OSP Moszczenica Wyżna


  • Moszczenica Wyżna 120
  • 33-340 Stary Sącz

Ochotnicza Straż Pożarna w Moszczenicy Wyżnej została założona w 1994 roku.

Jest to jednostka Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego (KSRG). Decyzję o włączeniu w jego struktury Komendant Główny PSP wydał w dniu 30 listopada 2001 roku.

W remizie OSP Moszczenica Wyżna zainstalowany jest system selektywnego alarmowania. W przypadku, gdy zapadnie decyzja o zadysponowaniu jednostki do zdarzenia, syrenę zdalnie, drogą radiową uruchamia dyżurny operacyjny Stanowiska Kierowania Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Nowym Sączu. Dodatkowo członkowie Jednostki Operacyjno-Technicznej (JOT) są powiadamiani o alarmie na ich telefony komórkowe.

Wspomniana JOT zakwalifikowana jest do II kategorii.

Terenem działania OSP Moszczenica Wyżna jest teren swojej macierzystej miejscowości a także gmina Stary Sącz oraz teren powiatu Nowosądeckiego i miasta Nowego Sącza.

Liczba wyjazdów ratowniczych jednostki OSP Moszczenica Wyżna w ostatnich latach:

  • 2013
  • 2014
  • 2015
  • 2016
  • 2017

W roku 2002 druhowie brali udział w działaniach przeciwpowodziowych w Muszynie oraz Krynicy – Zdrój. Przy OSP działa młodzieżowa  drużyna pożarnicza chłopięca a także dziewczęca oraz starsza grupa A i C.


Samochody pożarnicze

OSP Moszczenica Wyżna to jednostka typu S-3, co oznacza, że w jej podziale bojowym znajdują się trzy  samochody pożarnicze. Są nimi Steyr 690, Land Rover Defender 110 oraz Steyr 15S23.

349[K]94 – GBARt 2/28 Steyr 690/Rosenbauer

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: techniczna

Dane operacyjne pojazdu:

  • Numer operacyjny: 349[K]94
  • Kryptonim radiowy: KF 349-94
  • Oznaczenie: GBARt 2/28

Dane techniczne pojazdu:

  • Rok produkcji: 1985
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 5976 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 125 kW (170 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 7
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+2+4
  • Producent zabudowy: Rossenbauer

Główne elementy układu wodnego samochodu:

  • zbiornik na wodę o pojemności 2000 l,
  • dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności 2800 l/min w trybie niskiego ciśnienia 10 bar i nominalnej wydajności 350 l/min  w trybie wysokiego ciśnienia 40 bar,
  • linia szybkiego natarcia (wodna).

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów świetlno-dźwiękowych Elfir Zura PS-100R,
  • dwutonowy sygnał pneumatyczny.

Wyposażenie samochodu:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
    • hydrauliczna wyciągarka linowa,
    • urządzenie sprzęgające do ciągnięcia przyczepy,
    • radiotelefon przewoźny,
    • terminal statusów.
  2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
    • motopompa pływająca,
    • motopompa szlamowa,
    • przenośny agregat prądotwórczy,
    • węże pożarnicze tłoczne,
    • węże pożarnicze ssawne,
    • prądownice,
    • wytwornica pianowa,
    • zasysacz liniowy,
    • kurtyna wodna,
    • smok ssawny,
    • rozdzielacze,
    • przełączniki,
    • zbieracz,
    • klucze do hydrantów nadziemnego i podziemnego,
    • stojak hydrantowy,
    • wysysacz głębinowy,
    • opaski wężowe,
    • siodełko wężowe,
    • przenośne zbiorniki ze środkiem pianotwórczym,
    • mostki przejazdowe,
    • gaśnice,
    • sito kominowe,
    • tłumice,
    • rozpieracz ramieniowy,
    • nożyce hydrauliczne,
    • rozpieracz kolumnowy,
    • pompa hydrauliczna o napędzie elektrycznym,
    • wspornik progowy,
    • podkłady i kliny do stabilizacji,
    • piły łańcuchowe do cięcia drewna,
    • piła tarczowa do cięcia betonu i stali,
    • piła ręczna do szyb,
    • łomy zwykłe,
    • bosak,
    • kilof,
    • liny,
    • szelki bezpieczeństwa,
    • torba PSP-R1,
    • nosze typu deska ze stabilizatorem głowy i pasami,
    • komplet szyn usztywniających,
    • opatrunki hydrożelowe,
    • kamizelki klasyczne (kapoki),
    • boje dekompresyjne,
    • wodery,
    • aparaty powietrzne butlowe z maskami i sygnalizatorami bezruchu,
    • reflektory,
    • latarki,
    • przenośny maszt oświetleniowy,
    • znak ostrzegawczy,
    • taśmy ostrzegawcze,
    • stożki ostrzegawcze,
    • lizaki do kierowania ruchem,
    • drabina pożarnicza wysuwana,
    • radiotelefony przenośne,
    • sorbent,
    • łopaty,
    • widły,
    • miotły,
    • grabie.

Samochód pozyskano w 2010 roku ze straży pożarnej w austriackim mieście Loich. Zastąpił Stara 244. Został zakupiony za środki własne jednostki z Moszczenicy Wyżnej i Gminy Stary Sącz. Z informacji jakie uzyskaliśmy, Steyr za czasów służby w Austrii miał stacjonarne działko pożarnicze (wodne).

 

349[K]95 – SLRR Land Rover Defender 110

Lekki samochód specjalny rozpoznawczo-ratowniczy

Dane operacyjne pojazdu:

  • Numer operacyjny: 349[K]95
  • Kryptonim radiowy: KF 349-95
  • Oznaczenie: SLRR

Dane techniczne pojazdu:

  • Rok produkcji podwozia: 1993
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 2495 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 83 kW (113 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 7
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+3+2

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów świetlno-dźwiękowych Elfir Zura PS-100R.

Wyposażenie samochodu:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe
    • urządzenie sprzęgające do ciągnięcia przyczepy,
    • radiotelefon przewoźny.
  2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
    • motopompa szlamowa,
    • węże pożarnicze tłoczne,
    • węże pożarnicze ssawne,
    • rozdzielacze,
    • klucze do hydrantów,
    • gaśnice,
    • tłumice,
    • piła łańcuchowa do cięcia drewna,
    • siekiera,
    • łomy,
    • apteczka medyczna,
    • butla z tlenem,
    • szelki ratownicze,
    • przenośny maszt oświetleniowy,
    • latarki zwykłe,
    • lizaki,
    • taśmy,
    • radiotelefony przenośne,
    • łopaty,
    • widły,
    • miotły.

 

359[K]94 – GCBA 4/16 Steyr 15S23/M-U-T Feuerwehrtechnik

Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą

Dane operacyjne pojazdu:

  • Numer operacyjny: 359[K]94
  • Kryptonim radiowy: KF 359-94
  • Oznaczenie: GCBA 4/16

Dane techniczne pojazdu:

  • Rok produkcji: 1989
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 6595 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 165 kW (224 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 8
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1+3+3
  • Producent zabudowy: M-U-T Feuerwehrtechnik

Układ wodno-pianowy samochodu tworzą między innymi:

  • zbiornik na wodę o pojemności 4000 l,
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 200 l,
  • dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności 1600 l/min w trybie niskiego ciśnienia 10 bar i nominalnej wydajności 250 l/min w trybie wysokiego ciśnienia 40 bar,
  • dwie linie szybkiego natarcia (wodno-pianowe),
  • instalacja zraszaczowa.

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów świetlno-dźwiękowych Vetualni AS-R,
  • dwutonowy sygnał pneumatyczny.

Wyposażenie samochodu:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe
    • stacjonarny maszt oświetleniowy,
    • dwa szperacze,
    • urządzenie sprzęgające do ciągnięcia przyczepy,
    • radiotelefon przewoźny,
    • terminal statusów.
  2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
    • motopompy szlamowe,
    • przenośny agregat prądotwórczy,
    • węże tłoczne,
    • węże ssawne,
    • zasysasz liniowy,
    • prądownice,
    • smoki ssawne,
    • przełączniki,
    • rozdzielacze,
    • klucze, przenośne działko wodne,
    • zbieracz,
    • mostki przejazdowe,
    • siodełko wężowe,
    • gaśnice,
    • tłumice,
    • piła do stali i betonu,
    • pilarka do drewna,
    • siekiera,
    • łopaty,
    • widły,
    • hooligan,
    • łomy zwykłe
    • kamizelki klasyczne (kapoki),
    • torba PSP R1,
    • nosze typu deska ze stabilizatorem głowy,
    • komplet szyn usztywniających,
    • nosze podbierakowe,
    • stożki drogowe,
    • taśmy ostrzegawcze,
    • drabina nasadkowa,
    • drabina wysuwana,
    • mostki przejazdowe,
    • wentylator odymiający,
    • radiotelefony przenośne,
    • sorbent,
    • aparaty ochrony dróg oddechowych,
    • szelki ratownicze,
    • grabie,
    • miotły,
    • łopaty.
Samochody pożarnicze OSP Moszczenica Wyżna (stan na dzień 6 marca 2016 roku).

Inne zdjęcia związane z jednostką


 

Serdeczne podziękowania dla prezesa OSP Moszczenica Wyżna dh Stanisława Marduły za zgodę na przeprowadzenie sesji, przekazane informację, a także druhom za poświęcony czas i miłe przyjęcie 🙂