JRG PSP Krynica-Zdrój


  • ul. Piłsudskiego 56
  • 33-380 Krynica-Zdrój

Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza Państwowej Straży Pożarnej w Krynicy-Zdroju została powołana do życia z dniem 1 lipca 1992 roku w miejsce tamtejszej Zawodowej Straży Pożarnej i funkcjonującej przy niej Komendzie Rejonowej Straży Pożarnych.

Rejon działania JRG PSP Krynica-Zdrój obejmuje następujące jednostki administracyjne:
  • gmina Krynica-Zdrój (miasto i obszar wiejski),
  • gmina Muszyna (miasto i obszar wiejski),
  • gmina Łabowa.

Ze względu na liczbę przyznanych etatów JRG PSP Krynica-Zdrój należy do kategorii C.

Prefiks i infiks numeru operacyjnego samochodów pożarniczych JRG PSP Krynica-Zdrój to 343[K].

JRG PSP Krynica-Zdrój realizuje następujące dziedziny ratownictwa specjalistycznego:

  • zakres podstawowy: ratownictwo techniczne, ratownictwo chemiczo-ekologiczne, ratownictwo wodne, ratownictwo wysokościowe, działania poszukiwawczo-ratownicze;
  • zakres specjalistyczny: ratownictwo wysokościowe.

Na bazie JRG PSP Krynica-Zdrój funkcjonuje Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Wysokościowego „Krynica”.

SGRW „Krynica”

Jeden strażak (ratownik medyczny) z JRG PSP Krynica-Zdrój wchodzi w skład Grupy Ratownictwa Medycznego „Małopolska 1”

Tabela nr 1. Liczba zdarzeń w rejonie działania JRG PSP Krynica-Zdrój w latach 2013-2023.

ROKOGÓŁEMPOŻARYMIEJSCOWE ZAGROŻENIAALARMY FAŁSZYWE
20133497819081
20143546021282
20153766422686
20163596422768
20173556022966
20183867722782
201959813636894
202062010443383
20214786732289
20224568127699
2023586

Tabela nr 2. Liczba wyjazdów ratowniczych JRG PSP Krynica-Zdrój (w tym także poza swój rejon działania) w latach 2013-2023.

ROKOGÓŁEMPOŻARYMIEJSCOWE ZAGROŻENIAALARMY FAŁSZYWE
20133719019685
20143696122385
20154047024292
20163786524172
20173696323670
20184048223785
20194208224989
20203906424977
20213867322291
20223566419597
2023430

Samochody pożarnicze

Na wyposażeniu JRG PSP Krynica-Zdrój znajduje się sześć samochodów pożarniczych.

343[K]21 – GBARt 2/28 Renault Range D16/Szczęśniak

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: techniczna

343[K]22 – GBARt 2,5/24 Mercedes-Benz Atego 1329/Moto-Truck

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: techniczna

Więcej informacji

Dane operacyjne:

  • Numer operacyjny: 343[K]22
  • Kryptonim radiowy: KF 343-22
  • Oznaczenie pożarnicze: GBARt 2,5/24

Najważniejsze dane techniczne:

  • Rok produkcji podwozia: 2011
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 6374 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 210 kW (286 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 6
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+4
  • Producent zabudowy: Moto-Truck

Główne elementy układu wodno-pianowego samochodu:

  • zbiornik na wodę o pojemności 2500 l,
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 250 l,
  • dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 2400 l/min w trybie niskiego ciśnienia 10 bar i nominalnej wydajności wodnej 400 l/min w trybie wysokiego ciśnienia 40 bar,
  • linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
  • stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe) o nominalnej wydajności wodnej 1600 l/min,
  • instalacja zraszaczowa.

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów świetlno-dźwiękowych Federal Signal Corporation PA-300
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny.

Wyposażenie samochodu:

    1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
      • stacjonarny maszt oświetleniowy,
      • elektryczna wyciągarka linowa,
      • fala świetlna,
      • urządzenie sprzęgające do ciągnięcia przyczepy,
      • radiotelefon przewoźny,
      • terminal PDA.
    2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:

Mercedes rozpoczął przygodę z KM PSP w Nowym Sączu w 2011 roku kiedy jako samochód fabrycznie nowy zasilił szeregi JRG 1. Został trzecim wyjazdem z numerem operacyjnym 341[K]22 i stałą obsadą 4 strażaków. W podziale bojowym jednostki zastąpił wówczas MAN-a 14.224, który przeszedł na 23. Pojazd na takim samym podwoziu (mowa tu oczywiście o Mercedesie-Benzie Atego 1329), lecz innego producenta, w tym samym czasie zasilił szeregi JRG PSP Krynica-Zdrój. Łączna wartość obu Mercedesów to 1 092 960 zł. Ich zakup został zrealizowany ze środków unijnych oraz pozyskanych przez Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP, a także przekazanych na ten cel z budżetów Miasta Nowego Sącza i Powiatu Nowosądeckiego. W 2016 roku przyjściu do JRG 1 PSP Nowy Sącz Mercedesa-Benza Atego 1530, jego imiennika 1329 przesunięto z 22 na 23. Ten stan rzeczy obowiązywał ponad dwa lata, kiedy to samochód przeniesiono do JRG PSP Krynica-Zdrój. Tam w 2018 roku w podziale bojowym jednostki zastąpił Renault Midluma 220.14. Tym sposobem dwa Mercedesy, które w 2011 roku zasiliły tabor samochodowy KM PSP w Nowym Sączu dziś służą w jednej JRG.

343[K]25 – GCBA 5/36 Scania P380/Wawrzaszek

Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą

Więcej informacji

Dane  operacyjne:

  • Numer operacyjny: 343[K]25
  • Kryptonim radiowy: KF 343-25
  • Oznaczenie pożarnicze: GCBA 5/36

Najważniejsze dane techniczne:

  • Rok produkcji podwozia: 2007
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 11705 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 279 kW (379 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 6
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+4
  • Producent zabudowy: Wawrzaszek

Główne elementy układu wodno-pianowego:

  • zbiornik na wodę o pojemności 5000 l,
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 500 l,
  • dwuzakresowa autopompa o następujących nominalnych wydajnościach wodnych – 3600 l/min w trybie niskiego ciśnienia 10 bar i 250 l/min w trybie wysokiego ciśnienia 40 bar,
  • linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
  • stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe) o wydajności wodnej od 800 do 3200 l/min, regulowanej w zakresie 800, 1600, 2400 i 3200 l/min,
  • instalacja zraszaczowa.

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych pojazdu uprzywilejowanego Elfir Zura 1120/24,
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny.

343[K]53 – SHD 25 MAN TGL 12.240/Bumar-Koszalin

Średni samochód specjalny z podnośnikiem hydraulicznym i drabiną ratowniczą

Więcej informacji

Dane operacyjne pojazdu:

  • Numer operacyjny: 343[K]53
  • Kryptonim radiowy: KF 343-53
  • Oznaczenie: SHD 25

Dane techniczne pojazdu:

  • Rok produkcji podwozia: 2005
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 
  • Maksymalna moc netto silnika:
  • Rodzaj napędu: 4×2
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 3
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+2
  • Producent zabudowy: Bumar-Koszalin

Wyposażenie samochodu:

Najważniejsze dane dotyczące podnośnika:

Producent: Bumar-Koszalin
Typ: PMT-25D
Liczba ramion: 2
Liczba sekcji teleskopowych: 3
Wysokość ratownicza: 23 m
Maksymalna Wysokość robocza: 25 m
Maksymalny wysięg boczny/roboczy: 10,6 m
Kąt obrotu: 360 stopni
Udźwig kosza: 265 kg (2 osoby), działko wodne

4 podpory hydrauliczne

drabina ratownicza

kładka do wychodzenia z okna lub balkonu

suchy pion

MAN został zakupiony w styczniu 2006 roku. W JRG PSP Krynica-Zdrój zastąpił wyeksploatowany już SH 18 na podwoziu Stara 200. Całkowity koszt pojazdu wyniósł 1 006 000 zł. Zakup fabrycznie nowego podnośnika był możliwy dzięki pozyskaniu środków finansowych z kilku źródeł. Były to dotacja z KG PSP, dofinansowanie z budżetu Powiatu Nowosądeckiego, dotacja celowa Gminy Krynica-zdrój oraz środki pozabudżetowe KM PSP w Nowym Sączu.

343[K]71 – SLRwys Ford Ranger III/Frank-Cars

Lekki samochód specjalny ratownictwa wysokościowego

Więcej informacji

Dane operacyjne pojazdu:

  • Numer operacyjny: 343[K]71
  • Kryptonim radiowy: KF 343-71
  • Oznaczenie: SLRWys

Dane techniczne pojazdu:

  • Rok produkcji podwozia: 2015
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 2198 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 110 kW (150 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 5
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+3
  • Producent zabudowy: Frank-Cars

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych Federal Signal Vama AS-320 DIG PO.

Wyposażenie samochodu:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
    • elektryczna wyciągarka linowa,
    • urządzenie sprzęgające do ciągnięcia przyczepy,
    • radiotelefon przewoźny,
    • terminal PDA.
  2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:

Ford trafił do JRG PSP Krynica-Zdrój jako pojazd fabrycznie nowy w 2015 roku. Jego wartość to 307 095 zł. Samochód pochodzi z przetargu przeprowadzonego przez KW PSP w Krakowie na dostawę 15 lekkich samochodów specjalnych ratownictwa wysokościowego, które trafiły do JRG w komendach miejskich i powiatowych PSP w całym kraju. Zakup Fordów był realizowany w ramach projektu „Zwiększenie skuteczności prowadzenia długotrwałych akcji ratowniczych” (w skrócie DAR), współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (Oś priorytetowa III: Zarządzanie zasobami i przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska; Działanie 3.2 Zapobieganie i ograniczanie skutków zagrożeń naturalnych oraz przeciwdziałanie poważnym awariom).

Pojazd wchodzi w skład Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Wysokościowego „Krynica”.

343[K]90 – SLRr Suzuki Grand Vitara II FL

Lekki samochód specjalny rozpoznawczo-ratowniczy

Więcej informacji

Dane operacyjne pojazdu:

  • Numer operacyjny: 343[K]90
  • Kryptonim radiowy: KF 343-90
  • Oznaczenie: SLRr

Dane techniczne pojazdu:

  • Rok produkcji podwozia: 2012
  • Rodzaj paliwa: benzyna
  • Pojemność silnika: 2393 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 124 kW (169 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 5
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+3

Sygnalizacja dźwiękowa:

Wyposażenie samochodu zamontowane na stałe:

  • urządzenie sprzęgające (hak),
  • radiotelefon przewoźny.

Pojazd trafił do krynickiej JRG w 2012 roku jako fabrycznie nowy i zastąpił Kię Sportage I. Został zakupiony przez Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP za kwotę 94 850 zł. Pieniądze na ten cel pochodziły ze środków pozabudżetowych KM PSP w Nowym Sączu, Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie oraz Urzędu Miasta w Krynicy-Zdroju.


Samochody będące niegdyś w podziale bojowym jednostki

343[K]21 – GBARt 2,5/28 Mercedes-Benz Atego 1329/Bocar

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: techniczna

Więcej informacji

Dane operacyjne:

  • Numer operacyjny: 343[K]21
  • Kryptonim radiowy: KF 343-21
  • Oznaczenie pożarnicze: GBARt 2,5/28

Najważniejsze dane techniczne:

  • Rok produkcji podwozia: 2011
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika:
  • Maksymalna moc netto silnika: 210 kW (286 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: automatyczna
  • Rodzaj napędu: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 6
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+4
  • Producent zabudowy: Bocar

Główne elementy układu wodno-pianowego:

  • zbiornik na wodę o pojemności 2500 l,
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 250 l,
  • dwuzakresowa auopompa
  • linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
  • stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe)
  • instalacja zraszczowa.

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych Bocar BOS200,
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny.

Wyposażenie samochodu:

Samochód pełni w jednostce rolę pierwszowyjazdowego. Zakupiony przez KW PSP Kraków. Służbę zakończył w grudniu 2023 roku. Decyzją Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP został przekazany do OSP Florynka.

343[K]25 – GCBA 8/50 Renault Kerax 420.34/Wawrzaszek

Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą

Więcej informacji

Dane operacyjne:

  • Numer operacyjny: 343[K]25
  • Kryptonim radiowy: KF 343-25
  • Oznaczenie pożarnicze: GCBA 8/50

Najważniejsze dane techniczne:

  • Rok produkcji podwozia: 2002
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 11116 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 303 kW (412 KM),
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: 6×6
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 3
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+2
  • Producent zabudowy: Wawrzaszek

Główne elementy układu wodno-pianowego:

  • zbiornik na wodę o pojemności 8000 l,
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 800 l,
  • jednozakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 5000 l/min w trybie niskiego ciśnienia (8 bar),
  • linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
  • stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe) o wydajności wodnej od 800 do 3200 l/min,
  • instalacja zraszaczowa.

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych pojazdu uprzywilejowanego Federal Signal Vama AS-320,
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny.

Najważniejsze wyposażenie:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
    • stacjonarny maszt oświetleniowy,
    • zaczep holowniczy rolniczy,
    • radiotelefon przewoźny,
    • terminal Elte GPS.
  2. Wyposażenie ratownicze:
    • motopompa pływająca,
    • motopompa szlamowa,
    • pompa elektryczna zanurzeniowa,
    • agregat oddymiający,
    • przenośny agregat prądotwórczy,
    • węże pożarnicze tłoczne,
    • węże pożarnicze ssawne,
    • prądownice (w tym prądownice pianowe)
    • wytwornice pianowe,
    • przenośne działko pożarnicze (wodno-pianowe),
    • zasysacz liniowy,
    • kurtyny wodne,
    • smoki ssawne,
    • pływaki,
    • rozdzielacz,
    • zbieracz,
    • przełączniki,
    • klucz do hydrantu nadziemnego,
    • klucz do hydrantu podziemnego,
    • klucze do łączników węży pożarniczych,
    • nakładka pianowa do prądownicy LSN,
    • nakładka pianowa do przenośnego działka pożarniczego (wodno-pianowego),
    • stojak hydrantowy,
    • wysysacz głębinowy,
    • mostki przejazdowe,
    • siodełko wężowe,
    • przenośny zbiornik na wodę,
    • gaśnice,
    • tłumice,
    • piła łańcuchowa do cięcia drewna,
    • nożyce do cięcia drutu,
    • siekierołom (inopór),
    • łom wielofunkcyjny typu hooligan,
    • siekiery,
    • bosaki,
    • liny,
    • nosze typu deska ze stabilizatorem głowy i pasami,
    • komplet szyn usztywniających,
    • pompa do kwasów i zasad,
    • kamizelki asekuracyjne do ratownictwa wodnego,
    • wodery,
    • ubranie żaroochronne,
    • aparaty powietrzne butlowe wraz z maskami i sygnalizatorami bezruchu,
    • zapasowe butle do aparatów powietrznych,
    • reflektory,
    • latarki,
    • drabina pożarnicza wysuwana,
    • radiotelefony przenośne,
    • łopaty,
    • szpadle,,
    • widły,
    • miotła.

Renault jako samochód fabrycznie nowy został wprowadzony do podziału bojowego JRG PSP Krynica-Zdrój w 2003 roku. Zastąpił Jelcza 315, który decyzją Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP został przekazany do OSP Brzezna. Pojazd wchodził w skład Plutonu Ratowniczo-Gaśniczego WOO „Nowy Sącz” (wariant przemysłowy).W 2023 roku zakończył służbę w krynickiej JRG PSP i został przeniesiony do JRG 1 PSP Nowy Sącz – otrzymał numer operacyjny 341[K]26.


Przyczepy

Na wyposażeniu JRG PSP Krynica-Zdrój znajdują się dwie przyczepy.

343-P1

Przyczepa z zespołem pompowym

Więcej informacji

Dane operacyjne przyczepy:

  • Numer operacyjny: 343-P1

Dane techniczne przyczepy:

  • Rok produkcji:
  • Ładowność:
  • Liczba osi: 2
  • Producent: Wawrzaszek

Przyczepa wyposażona jest w przewoźną motopompę szlamową o wydajności 11 666 l/min HL 300. Do Krynicy trafiła z Gorlic.

343-P2

Przyczepa do transportu quada

Więcej informacji

Dane operacyjne przyczepy:

  • Numer operacyjny: 343-P2

Dane techniczne przyczepy:

  • Rok produkcji:
  • Ładowność:
  • Liczba osi: 1
  • Producent: Wiola

Quad

Na wyposażeniu JRG PSP Krynica-Zdrój znajduje się jeden quad.

Polaris Sportsman XP 850

Więcej informacji

Dane techniczne pojazdu:

  • Rok produkcji:
  • Rodzaj paliwa:
  • Pojemność silnika: 850 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika:
  • Rodzaj skrzyni biegów:
  • Rodzaj napędu: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących: 1

Strażacy z JRG PSP Krynica-Zdrój mają do dyspozycji jednego quada, który został pozyskany w 2010 roku wraz z przyczepą służącą głównie do jego transportu (choć od razu należy zaznaczyć, że może mieć ona także inne zastosowania jak choćby przewóz sprzętu ratowniczego, worków z piaskiem, czy rzeczy dla powodzian). Wartość całego zestawu to 41 900 zł. Jego zakup był możliwy dzięki wspólnemu projektowi KM PSP Nowy Sącz i Krynickiej Grupy GOPR mającemu na celu doposażenie ich w quady, który został wsparty przez Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP oraz Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie. Tego typu pojazdy bardzo dobrze sprawdzają się podczas działań prowadzonych przez strażaków w trudnym górskim terenie, takich jak pożary suchych traw, poszyć leśnych, a także w trakcie powodzi.

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2022