Rok produkcji podwozia: 1995
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika: 6871 cm³
- Maksymalna moc netto silnika: 169 kW (230 KM)
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu: 4×2
- Liczba miejsc siedzących w kabinie: 2
- Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1
- Producent zabudowy: Schmitz
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych pojazdu uprzywilejowanego Hella RTK3-SL.
Główne wyposażenie:
Samochód znajdował się w podziale bojowym nowosądeckiej JRG 1 PSP w latach 2016-2020. Wcześniej służył w JRG 1 PSP Tarnów, skąd do Nowego Sącza został przekazany decyzją Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP.
Pojazd wchodził w skład Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Chemiczno-Ekologicznego „Nowy Sącz 1”.
341[K]60 – SLRchem Mercedes-Benz Sprinter 312D/Schmitz
Lekki samochód specjalny ratownictwa chemicznego
Dane operacyjne:
- Numer operacyjny: 341[K]60
- Kryptonim radiowy: KF 341-60
- Oznaczenie: SLRchem
Najważniejsze dane techniczne:
- Rok produkcji podwozia: 1997
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika:
- Maksymalna moc netto silnika: 90 kW
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu: 4×2
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 2
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1
- Producent zabudowy: Schmitz
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych Hella RTK6-SL.
Przyczepy
W podziale bojowym JRG 1 PSP Nowy Sącz znajduje się siedem przyczep.
341-P1
Przyczepa dekontaminacyjna
Dane operacyjne:
- Numer operacyjny: 341-P1
Najważniejsze dane techniczne:
- Rok produkcji:
- Ładowność:
- Liczba osi: 1
- Producent:
Główne wyposażenie ratownicze:
Przyczepa wchodzi w skład Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Chemiczno-Ekologicznego „Nowy Sącz 1”.
341-P3
Przyczepa z zaporą przeciwolejową
341-P4
Przyczepa kontenerowa
Dane operacyjne:
- Numer operacyjny: 341-P4
Najważniejsze dane techniczne:
- Rok produkcji:
- Ładowność:
- Liczba osi: 2
- Producent: Zamet
Przyczepa zanim trafiła na wyposażenie JRG 1 PSP Nowy Sącz była w dyspozycji JRG PSP Gorlice.
Przyczepa wchodzi w skład Kompanii Specjalnej Powodziowo-Ewakuacyjnej KRAKUS-I (sekcja typu F – przeciwpowodziowa).
341-P5
Przyczepa do przewozu pontonu
Dane operacyjne:
- Numer operacyjny: 341-P5
Najważniejsze dane techniczne:
- Rok produkcji:
- Ładowność:
- Liczba osi: 1
- Producent:
Przyczepa służy do transportu pontonu Zodiac Pro z napędem śrubowym, silnik Mercury.
341-P6
Przyczepa do przewozu łodzi
341-P7
Przyczepa z zespołem prądotwórczym
Dane operacyjne:
- Numer operacyjny: 341-P7
Najważniejsze dane techniczne:
- Rok produkcji:
- Ładowność:
- Liczba osi: 2
- Producent:
341-P8
Przyczepa do transportu pojazdu UTV
Pojazd UTV
Na wyposażeniu JRG 1 PSP Nowy Sącz znajduje się jeden pojazd UTV.
341[K]Q77 – Can-Am Traxer Pro HD10T
Pojazd UTV
Kontenery ratownicze
Na wyposażeniu JRG 1 PSP Nowy Sącz znajdują się trzy kontenery ratownicze.
341-K1
Kontener przeciwpowodziowy pompowy
341-K2
Kontener przeciwpowodziowy z łodziami
341-K3
Kontener ze sprzętem ochrony układu oddechowego (OUO)
Łodź
Na wyposażeniu JRG 1 PSP Nowy Sącz znajduje się jedna łódź.
341-Ł5 – MARINE 1648 Jon + Yamaha
Łódź płaskodenna z silnikiem zaburtowym o napędzie strumieniowym
Pontony
Na wyposażeniu JRG 1 PSP Nowy Sącz znajdują się dwa pontony.
341-Ł3 – Zodiac PRO + Mercury
Ponton z silnikiem zaburtowym o napędzie śrubowym
341-Ł4 – Yamaha YAM300S
Ponton z napędem wiosłowym
Ostatnia aktualizacja: 11.07.2024