
- Moszczenica Wyżna 120
- 33-340 Stary Sącz
- Strona internetowa OSP Moszczenica Wyżna
- Profil OSP Moszczenica Wyżna na portalu społecznościowym Facebook
Ochotnicza Straż Pożarna w Moszczenicy Wyżnej została założona w 1994 roku.
Jest to jednostka Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego (KSRG). Decyzję o włączeniu w jego struktury Komendant Główny PSP wydał w dniu 30 listopada 2001 roku.
W remizie OSP Moszczenica Wyżna zainstalowany jest system selektywnego alarmowania. W przypadku, gdy zapadnie decyzja o zadysponowaniu jednostki do zdarzenia, syrenę zdalnie, drogą radiową uruchamia dyżurny operacyjny Stanowiska Kierowania Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Nowym Sączu. Dodatkowo członkowie Jednostki Operacyjno-Technicznej (JOT) są powiadamiani o alarmie na ich telefony komórkowe.
Wspomniana JOT zakwalifikowana jest do II kategorii.
Terenem działania OSP Moszczenica Wyżna jest teren swojej macierzystej miejscowości a także gmina Stary Sącz oraz teren powiatu Nowosądeckiego i miasta Nowego Sącza.
OSP Moszczenica Wyżna realizuje w zakresie podstawowym jedną dziedzinę ratownictwa specjalistycznego. Jest to:
- ratownictwo techniczne.
Liczbę wyjazdów ratowniczych jednostki OSP Moszczenica Wyżna w ostatnich latach prezentuje poniższa tabela.
ROK | OGÓŁEM | POŻARY | MIEJSCOWE ZAGROŻENIA | ALARMY FAŁSZYWE | PRZEKAZANIE NA ZABEZPIECZENIE OPERACYJNE REJONU |
2013 | 11 | 6 | 5 | 0 | 0 |
2014 | 17 | 2 | 14 | 0 | 1 |
2015 | 14 | 3 | 11 | 0 | 0 |
2016 | 18 | 8 | 9 | 0 | 1 |
2017 | 27 | 8 | 19 | 0 | 0 |
2018 | 33 | 11 | 22 | 0 | 0 |
2019 | 30 | 14 | 14 | 2 | 0 |
Do większych akcji w niedalekiej przeszłości, w których brali udział członkowie JOT-u OSP Moszczenica Wyżna zaliczyć można:
- 2013:
- 2014:
- 2015:
- 2016:
- 2017:
- 2018:
- 2019:
W roku 2002 druhowie brali udział w działaniach przeciwpowodziowych w Muszynie oraz Krynicy – Zdrój. Przy OSP działa młodzieżowa drużyna pożarnicza chłopięca a także dziewczęca oraz starsza grupa A i C.
Samochody pożarnicze
OSP Moszczenica Wyżna to jednostka kategorii S-3, co oznacza, że w jej podziale bojowym znajdują się trzy samochody pożarnicze. Są nimi Iveco Eurocargo 150-320, Land Rover Defender 110 oraz Steyr 15S23.
349[K]94 – GBARt 3,5/24 Iveco Eurocargo 150-320/Szczęśniak
Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: techniczna
Dane operacyjne:
- Numer operacyjny: 349[K]94
- Kryptonim radiowy: KF 349-94
- Oznaczenie: GBARt 3,5/24
Najważniejsze dane techniczne:
- Rok produkcji podwozia: 2019
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika:
- Maksymalna moc netto silnika:
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu: 4×4
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 6
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+4
- Producent zabudowy: Szczęśniak
Główne elementy układu wodno-pianowego:
- zbiornik na wodę o pojemności 3500 l,
- zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 350l,
- dwuzakresowa autopompa,
- linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
- stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe),
- instalacja zraszaczowa.
349[K]95 – SLRr Land Rover Defender 110
Lekki samochód specjalny rozpoznawczo-ratowniczy
Dane operacyjne:
- Numer operacyjny: 349[K]95
- Kryptonim radiowy: KF 349-95
- Oznaczenie: SLRr
Najważniejsze dane techniczne:
- Rok produkcji podwozia: 1993
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika: 2495 cm³
- Maksymalna moc netto silnika: 83 kW (113 KM)
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu: 4×4
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 7
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+3+2
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych pojazdu uprzywilejowanego Elfir Zura PS-100R.
Główne wyposażenie:
- Wyposażenie zamontowane na stałe
- zaczep holowniczy do przyczepy,
- radiotelefon przewoźny.
- Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
- motopompa szlamowa,
- węże pożarnicze tłoczne,
- węże pożarnicze ssawne,
- rozdzielacze,
- klucze do hydrantów,
- gaśnice,
- tłumice,
- piła łańcuchowa do cięcia drewna,
- siekiera,
- łomy,
- apteczka medyczna,
- butla z tlenem,
- szelki ratownicze,
- przenośny maszt oświetleniowy,
- latarki zwykłe,
- lizaki,
- taśmy,
- radiotelefony przenośne,
- łopaty,
- widły,
- miotły.
359[K]94 – GCBA 4/16 Steyr 15S23/M-U-T Feuerwehrtechnik
Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Dane operacyjne pojazdu:
- Numer operacyjny: 359[K]94
- Kryptonim radiowy: KF 359-94
- Oznaczenie: GCBA 4/16
Dane techniczne pojazdu:
- Rok produkcji: 1989
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika: 6595 cm³
- Maksymalna moc netto silnika: 165 kW (224 KM)
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu: 4×4
- Liczba miejsc siedzących w kabinie: 8
- Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1+3+3
- Producent zabudowy: M-U-T Feuerwehrtechnik
Układ wodno-pianowy samochodu tworzą między innymi:
- zbiornik na wodę o pojemności 4000 l,
- zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 200 l,
- dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności 1600 l/min w trybie niskiego ciśnienia 10 bar i nominalnej wydajności 250 l/min w trybie wysokiego ciśnienia 40 bar,
- dwie linie szybkiego natarcia (wodno-pianowe),
- instalacja zraszaczowa.
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator sygnałów świetlno-dźwiękowych Vetualni AS-R,
- dwutonowy sygnał pneumatyczny.
Wyposażenie samochodu:
- Wyposażenie zamontowane na stałe
- stacjonarny maszt oświetleniowy,
- dwa szperacze,
- urządzenie sprzęgające do ciągnięcia przyczepy,
- radiotelefon przewoźny,
- terminal statusów.
- Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
- motopompy szlamowe,
- przenośny agregat prądotwórczy,
- węże tłoczne,
- węże ssawne,
- zasysasz liniowy,
- prądownice,
- smoki ssawne,
- przełączniki,
- rozdzielacze,
- klucze, przenośne działko wodne,
- zbieracz,
- mostki przejazdowe,
- siodełko wężowe,
- gaśnice,
- tłumice,
- piła do stali i betonu,
- pilarka do drewna,
- siekiera,
- łopaty,
- widły,
- hooligan,
- łomy zwykłe
- kamizelki klasyczne (kapoki),
- torba PSP R1,
- nosze typu deska ze stabilizatorem głowy,
- komplet szyn usztywniających,
- nosze podbierakowe,
- stożki drogowe,
- taśmy ostrzegawcze,
- drabina nasadkowa,
- drabina wysuwana,
- mostki przejazdowe,
- wentylator odymiający,
- radiotelefony przenośne,
- sorbent,
- aparaty ochrony dróg oddechowych,
- szelki ratownicze,
- grabie,
- miotły,
- łopaty.

Samochody pożarnicze będące w przeszłości w podziale bojowym jednostki
349[K]94 – GBARt 2/28 Steyr 690/Rosenbauer
Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: techniczna
Dane operacyjne pojazdu:
- Numer operacyjny: 349[K]94
- Kryptonim radiowy: KF 349-94
- Oznaczenie: GBARt 2/28
Dane techniczne pojazdu:
- Rok produkcji: 1985
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika: 5976 cm³
- Maksymalna moc netto silnika: 125 kW (170 KM)
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu: 4×4
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 7
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+2+4
- Producent zabudowy: Rossenbauer
Główne elementy układu wodnego samochodu:
- zbiornik na wodę o pojemności 2000 l,
- dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności 2800 l/min w trybie niskiego ciśnienia 10 bar i nominalnej wydajności 350 l/min w trybie wysokiego ciśnienia 40 bar,
- linia szybkiego natarcia (wodna).
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator sygnałów świetlno-dźwiękowych Elfir Zura PS-100R,
- dwutonowy sygnał pneumatyczny.
Wyposażenie samochodu:
- Wyposażenie zamontowane na stałe:
- hydrauliczna wyciągarka linowa,
- urządzenie sprzęgające do ciągnięcia przyczepy,
- radiotelefon przewoźny,
- terminal statusów.
- Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
- motopompa pływająca,
- motopompa szlamowa,
- przenośny agregat prądotwórczy,
- węże pożarnicze tłoczne,
- węże pożarnicze ssawne,
- prądownice,
- wytwornica pianowa,
- zasysacz liniowy,
- kurtyna wodna,
- smok ssawny,
- rozdzielacze,
- przełączniki,
- zbieracz,
- klucze do hydrantów nadziemnego i podziemnego,
- stojak hydrantowy,
- wysysacz głębinowy,
- opaski wężowe,
- siodełko wężowe,
- przenośne zbiorniki ze środkiem pianotwórczym,
- mostki przejazdowe,
- gaśnice,
- sito kominowe,
- tłumice,
- rozpieracz ramieniowy,
- nożyce hydrauliczne,
- rozpieracz kolumnowy,
- pompa hydrauliczna o napędzie elektrycznym,
- wspornik progowy,
- podkłady i kliny do stabilizacji,
- piły łańcuchowe do cięcia drewna,
- piła tarczowa do cięcia betonu i stali,
- piła ręczna do szyb,
- łomy zwykłe,
- bosak,
- kilof,
- liny,
- szelki bezpieczeństwa,
- torba PSP-R1,
- nosze typu deska ze stabilizatorem głowy i pasami,
- komplet szyn usztywniających,
- opatrunki hydrożelowe,
- kamizelki klasyczne (kapoki),
- boje dekompresyjne,
- wodery,
- aparaty powietrzne butlowe z maskami i sygnalizatorami bezruchu,
- reflektory,
- latarki,
- przenośny maszt oświetleniowy,
- znak ostrzegawczy,
- taśmy ostrzegawcze,
- stożki ostrzegawcze,
- lizaki do kierowania ruchem,
- drabina pożarnicza wysuwana,
- radiotelefony przenośne,
- sorbent,
- łopaty,
- widły,
- miotły,
- grabie.
Samochód pozyskano w 2010 roku ze straży pożarnej w austriackim mieście Loich. Zastąpił Stara 244. Został zakupiony za środki własne jednostki z Moszczenicy Wyżnej i Gminy Stary Sącz. Z informacji jakie uzyskaliśmy, Steyr za czasów służby w Austrii miał stacjonarne działko pożarnicze (wodne).
Inne zdjęcia związane z jednostką
Serdeczne podziękowania dla prezesa OSP Moszczenica Wyżna dh Stanisława Marduły za zgodę na przeprowadzenie sesji, przekazane informację, a także druhom za poświęcony czas i miłe przyjęcie 🙂