OSP Łabowa


  • Łabowa 171
  • 33-336 Łabowa

Ochotnicza Straż Pożarna w Łabowej została założona w 1920 roku.

Jest to jednostka Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego (KSRG). Decyzję o włączeniu w jego struktury Komendant Główny PSP wydał w dniu 23 lutego 1995 roku.

W remizie OSP Łabowa zainstalowany jest system selektywnego alarmowania. W przypadku, gdy zasadnie decyzja o zadysponowaniu jednostki do zdarzenia, syrenę zdalnie, drogą radiową uruchamia dyżurny operacyjny PSP w SKKM w Nowym Sączu. Dodatkowo druhowie JOT-u otrzymują na swoje telefony komórkowe powiadomienia o alarmie w formie SMS-a i poprzez dzwonienie.

Jednostkę Operacyjno-Techniczną (JOT), zakwalifikowaną do I kategorii, tworzą kobiety i mężczyźni.

Przy OSP działają dwie Młodzieżowe Drużyny Pożarnicze (MDP) – dziewczęca jak i chłopięca.

Na gminne zawody sportowo-pożarnicze grup A i C jednostka wystawia drużynę męską (grupa A) oraz kobiecą (grupa C).

Obszar działania OSP Łabowa to teren macierzystej miejscowości oraz gminy Łabowa. Jednostka jest dysponowana także do prowadzenia działań na obszarze chronionym przez KM PSP Nowy Sącz (miasto Nowy Sącz i powiat nowosądecki). Najczęściej są to interwencje w sąsiednich gminach Nawojowa i Krynica-Zdrój.

Najwięcej było w tej liczbie miejscowych zagrożeń na czele w wypadkami komunikacyjnymi. Jednostka zlokalizowana jest przy dość ruchliwej drodze krajowej nr 75, gdzie często dochodzi do tego typu zdarzeń, druhowie i druhny nie raz docierali pierwsi na miejsce wypadku. Sięgając pamięcią wstecz, do najważniejszych akcji jednostki z Łabowej w ostatnich latach zaliczyć można działania przy usuwaniu skutków powodzi w 2010 roku, pożary – stolarni w Roztoce Wielkiej (26.08.2015) oraz budynków gospodarczych w Kamiannej (04.10.2013) i Łabowcu (29.05.2016), wypadek motocyklisty w Nowej Wsi (12.04.2015) jak i dwudniowe poszukiwania zaginionej kobiety w Bączej-Kuninie (05-06.06.2016).

OSP Łabowa realizuje w zakresie podstawowym pięć dziedzin ratownictwa specjalistycznego. Są to:

  • ratownictwo techniczne,
  • ratownictwo chemiczno-ekologiczne,
  • ratownictwo wodne,
  • ratownictwo wysokościowe,
  • działania poszukiwawczo-ratownicze.

Liczbę wyjazdów ratowniczych jednostki OSP Łabowa w ostatnich latach prezentuje poniższa tabela.

ROKOGÓŁEMPOŻARYMIEJSCOWE ZAGROŻENIAALARMY FAŁSZYWEPRZEKAZANIE NA ZABEZPIECZENIE REJONU
201369105810
201492118100
201582156421
20167997000
201792197021
201883146801

OSP Łabowa aktywnie działa w sferze poza ratowniczej. Członkowie jednostki aktywnie uczestniczą w uroczystościach kościelnych oraz ich zabezpieczeniu, organizują akcje społecznościowe, Dzień Dziecka, pokazy sprzętu ratowniczego oraz pierwszej pomocy. Współdziałają także z Zespołem Szkolno-Gimnazjalnym w Łabowej.

Budynek, w którym znajduje się remiza OSP jest własnością Gminy Łabowa. Mają tu także siedzibę m.in. Gminna Biblioteka Publiczna, Gminny Ośrodek Kultury oraz Towarzystwo Miłośników Ziemi Łabowskiej.

Dobrze mają się relacje jednostki z Urzędem Gminy w Łabowej. Jedną z form wspomagania strażaków są dotacje.


Samochody pożarnicze

OSP Łabowa to jednostka typu S-4, co oznacza, że w jej podziale bojowym znajdują się cztery samochody pożarnicze. Są nimi Mercedes-Benz Atego 1429, Magirus-Deutz 192D11, Ford Ranger II FL oraz Volkswagen Transporter T4.

359[K]30 – GBARt 2,5/16 Mercedes-Benz Atego 1429/Bocar

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: techniczna

Dane operacyjne pojazdu:

  • Numer operacyjny: 359[K]30
  • Kryptonim radiowy: KF 359-30
  • Oznaczenie: GBARt 2,5/16

Dane techniczne pojazdu:

  • Rok produkcji podwozia: 2011
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 6374 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 210 kW (286 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 6
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+4
  • Producent zabudowy: Bocar

Główne elementy układu wodno-pianowego samochodu:

  • zbiornik na wodę o pojemności 2500 l,
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 250 l,
  • dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 3000 l/min w trybie niskiego ciśnienia (10 bar) i nominalnej wydajności wodnej 250l/min w trybie wysokiego ciśnienia (40 bar),
  • linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
  • stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe) o wydajności wodnej od 800 do 3200 l/min, regulowanej w zakresie 800, 1200, 1600, 2400, 3200 l/min,
  • instalacja zraszaczowa.

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych Bocar BOS200,
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny.

Wyposażenie samochodu:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
    • stacjonarny maszt oświetleniowy,
    • wciągarka,
    • szperacz,
    • fala świetlna,
    • urządzenie sprzęgające,
    • radiotelefon przewoźny,
    • terminal statusów.
  2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
    • pompy pożarnicze: motopompa pływająca, motopompa szlamowa,
    • agregat prądotwórczy,
    • armatura wodno-pianowa: węże pożarnicze – tłoczne i ssawne, prądownice (w tym prądownica pianowa), nakładka do piany na szybkie natarcie, nakładka do piany na działko, rozdzielacz, klucze do hydrantów – nadziemnego i podziemnego, wysysacz głębinowy, mostki przejazdowe, kurtyna wodna,
    • podręczny sprzęt gaśniczy: gaśnice, tłumice,
    • zestaw narzędzi hydraulicznych – rozpieracz ramieniowy z łańcuchami i adapterami, nożyce hydrauliczne, rozpieracz kolumnowy, pompa hydrauliczna o napędzie spalinowym,
    • sprzęt do cięcia: piła tarczowa do cięcia betonu i stali, piły łańcuchowe do cięcia drewna, nożyce do cięcia drutu,
    • sprzęt burzący: bosak, siekiera, łom zwykły, młot, siekierołom (inopór),
    • liny ratownicze,
    • sprzęt do ratownictwa medycznego: torba PSP-R1, nosze typu deska wraz ze stabilizatorem głowy i pasami, komplet szyn usztywniających, defibrylator,
    • detektor wielogazowy
    • sprzęt ochrony dróg oddechowych: aparaty powietrzne butlowe z maskami i sygnalizatorami bezruchu,
    • sprzęt do ratownictwa wodnego: ubrania suche do pracy w wodzie, kaski ochronne, kamizelki klasyczne (kapoki), wodery, sprzęt ABC (maski, fajki, płetwy), lina na bębnie
    • szelki bezpieczeństwa,
    • sprzęt oświetleniowy: reflektor, latarki,
    • sprzęt do oznakowania terenu: stożki ostrzegawcze, taśmy ostrzegawcze, lizaki do kierowania ruchem, znak ostrzegawczy,
    • drabina pożarnicza wysuwana,
    • radiotelefony przenośne,
    • sprzęt do usuwania substancji niebezpiecznych dla środowiska: sorbent, opryskiwacz, wózek do sorbentu
    • sprzęt logistyczny: łopaty, miotła, widły.

Mercedes trafił do jednostki pod koniec 2011 roku jako samochód fabrycznie nowy, wyprodukowany przez Przedsiębiorstwo Specjalistyczne „Bocar” Sp. z o. o. z Korwinowa koło Częstochowy. Pojazd kosztował 570 tys. zł i został zakupiony dzięki finansowemu wsparciu Gminy Łabowa, Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej w Warszawie i Zarządowi Oddziału Wojewódzkiego ZOSP RP Województwa Małopolskiego w Krakowie. W podziale bojowym jednostki Mercedes zastąpił DAF-a (niestety nie udało nam się ustalić jak to był model).

359[K]31 – GBA 2,5/16 Magirus-Deutz 192D11/Magirus

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą

  • Numer operacyjny: 359[K]31
  • Kryptonim radiowy: KF 359-31
  • Oznaczenie: GBA 2,5/16
  • Rok produkcji podwozia: 1982
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 9506 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 141 kW (192 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: automatyczna
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 9
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1+3+4
  • Producent zabudowy: Magirus

Układ wodny samochodu tworzą między innymi:

  • zbiornik na wodę o pojemności 2500 l,
  • jednozakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 1600 l/min w trybie niskiego ciśnienia,
  • linia szybkiego natarcia (wodna).

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • dwutonowy sygnał pneumatyczny Martin-Horn.

Wyposażenie samochodu:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
    • urządzenie sprzęgające,
    • radiotelefon przewoźny,
    • terminal statusów.
  2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
    • motopompa pływająca,
    • agregat prądotwórczy,
    • armatura wodna: węże pożarnicze – tłoczne i ssawne, prądownice, smok ssawny, rozdzielacze, przełączniki,
    • gaśnica,
    • zestaw narzędzi hydraulicznych – rozpieracz ramieniowy, nożyce hydrauliczne, pompa hydrauliczna o napędzie elektrycznym,
    • sprzęt burzący: łom zwykły, siekiera,
    • sprzęt oświetleniowy: reflektory, latarki, przenośny maszt oświetleniowy,
    • radiotelefony przenośne.

Pojazd służy w OSP Łabowa od 2004 roku. Jednostka zakupiła go za cenę 70 tys. zł od firmy z Chełmna, która zajmuje się handlem używanych, zagranicznych samochodów pożarniczych (Magirusa do Polski sprowadziła z Niemiec). Większość środków finansowych na pozyskanie pojazdu przez OSP przekazała Gmina Łabowa – było to dokładnie 40 tys. zł. W podziale bojowym jednostki zastąpił Żuka.

359[K]32 – SLRr Ford Ranger II FL

Lekki samochód specjalny ratowniczo-rozpoznawczy

  • Numer operacyjny: 359[K]32
  • Kryptonim radiowy: KF 359-32
  • Oznaczenie: SLRr
  • Rok produkcji podwozia: 2009
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 2500 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 105 kW (143 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 5
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1+3

Wyposażenie samochodu:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
    • urządzenie sprzęgające,
    • radiotelefon przewoźny.
  2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
    • motopompa szlamowa,
    • węże pożarnicze – tłoczne i ssawne,
    • gaśnica,
    • apteczka pierwszej pomocy.

Samochód został pozyskany i wprowadzony do podziału bojowego jednostki w 2017 roku. Jego zakup był możliwy dzięki środkom finansowym pochodzącym z Urzędu Gminy w Łabowej oraz sponsorów. Generalnie Ford nie posiada stałego wyposażenia ratowniczego – to jaki sprzęt znajduje się na nim uzależnione jest od potrzeb. Początkowo samochód nie był pojazdem uprzywilejowanym. Po przyjściu do jednostki tymczasowo wyposażono go w niebieską lampę ostrzegawczą na magnesie, ale nie została zamontowana sygnalizacja dźwiękowa. Dopiero później zainstalowano generator sygnałów dźwiękowych wraz z belką sygnalizacyjną co sprawiło że Ford stał się pojazdem uprzywilejowanym. Pojazd zastąpił Land Rovera Defendera 110. Numery operacyjne przejął natomiast po byłym lekkim samochodzie specjalnym operacyjnym Fiat Marea.

359[K]33 – SLBus Volkswagen Transporter T4

Lekki samochód specjalny do przewozu osób – mikrobus

  • Numer operacyjny: 359[K]33
  • Kryptonim radiowy: KF 359-33
  • Oznaczenie: SLBus
  • Rok produkcji podwozia: 1997
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 2456 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 75 kW (102 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×2
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 9
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+2+3+3

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych Horn Elektronik.

Wyposażenie samochodu:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
    • radiotelefon przewoźny.
  2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
    • apteczka pierwszej pomocy.

Pojazd decyzją Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP został przekazany do OSP Łabowa z KM PSP w Nowym Sączu, gdzie pełnił rolę lekkiego samochodu specjalnego kwatermistrzowskiego (SLKw). W jednostce od 2014 roku. Przez trzy lata Volkswagen nie był pojazdem uprzywilejowanym (owszem wyposażony był w sygnalizację dźwiękową, lecz nie posiadał sygnalizacji świetlnej). Pełne uprzywilejowanie w ruchu nastąpiło w 2017 roku, kiedy to zamontowana została belka sygnalizacyjna. Numery operacyjne przejął po wycofanym niedawno z podziału bojowego OSP Łabowa lekkim samochodzie specjalnym ratowniczo-rozpoznawczym Land Rover Defender 110.

 

Samochody pożarnicze OSP Łabowa (stan na dzień 1 kwietnia 2017 roku).

Pozostały sprzęt

Oprócz samochodów pożarniczych z wyposażeniem OSP Łabowa posiada także m.in. motopompę pływającą, motopompy przenośne, ubrania przeciwochlapaniowe, sanie wodno-lodowe, kombinezony do usuwania owadów błonkoskrzydłych, drabinę nasadkową (dwa przęsła) oraz sprzęt do chwytania i transportu zwierząt.


Inne zdjęcia


Składamy serdeczne podziękowania dla Zarządu OSP Łabowa za zgodę na przeprowadzenie sesji zdjęciowej w jednostce. Wyrazy wdzięczności kierujemy również do jej członków, którzy byli obecni podczas naszej wizyty, za udostępnienie remizy i sprzętu, przekazaną wiedzę i poświęcony nam czas. Dziękujemy także druhnie Joannie Sołtys za pomoc w zorganizowaniu spotkania.


Tekst: Zbigniew Turek
Zdjęcia: Łukasz Koszut, Zbigniew Turek, Mariusz Węgrzynek

Łabowa, 01.04.2017 r.