KM PSP Nowy Sącz


  • ul. Witosa 69
  • 33-300 Nowy Sącz

 

Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Nowym Sączu zakwalifikowana jest do II kategorii komend powiatowych (miejskich) PSP. Terenem jej działania są miasto Nowy Sącz oraz powiat nowosądecki.

W ramach KM PSP Nowy Sącz funkcjonują następujące komórki organizacyjne:

Wydział Operacyjno-Szkoleniowy

Wydziałowi Operacyjno-Szkoleniowemu podlega Stanowisko Kierowania Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Nowym Sączu.

Wydział Organizacyjno-Kadrowy
Wydział Kontrolno-Rozpoznawczy
Sekcja Finansów
Wydział Kwatermistrzowsko-Techniczny
Jednostki Ratowniczo-Gaśnicze

W strukturach KM PSP Nowy Sącz działają trzy Jednostki Ratowniczo-Gaśnicze – dwie są zlokalizowane na terenie miasta Nowego Sącza, jedna w Krynicy-Zdroju.

Strażacy pełnią służbę w JRG w trzyzmianowym systemie pracy, tj. 24/48.

Główne zadania JRG to:

  1. Organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczych w czasie walki z pożarami oraz likwidacji miejscowych zagrożeń.
  2. Dokumentowanie toku pełnienia służby ze szczególnym uwzględnieniem sporządzania informacji z prowadzonych działań ratowniczych.
  3. Wykonywanie pomocniczych czynności w czasie klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń, gdy działaniami kierują inne służby.
  4. Wykonywanie podstawowych czynności ratowniczych w obszarze chronionym oraz w ramach odwodów operacyjnych.
  5. Wykonywanie specjalistycznych czynności ratowniczych w obszarze chronionym oraz w ramach odwodów operacyjnych.
  6. Przygotowanie własnych sił i środków do wypełniania zadań ratowniczych na przydzielonym obszarze chronionym.
  7. Współdziałanie z innymi służbami ratowniczymi na przydzielonym obszarze działania w zakresie doskonalenia likwidacji zdarzeń.
  8. Rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych, poznawanie własnego terenu działania, w tym udział w ćwiczeniach na obiektach.
  9. Realizowanie zajęć sportowych dla strażaków pełniących służbę w JRG.
  10. Prowadzenie doskonalenia zawodowego.
  11. Udział w aktualizacji stanu gotowości operacyjnej, procedur ratowniczych i dokumentacji operacyjnej.
  12. Udział w przygotowaniu analiz z działań ratowniczych.

Samochody pożarnicze

Na wyposażeniu KM PSP Nowy Sącz znajduje się obecnie sześć samochodów pożarniczych.

340[K]82 – SCKw Scania P320/Wawrzaszek

Ciężki samochód specjalny kwatermistrzowski

Dane operacyjne pojazdu:

  • Numer operacyjny: 340[K]82
  • Kryptonim radiowy: KF 340-82
  • Oznaczenie: SCKw

Dane techniczne pojazdu:

  • Rok produkcji podwozia: 2015
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 9291 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 235 kW (320 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 2
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1
  • Typ zabudowy: oplanteczony

Zabudowa (skrzynia ładunkowa) pojazdu składa się z ramy konstrukcyjnej wykonanej ze stali węglowej, aluminiowych burt oraz plandeki PCV w kolorze czerwonym z możliwością odpięcia każdego boku i góry oddzielnie jak i demontażu słupków i pałąków. Ładowność skrzyni wynosi 9830 kg. Przystosowana jest do przewozu dziesięciu europalet. Oczywiście można na niej przewozić środki i materiały w innych opakowaniach lub pojemnikach. Cztery składane ławki pozwalają przewozić w przestrzeni ładunkowej także ludzi.

  • Producent zabudowy: Wawrzaszek

Wyposażenie samochodu:

  1. Żuraw hydrauliczny.
    • Producent: Fassi
    • Typ/model: F110A.0.22 E-ACTIVE
    • Maksymalny wysięg pionowy: 11,5 m
    • Maksymalny wysięg boczny: 8,1 m
    • Udźwig przy długości ramienia 2,00 m – 5280 kg
    • Udźwig przy długości ramienia 2,45 m – 4160 kg
    • Udźwig przy długości ramienia 4,20 m – 2545 kg
    • Udźwig przy długości ramienia 6,00 m – 1755 kg
    • Udźwig przy długości ramienia 7,90 m – 1325 kg
    • Kąt obrotu żurawia: 390°
    • Liczba podpór: 2
  2. Dwie wyciągarki – elektryczna (zamontowana z przodu pojazdu; siła uciągu: 8182 kg) oraz hydrauliczna (zamontowana pod podwoziem pomiędzy osiami; siła uciągu: 5400 kg; wyprowadzenie liny z hakiem pod przednim zderzakiem po lewej stronie pojazdu).
  3. Urządzenie sprzęgające do ciągnięcia przyczepy.
  4. Pług odśnieżny – składany z konstrukcją umożliwiającą łatwy i szybki montaż oraz z możliwością odśnieżania na prawo, na lewo lub przed siebie.
  5. Widły do palet z uchwytem samopoziomującym – udźwig 2000 kg.
  6. Radiotelefon przewoźny.

Scania trafiła do nowosądeckiej komendy PSP w 2015 roku jako pojazd fabrycznie nowy. W jej parku samochodowym zastąpiła Stara 8.125, który decyzją Małopolskiego Komendanta PSP został przekazany do OSP Niskowa. Auto pochodzi z przetargu przeprowadzonego przez KW PSP w Łodzi na dostawę 35 ciężkich samochodów specjalnych kwatermistrzowskich, które trafiły do polskich komend miejskich i powiatowych PSP i podległych im JRG oraz trzech szkół pożarniczych w Bydgoszczy, Poznaniu i Warszawie. Zakup wyżej wymienionych pojazdów był realizowany w ramach projektu „Zwiększenie skuteczności prowadzenia długotrwałych akcji ratowniczych” (w skrócie DAR), współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (Oś priorytetowa III: Zarządzanie zasobami i przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska; Działanie 3.2 Zapobieganie i ograniczanie skutków zagrożeń naturalnych oraz przeciwdziałanie poważnym awariom). Koszt samochodu to 591 840 zł.

 

340[K]90 – SLOp Skoda Fabia II

Lekki samochód specjalny operacyjny

Dane operacyjne pojazdu:

  • Numer operacyjny: 340[K]90
  • Kryptonim radiowy: KF 340-90
  • Oznaczenie: SLOp

Dane techniczne pojazdu:

  • Rok produkcji podwozia: 2008
  • Rodzaj paliwa: benzyna
  • Pojemność silnika: 1198 cm³
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: 4×2
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 5
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+3

Samochód został zakupiony w 2008 roku razem z innym SLOp-em, Skodą Superb II (koszt obu pojazdów to 127 818 zł).

 

340[K]91 – SLKw Ford Transit Custom/Frank-Cars

Lekki samochód specjalny kwatermistrzowski

Dane operacyjne pojazdu:

  • Numer operacyjny: 340[K]91
  • Kryptonim radiowy: KF 340-91
  • Oznaczenie: SLKw

Dane techniczne pojazdu:

  • Rok produkcji podwozia: 2014
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 2198 cm³
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: 4×2
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 9
  • Układ miejsc siedzących w pojeżdzie: 1+2+3+3
  • Typ zabudowy: furgon

Ładowność samochodu wynosi 1000 kg.

  • Producent zabudowy: Frank-Cars

Ford znajduje się na wyposażeniu KM PSP Nowy Sącz od 2014 roku. Zastąpił Volkswagena Transportera T4, który decyzją Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP został przekazany do OSP Łabowa.

 

340[K]92 – SLRR Suzuki Grand Vitara II FL

Lekki samochód specjalny rozpoznawczo-ratowniczy

Dane operacyjne pojazdu:

  • Numer operacyjny: 340[K]92
  • Kryptonim radiowy: KF 340-92
  • Oznaczenie: SLRR

Dane techniczne pojazdu:

  • Rok produkcji podwozia: 2010
  • Rodzaj paliwa: benzyna
  • Pojemność silnika: 2393 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 124 kW (169 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 5
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+3

Pojazd przybył do KM PSP Nowy Sącz w 2010 roku jako fabrycznie nowy. Koszt zakupu Suzuki wyniósł 105 500 zł. W całości były to środki pozabudżetowe pozyskane przez nowosądecką KM PSP. Wówczas zastępując Kię Sportage I został SLRR-em w JRG 1 (numer operacyjny 341[K]91). W 2013 roku na wyposażenie „jedynki” trafił Nissan Navara D40 FL. Wprowadzono go do podziału bojowego jednostki w miejsce Suzuki, które przeszło w użytkowanie KM PSP Nowy Sącz.

 

340[K]95 – SLOp Skoda Superb II

Lekki samochód specjalny operacyjny

Dane operacyjne pojazdu:

  • Numer operacyjny: 340[K]95
  • Kryptonim radiowy: KF 340-95
  • Oznaczenie: SLOp

Dane techniczne pojazdu:

  • Rok produkcji podwozia: 2008
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 1968 cm³
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: 4×2
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 5
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+3

Samochód został zakupiony w 2008 roku razem z innym SLOp-em, Skodą Fabią II (koszt obu pojazdów to 127 818 zł).

 

SLBus Renault Trafic II FL

Lekki samochód specjalny do przewozu ratowników – mikrobus

Dane operacyjne pojazdu:

  • Oznaczenie: SLBus

Dane techniczne pojazdu:

  • Rok produkcji podwozia: 2006
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 1995 cm³
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: 4×2
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 9
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+2+3+3

Renault trafił do nowosądeckiej KM PSP w 2006 roku. Koszt zakupu samochodu wyniósł 98 000 zł.