OSP Czerniec


  • Czerniec 199
  • 33-390 Łącko

Ochotnicza Straż Pożarna w Czerńcu została założona w 1910 roku.

Jest to jednostka Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego (KSRG). Decyzję o włączeniu w jego struktury Komendant Główny PSP wydał w 2002 roku.

Więcej informacji

W remizie OSP Czerniec zainstalowany jest system selektywnego alarmowania.

OSP Czerniec realizuje w zakresie podstawowym jedną dziedzinę ratownictwa specjalistycznego. Jest to:

  • ratownictwo wodne.

Tabela nr 1. Liczba wyjazdów ratowniczych jednostki OSP Czerniec w latach 2013-2023.

ROKOGÓŁEMPOŻARYMIEJSCOWE ZAGROŻENIAALARMY FAŁSZYWEPRZEKAZANIE NA ZABEZPIECZENIE OPERACYJNE REJONU
20132091100
201434142000
201542231810
201635161720
201741211730
201846192610
201941182210
202071195200
202138122600
202236161820
202335122210

Większe akcje, w których brali udział członkowie JOT-u OSP Czerniec w latach 2013-2023:

  • 17.10.2013: Łącko. Pożar stolarni.
  • 28.10.2014: Łącko. Pożar zabudowań gospodarczych.
  • 29.05.2015: Łącko. Zderzenie dwóch samochodów osobowych.
  • 18.07.2016: Kamienica. Czołowe zderzenie dwóch samochodów osobowych na DW968.
  • 03.03.2017: Zabrzeż. Pożar budynku mieszkalnego.
  • 2018:
  • 2019:
  • 2020:
  • 2021:
  • 2022:

 

Logo OSP Czerniec


Samochody pożarnicze

OSP Czerniec to jednostka kategorii S-2, co oznacza, że w jej podziale bojowym znajdują się dwa samochody pożarnicze. Są nimi Renault Midlum 220.14 oraz Nissan NP300.

 

349[K]45 – GBARt 2,5/24 Renault Midlum 220.14/Wawrzaszek

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: techniczna

Więcej informacji

Dane operacyjne:

  • Numer operacyjny: 349[K]45
  • Kryptonim radiowy: KF 349-45
  • Oznaczenie: GBARt 2,5/24

Dane techniczne:

  • Rok produkcji podwozia: 2005
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika:
  • Maksymalna moc netto silnika: 220 KM (162 kW)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 6
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe:  1+1+4
  • Producent zabudowy:  ISS Wawrzaszek

Głównymi elementami układu wodno-pianowego samochodu są:

  • zbiornik na wodę o pojemności 2500 l,
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 250 l,
  • dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności 2400 litrów na minutę  w trybie  niskiego ciśnienia (10 bar) i nominalnej wydajności 250 litrów na minutę w trybie wysokiego ciśnienia (40bar),
  • działko wodno-pianowe z regulowaną wartością,
  • instalacja zraszaczowa.

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych   Elif Zura 1120,
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny.

Wyposażenie samochodu:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
    • stacjonarny maszt oświetleniowy,
    • elektryczna wyciągarka linowa,
    • urządzenie sprzęgające do ciągnięcia przyczepy,
    • radiotelefon przewoźny,
    • stacjonarny agregat prądotwórczy.
    • terminal statusów,GPS
  2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
  • agregat prądotwórczy
  • motopompa szlamowa
  • Pirometr laserowy Fluke
  • wentylator odymiający
  • sito kominowe + kula kominiarska
  • motopompa pływająca Niagara
  • przenośny maszt oświetleniowy – najaśnice + stojak
  • szelki bezpieczeństwa
  • wózek do sorbentu
  • opryskiwacz
  • linia szybkiego natarcia
  • stożki drogowe
  • sorbent
  • armatura wodno-pianowa
  • węże tłoczne
  • wytwornica pianowa
  • stojak hydrantowy
  • zasysacz liniowy
  • zbieracz
  • kurtyna wodna
  • rozdzielacz kulowy
  • kamizelka asekuracyjna
  • pilarka spalinowa
  • belki drewniane
  • przecinarka do stali i betonu
  • gaśnice proszkowe
  • zestaw ratownictwa medycznego PSP R1 : Deska ortopedyczna + stabilizatory głowy + pasy, torba medyczna PSP R1, zestaw szyn kramera
  • defibrylator AED
  • zestaw hydrożeli
  • wodery
  • Hooligan + topór, siekiera, nożyce do drutu, breszka
  • tłumice,widły ,miotły, łopata, szpadel
  • Klin schodkowy + klin mały
  • aparaty ochrony dróg oddechowych:  Maski do aparatów oraz sygnalizator bezruchu
  • sprzęt ratownictwa technicznego : Agregat hydrauliczny Lukas P630 + Nożyco-rozpieracz Lukas SC 557
  • drabina pożarnicza ZS 2100
  • drabina nasadkowa
  • bosak
  • mostki przejazdowe
  • lizaki do kierowania ruchem

Samochód trafił  Czerńca w lipcu 2018 zastępując swojego poprzednika Magirusa Deutza który służył w jednostce od 2002 roku. Poprzednio Renówka użytkowana była przez KM PSP w Nowym Sączu, gdzie podczas swojego okresu przynależności zwiedziła wszystkie  podległe jednostki ratowniczo-gaśnicze. Na swoim początku użytkowany był przez strażaków z JRG 2 w Nowym Sączu gdzie służył jako samochód pierwszo- wyajzdowy (342[K]21), następnie po przyjściu nowego średniego samochodu został przeniesiony do jednostki ratowniczo -gaśniczej nr 1 gdzie stanowił samochód rezerwowy JRG1 ( 341[K]23) . Swój ostatni epizod w PSP zaliczył jako drugi wyjazd w JRG Krynica- Zdrój (343[K]22) , skąd decyzją komendanta Wojewódzkiego PSP w Krakowie został przekazany do Czernca. Nowy samochód po przekazaniu , przeszedł wiele prac remontowo- konserwacyjnych zanim został włączony do podziału bojowego.  Pracę obejmowały  poprawki lakiernicze, modernizację oświetlenia roboczego , rozmieszczenie półek i przegród na sprzęt pożarniczy w zabudowie.

349[K]46 – SLRr Nissan NP300

Lekki samochód specjalny rozpoznawczo-ratowniczy

Więcej informacji

Dane operacyjne:

  • Numer operacyjny: 349[K]46
  • Kryptonim radiowy: KF 349-46
  • Oznaczenie: SLRr

Dane techniczne :

  • Rok produkcji podwozia: 2008
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 2488 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 98 kW (133 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 5
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+3

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych Elfir Zura.

Główne wyposażenie:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
  • urządzenie sprzęgające do ciągnięcia przyczepy,
  • radiotelefon przewoźny,
  •  terminal statusów,

2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:

  • zestaw ratownictwa medycznego PSP R1 : torba,szyny klamera , łamane nosze typu deska,
  • stożki drogowe,
  • kamizelki do ratownictwa wodnego,
  • liny
  • agregat prądotwórczy,
  • tłumice
  • koło ratownicze

Nisan trafił do jednostki jako fabrycznie nowy samochód, nie przystosowany do celów pożarniczych. Drugi taki sam egzemplarz pojazdu trafił do OSP Kadcza. Zakupione zostały z funduszu gminy Łącko, w obu przypadkach zastąpiły one samochody pożarnicze typu GLM Żuk. Zabudowę do celów pożarniczych wykonali sami strażacy. Obecnie jest samochód ratowniczo – rozpoznawczy,  lecz przed przyjściem Reanult Midlum  przewoził na sobie sprzęt ratownictwa technicznego i oznaczony były jako pojazd SLRt.


Pozostały sprzęt

Na wyposażeniu OSP Czerniec znajduje się między innymi:

Motopompa Polonia 8/8 2 sztuki oraz Motopompa Spec-Poż 8/8


Archiwum samochodów pożarniczych wycofanych z podziału bojowego jednostki

 GBA 2,5/16  Magirus Deutz/ Magirus

Magirus Deutz w Czernieckiej OSP służył od roku 2002. W roku 2018 zastąpiony został  średnim samochodem ratowniczo – gaśniczym Renault Midlum.

 


Inne zdjęcia związane z jednostką


Składamy serdeczne podziękowania dla Zarządu OSP  Czerniec za zgodę na przeprowadzenie sesji zdjęciowej w jednostce. Wyrazy wdzięczności kierujemy do dh Adriana Pasiud  za udostępnienie remizy i sprzętu, przekazaną wiedzę i poświęcony czas.


Tekst:  Zbigniew Turek
Zdjęcia:  Zbigniew Turek

Czerniec , 13.11.2018 r.

Ostatnia aktualizacja: 05.02.2023