JRG 2 PSP Nowy Sącz


  • ul. Węgierska 188
  • 33-300 Nowy Sącz

Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza nr 2 Państwowej Straży Pożarnej w Nowym Sączu została utworzona 2 stycznia 1997 roku na bazie zlikwidowanej w obecnej spółce SGL Carbon zakładowej służby ratowniczej, po której przejęto obiekt, sprzęt i grupę ratowników.

Rejon działania JRG 2 PSP Nowy Sącz obejmuje następujące jednostki administracyjne:

  • miasto Nowy Sącz (za wyjątkiem rejonu działania JRG 1 PSP Nowy Sącz),
  • gmina Piwniczna-Zdrój (miasto i obszar wiejski),
  • gmina Stary Sącz (miasto i obszar wiejski),
  • gmina Łącko,
  • gmina Nawojowa,
  • gmina Podegrodzie,
  • gmina Rytro.

Ze względu na liczbę przyznanych etatów JRG 2 PSP Nowy Sącz należy do kategorii C. Warto dodać, że oprócz osób wlicza się do nich także psy ratownicze.

Prefiks i infiks numeru operacyjnego samochodów pożarniczych JRG 2 PSP Nowy Sącz to 342[K].

JRG 2 PSP Nowy Sącz realizuje następujące formy ratownictwa specjalistycznego:

  • zakres podstawowy: ratownictwo techniczne, ratownictwo chemiczno-ekologiczne, ratownictwo wodne, ratownictwo wysokościowe, działania poszukiwawczo-ratownicze;
  • zakres specjalistyczny: działania poszukiwawczo-ratownicze.

Na bazie JRG 2 PSP Nowy Sącz funkcjonuje Specjalistyczna Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza „Nowy Sącz”.

SGPR „Nowy Sącz”

Dwóch strażaków (ratowników medycznych) z JRG 2 PSP Nowy Sącz wchodzi w skład Plutonu Ratownictwa Medycznego WOO „Medyk”.

Tabela nr 1. Liczba zdarzeń w rejonie działania JRG 2 PSP Nowy Sącz w latach 2013-2023.

ROKOGÓŁEMPOŻARYMIEJSCOWE ZAGROŻENIAALARMY FAŁSZYWE
201340813622448
201450516130341
201552321825451
201655020231137
201761925631944
201857820933237
2019126349869075
2020137141190060
2021132633789792
2022125252065874
20231105

Tabela nr 2. Liczba wyjazdów ratowniczych  JRG 2 PSP Nowy Sącz (w tym także poza swój rejon działania) w latach 2013-2023.

ROKOGÓŁEMPOŻARYMIEJSCOWE ZAGROŻENIAALARMY FAŁSZYWE
201342114522848
201452016531342
201555823626656
201659521933640
201766627933552
201862022535243
201973428140152
202069223341643
202173621144877
202271726239560
2023624

Samochody pożarnicze

W podziale bojowym JRG 2 PSP Nowy Sącz znajduje się pięć samochodów pożarniczych.

342[K]21 – GBARt 3/29 Volvo FL280/Bocar

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: techniczna

Więcej informacji

Dane operacyjne:

  • Numer operacyjny: 342[K]21
  • Kryptonim radiowy: KF 342-21
  • Oznaczenie pożarnicze: GBARt 3/29

Najważniejsze dane techniczne:

  • Rok produkcji podwozia: 2022
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 
  • Maksymalna moc netto silnika:
  • Rodzaj skrzyni biegów: 
  • Rodzaj napędu: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 6
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+4
  • Producent zabudowy: Bocar

Główne elementy układu wodno-pianowego:

  • zbiornik na wodę o pojemności 3000 l,
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 300 l,
  • dwuzakresowa autopompa,
  • linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
  • stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe)
  • instalacja zraszaczowa.

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych pojazdu uprzywilejowanego Bocar BOSS200 FL,
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny.

Wyposażenie samochodu:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
    • stacjonarny maszt oświetleniowy,
    • elektryczna wyciągarka linowa,
    • urządzenie sprzęgające do ciągnięcia przyczepy,
    • radiotelefon przewoźny,
    • terminal PDA.
  2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:

Samochód zakupiony przez KW PSP Kraków. W JRG 2 PSP Nowy Sącz pojawił się 17 stycznia 2023 roku, a 23 stycznia 2023 roku został wprowadzony do podziału bojowego jednostki w miejsce MAN-a 13.290.

342[K]25 – GCBARt 5,4/37 MAN TGM 18.320/Bocar

Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: techniczna

Więcej informacji

Dane operacyjne:

  • Numer operacyjny: 342[K]25
  • Kryptonim radiowy: KF 342-25
  • Oznaczenie pożarnicze: GCBARt 5,4/37

Najważniejsze dane techniczne:

  • Rok produkcji podwozia:
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 6871 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika:
  • Rodzaj skrzyni biegów: 
  • Rodzaj napędu: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 6
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+4
  • Producent zabudowy: Bocar

Główne elementy układu wodno-pianowego:

  • zbiornik na wodę o pojemności 5400 l,
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności l,
  • dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej l/min w trybie niskiego ciśnienia (8 bar) i nominalnej wydajności wodnej l/min w trybie wysokiego ciśnienia (40 bar),
  • linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
  • stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe)
  • instalacja zraszaczowa.

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych pojazdu uprzywilejowanego Bocar BOSS200 FL,
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny.

Wyposażenie samochodu:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
    • stacjonarny maszt oświetleniowy,
    • elektryczna wyciągarka linowa,
    • urządzenie sprzęgające do ciągnięcia przyczepy,
    • radiotelefon przewoźny,
    • terminal PDA.
  2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:

Samochód przybył do JRG 2 PSP Nowy Sącz pod koniec lipca 2021 roku. Do podziału bojowego jednostki wprowadzony został na początku sierpnia 2021 roku. Na „25” zastąpił Renault Keraxa 420.34, który przeszedł na „26”. MAN pochodzi z przetargu przeprowadzonego przez KW PSP Kielce na dostawę 46 ciężkich samochodów ratowniczo-gaśniczych ze zwiększonym potencjałem ratownictwa drogowego, które trafiły do wybranych jednostek organizacyjnych PSP w Polsce. Zakup MAN-a był realizowany w ramach projektu „Usprawnienie systemu ratownictwa na drogach etap IV” (w skrócie „DROGI”) współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (Oś priorytetowa III: Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego; Działanie 3.1 Rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T przez poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, w związku z usprawnieniem funkcjonowania służb ratowniczych). Wartość pojazdu z wyposażeniem to kwota 1 249 926 zł.

342[K]73 – SLRp MAN TGE 5.180/Airbe

Lekki samochód specjalny ratowniczo-poszukiwawczy

Więcej informacji

Dane operacyjne:

  • Numer operacyjny: 342[K]73
  • Kryptonim radiowy: KF 342-73
  • Oznaczenie pożarnicze: SLRp

Najważniejsze dane techniczne:

  • Rok produkcji podwozia:
  • Rodzaj paliwa:
  • Pojemność silnika:
  • Maksymalna moc netto silnika:
  • Rodzaj skrzyni biegów:
  • Rodzaj napędu:
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe:
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe:

342[K]90 – SLRR Isuzu D-Max II/Marvel

Lekki samochód specjalny rozpoznawczo-ratowniczy

Więcej informacji

Dane operacyjne pojazdu:

  • Numer operacyjny: 342[K]90
  • Kryptonim radiowy: KF 342-90
  • Oznaczenie: SLRR

Dane techniczne pojazdu:

  • Rok produkcji podwozia:
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika:
  • Maksymalna moc netto silnika:
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 5
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+3
  • Producent zabudowy: Marvel

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych

Samochód zastąpił Nissana Navarę D22

252[K]71 – SRp Mercedes-Benz Atego 1328/Szczęśniak

Średni samochód specjalny grupy poszukiwawczo-ratowniczej

Więcej informacji

Dane operacyjne pojazdu:

  • Numer operacyjny: 252[K]71
  • Kryptonim radiowy: KF 252-71
  • Oznaczenie: SRp

Dane techniczne pojazdu:

  • Rok produkcji podwozia:
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika:
  • Maksymalna moc netto silnika:
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu:
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe:
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe:
  • Producent zabudowy: Szczęśniak

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów świetlno-dźwiękowych Elfir Zura,
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny.

Wyposażenie samochodu:


Samochody pożarnicze będące kiedyś w podziale bojowym jednostki

342[K]26 – GCBA 8/50 Renault Kerax 420.34/Wawrzaszek

Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą

Więcej informacji

Dane operacyjne:

  • Numer operacyjny: 342[K]25
  • Kryptonim radiowy: KF 342-25
  • Oznaczenie: GCBA 8/50

Najważniejsze dane techniczne:

  • Rok produkcji podwozia: 2002
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 11116 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 303 kW (412 KM),
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: 6×6
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 3
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+2
  • Producent zabudowy: Wawrzaszek

Główne elementy układu wodno-pianowego:

  • zbiornik na wodę o pojemności 8000 l,
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 800 l,
  • jednozakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 5000 l/min w trybie niskiego ciśnienia (8 bar),
  • linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
  • stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe) o wydajności wodnej od 800 do 3200 l/min, regulowanej w zakresie 800, 1200, 1600, 2400 i 3200 l/min,
  • instalacja zraszaczowa.

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych Elfir Zura,
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny.

Wyposażenie samochodu:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
  2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:

Renault jako samochód fabrycznie nowy został wprowadzony do podziału bojowego JRG 2 PSP Nowy Sącz  w 2003 roku. Zastąpił Jelcza 422, który przeniesiony został do JRG 1 PSP Nowy Sącz. Samochód wycofany z użytkowania w kwietniu 2023 roku.

342[K]21 – GBARt 2,5/27 MAN TGM 13.290/Stolarczyk

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: techniczna

Więcej informacji

Dane operacyjne:

  • Numer operacyjny: 342[K]21
  • Kryptonim radiowy: KF 342-21
  • Oznaczenie pożarnicze: GBARt 2,5/27

Najważniejsze dane techniczne:

  • Rok produkcji podwozia: 2013
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 6871 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 213 kW (290 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów:
  • Rodzaj napędu: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 6
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+4
  • Producent zabudowy: Stolarczyk

Główne elementy układu wodno-pianowego:

  • zbiornik na wodę o pojemności 2500 l,
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 260 l,
  • dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 2700 l/min w trybie niskiego ciśnienia (8 bar) i nominalnej wydajności wodnej 400 l/min w trybie wysokiego ciśnienia (40 bar),
  • linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
  • stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe) o nominalnej wydajności wodnej 1600 l/min,
  • instalacja zraszaczowa.

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych pojazdu uprzywilejowanego Elektra GES 110 FL,
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny.

Wyposażenie samochodu:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
    • stacjonarny maszt oświetleniowy,
    • elektryczna wyciągarka linowa,
    • urządzenie sprzęgające do ciągnięcia przyczepy,
    • radiotelefon przewoźny,
    • terminal PDA.
  2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:

MAN znajdował się w JRG 2 PSP Nowy Sącz od grudnia 2013 roku. Do podziału bojowego jednostki wprowadzony został w lutym 2014 roku. Pełnił w niej rolę pierwszego wyjazdu. Samochód zastąpił w jednostce Renault Midluma 220.14, który przeniesiony został do JRG 1 PSP Nowy Sącz (otrzymał numer operacyjny 341[K]23 i stał się rezerwą nowosądeckiej KM). MAN pochodził z przetargu przeprowadzonego przez KW PSP w Poznaniu na dostawę 13 średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych, które trafiły do wybranych jednostek organizacyjnych PSP w Polsce. Zakup MAN-a był realizowany w ramach projektu „Wsparcie techniczne ratownictwa ekologicznego i chemicznego” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (Oś priorytetowa III: Zarządzanie zasobami i przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska; Działanie 3.2 Zapobieganie i ograniczanie skutków zagrożeń naturalnych oraz przeciwdziałanie poważnym awariom). Wartość samochodu z wyposażeniem to kwota 869 940 zł. Samochód zakończył służbę w JRG 2 PSP Nowy Sącz w styczniu 2023 roku i został przeniesiony do JRG 1 PSP Nowy Sącz jako 341[K]23.

342[K]72 – SRp Mercedes-Benz 911/Wackenhut

Średni samochód specjalny ratowniczo-poszukiwawczy

Więcej informacji

Dane operacyjne:

  • Numer operacyjny: 342[K]72
  • Kryptonim radiowy: KF 342-72
  • Oznaczenie pożarnicze: SRp

Najważniejsze dane techniczne:

  • Rok produkcji podwozia: 1982
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika:
  • Maksymalna moc netto silnika:
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 9
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe:
  • Producent zabudowy: Wackenhut

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów świetlno-dźwiękowych Horn Elektronik,
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny.

Wyposażenie samochodu:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
  2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:

W JRG 2 PSP Nowy Sącz stacjonuje także jeden samochód pożarniczy będący własnością SA PSP Kraków.

252[K]72 – SLRp Land Rover Defender

Lekki samochód specjalny grupy poszukiwawczo-ratowniczej


Przyczepy

Na wyposażeniu JRG 2 PSP Nowy Sącz znajdują się cztery przyczepy.

342-P1 – przyczepa z agregatem piany lekkiej

342-P2 – przyczepa do przewozu łodzi

342-P4 – przyczepa do transportu quada z przyczepą ratowniczą do ewakuacji osób poszkodowanych z terenów trudno dostępnych

342-P5 – przyczepa ratownicza do ewakuacji osób poszkodowanych z terenów trudno dostępnych


Kontener ratowniczy

Na wyposażeniu JRG 2 PSP Nowy Sącz znajduje się jeden kontener ratowniczy.

250-K5 – kontener grupy poszukiwawczo-ratowniczej


Łódź

Na wyposażeniu JRG 2 PSP Nowy Sącz znajduje się jedna łódź.

342-Ł2 – łódź aluminiowa


Quad

Na wyposażeniu JRG 2 PSP Nowy Sącz znajduje się jeden quad.

Ostatnia aktualizacja: 25.04.2023