- Klęczany 91
- 33-394 Klęczany
Ochotnicza Straż Pożarna w Klęczanach została założona w 2009 roku.
Jednostka działa poza strukturami Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego (KSRG).
OSP Klęczany jest wyposażona w system selektywnego alarmowania.
Jednostkę Operacyjno-Techniczną (JOT), zakwalifikowaną do IV kategorii, tworzą głównie mężczyźni, ale są w niej także kobiety.
Przy OSP działa Młodzieżowa Drużyna Pożarnicza (MDP), o której z dumą zawsze mówi prezes Rafał Kasieczka. Obecnie jest to drużyna mieszana złożona z chłopców i dziewcząt.
Na zawody sportowo-pożarnicze grup A i C jednostka wystawia tylko drużynę męską (grupa A).
Watro zaznaczyć, że OSP Klęczany jako jedyna w powiecie nowosądeckim, a nawet w całym województwie małopolskim, do 2017 roku nie posiadała garażu na swój samochód pożarniczy i trzymała go przez cały rok pod chmurką.
Co do remizy to w 2011 roku została ona wyremontowana. Gmina Chełmiec pozyskała na ten cel dotację w wysokości ok. 40 tys. zł. z Województwa Małopolskiego w ramach konkursu „Małopolskie Remizy 2011”. Całość inwestycji kosztowała blisko 92 tys. zł. Prace remontowe obejmowały m. in. wymianę pokrycia dachu i stolarki okiennej, a także remont elewacji i chodnika. Budynek remizy, który znajduje się w centrum Klęczan stanowi swoiste miejsce integracji mieszkańców.
Obszar działania OSP Klęczany to głównie teren macierzystej miejscowości, a także całej gminy Chełmiec. Zdarzało się w przeszłości, że jednostka była dysponowana na teren powiatu nowosądeckiego.
Pożary traw, wypadki drogowe, działania przeciwpowodziowe – to niektóre z interewncji jakie w ostatnim czasie podejmowali druhowie z Klęczan. Brali oni też udział w zabezpieczeniu uroczystości kościelnych oraz różnego rodzaju imprez, np. w 2015 roku były to 2. Sądeckie Enduro, 72. Tour de Pologne czy Super OeS.
Tabela nr 1. Liczba wyjazdów ratowniczych jednostki OSP Klęczany w latach 2013-2023.
ROK | OGÓŁEM | POŻARY | MIEJSCOWE ZAGROŻENIA | ALARMY FAŁSZYWE | PRZEKAZANIE NA ZABEZPIECZENIE OPERACYJNE REJONU |
2013 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2014 | 27 | 2 | 25 | 0 | 0 |
2015 | 11 | 3 | 8 | 0 | 0 |
2016 | 21 | 10 | 11 | 0 | 0 |
2017 | 22 | 9 | 13 | 0 | 0 |
2018 | 26 | 13 | 12 | 1 | 0 |
2019 | 73 | 34 | 38 | 1 | 0 |
2020 | 45 | 23 | 20 | 2 | 0 |
2021 | 34 | 6 | 25 | 3 | 0 |
2022 | 49 | 29 | 18 | 2 | 0 |
2023 | 49 | 14 | 32 | 3 | 0 |
Większe akcje, w których brali udział członkowie JOT-u OSP Klęczany w latach 2013-2023:
- 2014:
- 2015:
- 2016:
- 2017:
- 2018:
- 2019:
- 2020:
- 2021:
- 2022:
- 2023:
Samochód pożarniczy
OSP Klęczany to jednostka kategorii S-1, co oznacza, że w jej podziale bojowym znajduje się jeden samochód pożarniczy:
- 348[K]74 – GBA 2,4/16 MAN 12.232/Ziegler/Profis.
348[K]74 – GBA 2,4/16 MAN 12.232/Ziegler/Profis
Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Dane operacyjne:
- Numer operacyjny: 348[K]74
- Kryptonim radiowy: KF 348-74
- Oznaczenie pożarnicze: GBA 2,4/16
Najważniejsze dane techniczne:
- Rok produkcji podwozia: 1991
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika: 6871 cm³
- Maksymalna moc netto silnika: 169 kW (230 KM)
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu: 4×4
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 9
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+3+4
- Producent zabudowy: Ziegler i Profis
Główne elementy układu wodnego:
- zbiornik na wodę o pojemności 2400 l,
- jednozakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 1600 l/min w trybie niskiego ciśnienia 8 bar,
- linia szybkiego natarcia (wodna).
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych pojazdu uprzywilejowanego Elfir Zura 5120,
- dwutonowy sygnał pneumatyczny Martin-Horn.
Najważniejsze wyposażenie:
- Wyposażenie zamontowane na stałe:
- stacjonarny maszt oświetleniowy,
- elektryczna wyciągarka linowa,
- zaczep holowniczy paszczowy,
- łańcuchy podrzutowe,
- radiotelefon przewoźny.
- Wyposażenie ratownicze:
- motopompa pływająca,
- motopompa szlamowa,
- przenośny agregat prądotwórczy,
- węże pożarnicze tłoczne,
- węże pożarnicze ssawne,
- pakiet wężowy,
- prądownice (w tym prądownica pianowa),
- pływak,
- rozdzielacze,
- zbieracz,
- przełączniki,
- mostki przejazdowe,
- siodełka wężowe,
- gaśnice,
- koc gaśniczy,
- tłumice,
- piła tarczowa do cięcia betonu i stali,
- piła łańcuchowa do cięcia drewna,
- łomy zwykłe,
- łom wielofunkcyjny typu hooligan,
- siekiery,
- bosak,
- nożyce do cięcia drutu,
- liny,
- plecak PSP-R1,
- defibrylator,
- nosze typu deska ze stabilizatorem głowy i pasami,
- komplet szyn usztywniających,
- kamizelki do ratownictwa wodnego,
- wodery,
- kamera termowizyjna,
- kombinezony ochrony biologicznej,
- aparaty powietrzne butlowe z maskami i sygnalizatorami bezruchu,
- butle zapasowe do aparatów powietrznych,
- latarki,
- przenośny maszt oświetleniowy,
- akumulatorowy przenośny maszt oświetleniowy,
- taśmy ostrzegawcze,
- flary ostrzegawcze diodowe,
- stożki ostrzegawcze,
- lizaki do kierowania ruchem,
- kamizelki odblaskowe,
- drabina pożarnicza wysuwana,
- drabina pożarnicza nasadkowa (dwa przęsła),
- radiotelefony przenośne,
- opryskiwacz z dyspergentem,
- sorbent,
- rozsiewacz do sorbentu,
- rękaw sorpcyjny,
- opryskiwacz spalinowy,
- łopaty,
- widły,
- miotły,
- zestaw kominiarski (kula,szczotka,lina).
Samochody pożarnicze będące w przeszłości w podziale bojowym jednostki
348[K]74 – GLM 8 Mercedes-Benz 608D/Doeschot-Rosenbauer
Lekki samochód ratowniczo-gaśniczy z motopompą
Dane operacyjne:
- Numer operacyjny: 348[K]74
- Kryptonim radiowy: KF 348-74
- Oznaczenie pożarnicze: GLM 8
Najważniejsze dane techniczne:
- Rok produkcji podwozia: 1981
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika: 2782 cm³
- Maksymalna moc netto silnika: 63 kW (86 KM)
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu: 4×2
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 7
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+2+4
- Producent zabudowy: Doeschot-Rosenbauer
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator sygnałów dźwiękowych Vetulani Vemar AS,
- dwutonowy sygnał pneumatyczny.
Wyposażenie samochodu:
- Wyposażenie zamontowane na stałe:
- stacjonarny maszt oświetleniowy,
- szperacz,
- urządzenie sprzęgające,
- stacjonarny agregat prądotwórczy,
- radiotelefon przewoźny.
- Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
- motopompa przenośna (tworząca oznaczenie pojazdu) o nominalnej wydajności wodnej 800 l/min przy ciśnieniu 8 bar i wysokości ssania 1,5 m,
- motopompa szlamowa,
- agregat prądotwórczy,
- węże pożarnicze tłoczne,
- węże pożarnicze ssawne,
- prądownice,
- smok ssawny,
- pływak,
- rozdzielacze,
- zbieracz,
- przełączniki,
- klucz do hydrantu nadziemnego,
- klucze do łączników węży pożarniczych,
- zbiornik przenośny na wodę,
- gaśnice,
- koc gaśniczy,
- tłumice,
- piła łańcuchowa do cięcia drewna,
- łom wielofunkcyjny typu hooligan,
- liny ratownicze,
- szelki ratownicze,
- latarki,
- przenośny maszt oświetleniowy,
- taśmy ostrzegawcze,
- lampy ostrzegawcze błyskowe,
- stożki ostrzegawcze,
- lizaki do kierowania ruchem,
- drabina pożarnicza nasadkowa (dwa przęsła),
- radiotelefony przenośne,
- opryskiwacz z neutralizatorem,
- sorbent,
- rozsiewacz do sorbentu,
- łopaty,
- widły,
- miotły.
Jednostka z Klęczan zakupiła ten pojazd w 2012 roku za środki własne i sponsorów z OSP Jerzmanowice (powiat krakowski), gdzie służył jako lekki samochód specjalny ratownictwa technicznego. Potem został wyremontowany przy współudziale miejscowych druhów. Jak się dowiedzieliśmy, mimo iż stoi cały rok pod chmurką, cieszy się dużą niezawodnością nawet w zimie.
Pozostałe zdjęcia związane z jednostką