
- Olszanka
- 33-386 Podegrodzie
Ochotnicza Straż Pożarna w Olszance została założona w 1943 roku.
Jest to jednostka Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego (KSRG). Decyzję o włączeniu w jego struktury Komendant Główny PSP wydał w dniu 28 czerwca 2006 roku.
W remizie OSP Olszanka zainstalowany jest system selektywnego alarmowania. W przypadku, gdy zapadnie decyzja o zadysponowaniu jednostki do zdarzenia, syrenę zdalnie, drogą radiową uruchamia dyżurny operacyjny Stanowiska Kierowania Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Nowym Sączu. Dodatkowo druhowie JOT-u otrzymują na swoje telefony komórkowe powiadomienia o alarmie poprzez dzwonienie dzięki systemowi ALARMOWANIE.PL.
Jednostkę Operacyjno-Techniczną (JOT), zakwalifikowaną do II kategorii, tworzą mężczyźni i kobiety.
Przy OSP działa mieszana Młodzieżowa Drużyna Pożarnicza (MDP).
Na gminne zawody sportowo-pożarnicze grup A i C jednostka z wystawia zarówno drużynę męską (grupa A) jak i kobiecą (grupa C).
Obszar działania OSP Olszanka to teren macierzystej miejscowości oraz gminy Podegrodzie. Z racji przynależności do KSRG-u oraz Kompanii Gaśniczej „TYMBARK” jednostka może być dysponowana do prowadzenia działań na obszarze chronionym przez KM PSP Nowy Sącz (miasto Nowy Sącz oraz powiat nowosądecki), a także na terenie województwa małopolskiego.
OSP Olszanka realizuje w zakresie podstawowym jedną dziedzinę ratownictwa specjalistycznego. Jest to:
- ratownictwo techniczne.
Tabela nr 1. Liczba wyjazdów ratowniczych jednostki OSP Olszanka w latach 2013-2022.
ROK | OGÓŁEM | POŻARY | MIEJSCOWE ZAGROŻENIA | ALARMY FAŁSZYWE | PRZEKAZANIE NA ZABEZPIECZENIE OPERACYJNE REJONU |
2013 | 5 | 2 | 3 | 0 | 0 |
2014 | 16 | 2 | 14 | 0 | 0 |
2015 | 23 | 15 | 8 | 0 | 0 |
2016 | 25 | 14 | 11 | 0 | 0 |
2017 | 21 | 11 | 10 | 0 | 0 |
2018 | 22 | 12 | 9 | 1 | 0 |
2019 | 22 | 9 | 13 | 0 | 0 |
2020 | 21 | 5 | 15 | 1 | 0 |
2021 | 30 | 7 | 23 | 0 | 0 |
2022 | 23 | 11 | 11 | 1 | 0 |
Większe akcje, w których brali udział członkowie JOT-u OSP Olszanka w latach 2013-2022:
Logo OSP Olszanka
Od 2013 roku jednostka współpracuje z DHZ Jarabina ze Słowacji.
Budynek remizy wybudowano w czynie społecznym w 1962 roku. Działka, na której stoi jest własnością gminną, wieczyście dzierżawioną przez jednostkę.
OSP Olszanka aktywnie działa w sferze pozaratowniczej. Członkowie jednostki uczestniczą w uroczystościach kościelnych oraz ich zabezpieczeniu, jak i miejscowych imprez (m.in. festyny).
Dobrze układa się współpraca z Urzędem Gminy w Podegrodziu.
Samochody pożarnicze
OSP Olszanka to jednostka typu S-3, co oznacza, że w jej podziale bojowym znajdują się trzy samochody pożarnicze. Są nimi Magirus-Deutz 170D11, Mercedes-Benz Atego 1530 oraz Mercedes-Benz Vito.
349[K]84 – GBA 2,5/16 Magirus-Deutz 170D11/Magirus
Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Dane operacyjne pojazdu:
- Numer operacyjny: 349[K]84
- Kryptonim radiowy: KF 349-84
- Oznaczenie: GBA 2,5/16
Dane techniczne pojazdu:
- Rok produkcji podwozia: 1974
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika: 8424 cm³
- Maksymalna moc netto silnika: 176 kW (239 KM)
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu: 4×4
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 6
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+4
- Producent zabudowy: Magirus
Układ wodny samochodu tworzą między innymi:
- zbiornik na wodę o pojemności 2500 l,
- jednozakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 1600 l/min w trybie niskiego ciśnienia,
- linia szybkiego natarcia (wodna).
Sygnalizacja dźwiękowa:
- dwutonowy sygnał pneumatyczny Martin-Horn,
- jednotonowy sygnał pneumatyczny.
Wyposażenie samochodu:
- Wyposażenie zamontowane na stałe:
- szperacz,
- urządzenie sprzęgające,
- radiotelefon przewoźny,
- terminal statusów.
- Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
- agregat prądotwórczy,
- węże pożarnicze tłoczne,
- węże pożarnicze ssawne,
- prądownice,
- smok ssawny,
- rozdzielacz,
- zbieracz,
- przełączniki,
- klucze do hydrantu nadziemnego,
- klucz do hydrantu podziemnego,
- stojak hydrantowy,
- mostki przejazdowe,
- gaśnice,
- tłumice,
- piła łańcuchowa do cięcia drewna,
- łom zwykły,
- siekiera,
- nosze pneumatyczne,
- apteczka pierwszej pomocy,
- latarki,
- lizaki do kierowania ruchem,
- drabina pożarnicza nasadkowa (cztery przęsła),
- radiotelefony przenośne,
- opryskiwacz z neutralizatorem,
- łopaty,
- widły,
- miotły.
Samochód został sprowadzony do jednostki w 2000 roku z niemieckiego miasta Erlangen, gdzie służył w tamtejszej zawodowej straży pożarnej. Środki finansowe na jego zakup pochodziły m.in. z PZU, Stowarzyszenia św. Floriana oraz od mieszkańców Olszanki. W podziale bojowym OSP zastąpił Żuka. Do czasu przyjścia Mercedesa to na Magirusie znajdował się sprzęt do ratownictwa technicznego. Samochód był także zastępem w pierwszym plutonie Kompanii Gaśniczej „TYMBARK”, pododdziału Wojewódzkiego Odwodu Operacyjnego w strukturze Małopolskiej Brygady Odwodowej. Za czasów pobytu w Olszance wykonano nowe malowanie pojazdu.
349[K]85 – GBARt 3,5/35 Mercedes-Benz Atego 1530/Bocar
Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: techniczna
- Numer operacyjny: 349[K]85
- Kryptonim radiowy: KF 349-85
- Oznaczenie: GBARt 3,5/35
- Rok produkcji podwozia: 2014
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika: 7698 cm³
- Maksymalna moc netto silnika: 220 kW (299 KM)
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×4
- Liczba miejsc siedzących w kabinie: 6
- Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1+4
- Producent zabudowy: Bocar
Układ wodno-pianowy samochodu tworzą między innymi:
- zbiornik na wodę o pojemności 3500 l,
- zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 350 l,
- dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 3500 l/min w trybie niskiego ciśnienia i nominalnej wydajności wodnej 250 l/min w trybie wysokiego ciśnienia,
- linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
- stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe) o wydajności wodnej od 800 do 3200 l/min, regulowanej w zakresie 800, 1200, 1600, 2400 i 3200 l/min,
- instalacja zraszaczowa.
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator sygnałów dźwiękowych Bocar BOS200,
- jednotonowy sygnał pneumatyczny.
Wyposażenie samochodu:
- Wyposażenie zamontowane na stałe:
- stacjonarny maszt oświetleniowy,
- wciągarka,
- szperacz,
- fala świetlna,
- urządzenie sprzęgające,
- radiotelefon przewoźny,
- terminal statusów.
- Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
- motopompa szlamowa,
- agregaty: agregat oddymiający, agregat prądotwórczy,
- armatura wodno-pianowa: węże pożarnicze tłoczne i ssawne, prądownice (w tym prądownica pianowa), nakładka do piany na linie szybkiego natarcia, nakładka do piany na działko pożarnicze, kurtyna wodna, smok ssawny, pływak, rozdzielacz, zbieracz, przełączniki, klucze do hydrantów nadziemnego i podziemnego, stojak hydrantowy, mostki przejazdowe,
- podręczny sprzęt gaśniczy: gaśnice, tłumice,
- zestaw narzędzi hydraulicznych: rozpieracz ramieniowy, nożyce hydrauliczne, rozpieracze kolumnowe, pompa hydrauliczna o napędzie spalinowym, kliny do stabilizacji,
- sprzęt do cięcia: piła tarczowa do cięcia betonu i stali, piły łańcuchowe do cięcia drewna, nożyce do cięcia drutu, przecinak do szyb klejonych,
- sprzęt burzący: łom zwykły, łom wielofunkcyjny typu hooligan, siekiera, młot, bosak,
- liny ratownicze,
- sprzęt do ratownictwa medycznego: torba PSP-R1, nosze typu deska wraz ze stabilizatorem głowy i pasami, komplet szyn usztywniających, defibrylator, kołnierze ortopedyczne,
- sprzęt ochrony dróg oddechowych: aparaty powietrzne butlowe z maskami i sygnalizatorami bezruchu,
- szelki ratownicze,
- sprzęt oświetleniowy: reflektor, latarki, przenośny maszt oświetleniowy,
- sprzęt do oznakowania terenu: taśmy ostrzegawcze, stożki ostrzegawcze, lizaki do kierowania ruchem,
- drabina pożarnicza nasadkowa (cztery przęsła),
- radiotelefony przenośne,
- sprzęt do usuwania substancji niebezpiecznych dla środowiska: opryskiwacz wraz z dyspergentem, sorbent, wózek do sorbentu,
- zestaw kominiarski: szczotka, kula, łańcuch,
- sprzęt logistyczny: łopaty, widły, miotły.
Mercedes trafił do jednostki z Olszanki w październiku 2014 roku jako samochód fabrycznie nowy. Kosztował 630 tys. zł i został zakupiony dzięki finansowemu wsparciu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych za pośrednictwem Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej i Gminy Podegrodzie przy dofinansowaniu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie. W podziale bojowym OSP Olszanka Mercedes zastąpił Magirusa-Deutza 170D11.
349[K]86 – SLBus Mercedes-Benz Vito
Archiwum samochodów pożarniczych wycofanych z podziału bojowego jednostki
349[K]85 – GBA 2,5/16 Magirus-Deutz 170D11/Magirus
Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Poprzednikiem Mercedesa w OSP Olszanka był Magirus-Deutz 170D11 w zabudowie Magirusa. Samochód został sprowadzony do jednostki w 2003 roku z Niemiec, dokładnie rzecz biorąc od ochotników z Buchhofen. Pieniądze na jego zakup pochodziły z kredytu zaciągniętego na ten cel przez OSP, który potem spłacono ze środków finansowych pozyskanych przez Zarząd jednostki. Magirus był samochodem pożarniczym klasy średniej, wyposażonym m.in. w zbiornik na wodę o pojemności 2500 l, jednozakresowa autopompę o nominalnej wydajności wodnej 1600 l/min w trybie niskiego ciśnienia oraz linię szybkiego natarcia (wodną). Miał manualną skrzynię biegów, napęd 4×4 oraz 6 miejsc w kabinie w układzie 1+1+4. Po przyjściu do jednostki Mercedesa został przekazany do OSP Naszacowice.
Inny sprzęt
Na wyposażeniu OSP Olszanka znajdują się także między innymi:
- quad Honda Fourtrax 300 (zakupiony za własne środki finansowe w 2015 roku z OSP Stadła),
- motopmpa przenośna,
- kombinezony do usuwania owadów błonoskrzydłych.
Pozostałe zdjęcia związane z jednostką
Składamy serdeczne podziękowania dla Zarządu OSP Olszanka za zgodę na przeprowadzenie sesji zdjęciowej w jednostce. Wyrazy wdzięczności kierujemy także do Pana Bogdana Siwulskiego, prezesa OSP Olszanka oraz druhów Pawła Klimeckiego i Wojciecha Pasiuta, za udostępnienie remizy i sprzętu, przekazaną wiedzę i poświęcony nam czas.
Zdjęcia: Łukasz Koszut, Zbigniew Turek, Mariusz Węgrzynek
Olszanka, 15.07.2017 r.