- ul. Węgierska 188
- 33-300 Nowy Sącz
Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza nr 2 Państwowej Straży Pożarnej w Nowym Sączu została utworzona 2 stycznia 1997 roku na bazie zlikwidowanej w obecnej spółce SGL Carbon zakładowej służby ratowniczej, po której przejęto obiekt, sprzęt i grupę ratowników.
Rejon działania JRG 2 PSP Nowy Sącz obejmuje następujące jednostki administracyjne:
- miasto Nowy Sącz (za wyjątkiem rejonu działania JRG 1 PSP Nowy Sącz),
- gmina Piwniczna-Zdrój (miasto i obszar wiejski),
- gmina Stary Sącz (miasto i obszar wiejski),
- gmina Łącko,
- gmina Nawojowa,
- gmina Podegrodzie,
- gmina Rytro.
Ze względu na liczbę przyznanych etatów JRG 2 PSP Nowy Sącz należy do kategorii C. Warto dodać, że oprócz osób wlicza się do nich także psy ratownicze.
Prefiks i infiks numeru operacyjnego samochodów pożarniczych JRG 2 PSP Nowy Sącz to 342[K].
JRG 2 PSP Nowy Sącz realizuje następujące formy ratownictwa specjalistycznego:
- zakres podstawowy: ratownictwo techniczne, ratownictwo chemiczno-ekologiczne, ratownictwo wodne, ratownictwo wysokościowe, działania poszukiwawczo-ratownicze;
- zakres specjalistyczny: działania poszukiwawczo-ratownicze.
Na bazie JRG 2 PSP Nowy Sącz funkcjonuje Specjalistyczna Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza „Nowy Sącz”.
Dwóch strażaków (ratowników medycznych) z JRG 2 PSP Nowy Sącz wchodzi w skład Plutonu Ratownictwa Medycznego WOO „Medyk”.
Tabela nr 1. Liczba zdarzeń w rejonie działania JRG 2 PSP Nowy Sącz w latach 2013-2023.
ROK | OGÓŁEM | POŻARY | MIEJSCOWE ZAGROŻENIA | ALARMY FAŁSZYWE |
2013 | 408 | 136 | 224 | 48 |
2014 | 505 | 161 | 303 | 41 |
2015 | 523 | 218 | 254 | 51 |
2016 | 550 | 202 | 311 | 37 |
2017 | 619 | 256 | 319 | 44 |
2018 | 578 | 209 | 332 | 37 |
2019 | 1263 | 498 | 690 | 75 |
2020 | 1371 | 411 | 900 | 60 |
2021 | 1326 | 337 | 897 | 92 |
2022 | 1252 | 520 | 658 | 74 |
2023 | 1105 |
Tabela nr 2. Liczba wyjazdów ratowniczych JRG 2 PSP Nowy Sącz (w tym także poza swój rejon działania) w latach 2013-2023.
ROK | OGÓŁEM | POŻARY | MIEJSCOWE ZAGROŻENIA | ALARMY FAŁSZYWE |
2013 | 421 | 145 | 228 | 48 |
2014 | 520 | 165 | 313 | 42 |
2015 | 558 | 236 | 266 | 56 |
2016 | 595 | 219 | 336 | 40 |
2017 | 666 | 279 | 335 | 52 |
2018 | 620 | 225 | 352 | 43 |
2019 | 734 | 281 | 401 | 52 |
2020 | 692 | 233 | 416 | 43 |
2021 | 736 | 211 | 448 | 77 |
2022 | 717 | 262 | 395 | 60 |
2023 | 624 |
Samochody pożarnicze
W podziale bojowym JRG 2 PSP Nowy Sącz znajduje się pięć samochodów pożarniczych.
342[K]21 – GBARt 3/29 Volvo FL280/Bocar
Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: techniczna
Dane operacyjne:
- Numer operacyjny: 342[K]21
- Kryptonim radiowy: KF 342-21
- Oznaczenie pożarnicze: GBARt 3/29
Najważniejsze dane techniczne:
- Rok produkcji podwozia: 2022
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika:
- Maksymalna moc netto silnika:
- Rodzaj skrzyni biegów:
- Rodzaj napędu: 4×4
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 6
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+4
- Producent zabudowy: Bocar
Główne elementy układu wodno-pianowego:
- zbiornik na wodę o pojemności 3000 l,
- zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 300 l,
- dwuzakresowa autopompa,
- linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
- stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe)
- instalacja zraszaczowa.
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych pojazdu uprzywilejowanego Bocar BOSS200 FL,
- jednotonowy sygnał pneumatyczny.
Wyposażenie samochodu:
- Wyposażenie zamontowane na stałe:
- stacjonarny maszt oświetleniowy,
- elektryczna wyciągarka linowa,
- urządzenie sprzęgające do ciągnięcia przyczepy,
- radiotelefon przewoźny,
- terminal PDA.
- Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
Samochód zakupiony przez KW PSP Kraków. W JRG 2 PSP Nowy Sącz pojawił się 17 stycznia 2023 roku, a 23 stycznia 2023 roku został wprowadzony do podziału bojowego jednostki w miejsce MAN-a 13.290.
342[K]25 – GCBARt 5,4/37 MAN TGM 18.320/Bocar
Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: techniczna
Dane operacyjne:
- Numer operacyjny: 342[K]25
- Kryptonim radiowy: KF 342-25
- Oznaczenie pożarnicze: GCBARt 5,4/37
Najważniejsze dane techniczne:
- Rok produkcji podwozia:
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika: 6871 cm³
- Maksymalna moc netto silnika:
- Rodzaj skrzyni biegów:
- Rodzaj napędu: 4×4
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 6
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+4
- Producent zabudowy: Bocar
Główne elementy układu wodno-pianowego:
- zbiornik na wodę o pojemności 5400 l,
- zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności l,
- dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej l/min w trybie niskiego ciśnienia (8 bar) i nominalnej wydajności wodnej l/min w trybie wysokiego ciśnienia (40 bar),
- linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
- stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe)
- instalacja zraszaczowa.
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych pojazdu uprzywilejowanego Bocar BOSS200 FL,
- jednotonowy sygnał pneumatyczny.
Wyposażenie samochodu:
- Wyposażenie zamontowane na stałe:
- stacjonarny maszt oświetleniowy,
- elektryczna wyciągarka linowa,
- urządzenie sprzęgające do ciągnięcia przyczepy,
- radiotelefon przewoźny,
- terminal PDA.
- Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
Samochód przybył do JRG 2 PSP Nowy Sącz pod koniec lipca 2021 roku. Do podziału bojowego jednostki wprowadzony został na początku sierpnia 2021 roku. Na „25” zastąpił Renault Keraxa 420.34, który przeszedł na „26”. MAN pochodzi z przetargu przeprowadzonego przez KW PSP Kielce na dostawę 46 ciężkich samochodów ratowniczo-gaśniczych ze zwiększonym potencjałem ratownictwa drogowego, które trafiły do wybranych jednostek organizacyjnych PSP w Polsce. Zakup MAN-a był realizowany w ramach projektu „Usprawnienie systemu ratownictwa na drogach etap IV” (w skrócie „DROGI”) współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (Oś priorytetowa III: Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego; Działanie 3.1 Rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T przez poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, w związku z usprawnieniem funkcjonowania służb ratowniczych). Wartość pojazdu z wyposażeniem to kwota 1 249 926 zł.
342[K]73 – SLRp MAN TGE 5.180/Airbe
Lekki samochód specjalny ratowniczo-poszukiwawczy
Dane operacyjne:
- Numer operacyjny: 342[K]73
- Kryptonim radiowy: KF 342-73
- Oznaczenie pożarnicze: SLRp
Najważniejsze dane techniczne:
- Rok produkcji podwozia:
- Rodzaj paliwa:
- Pojemność silnika:
- Maksymalna moc netto silnika:
- Rodzaj skrzyni biegów:
- Rodzaj napędu:
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe:
- Układ miejsc siedzących w pojeździe:
342[K]90 – SLRR Isuzu D-Max II/Marvel
Lekki samochód specjalny rozpoznawczo-ratowniczy
Dane operacyjne pojazdu:
- Numer operacyjny: 342[K]90
- Kryptonim radiowy: KF 342-90
- Oznaczenie: SLRR
Dane techniczne pojazdu:
- Rok produkcji podwozia:
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika:
- Maksymalna moc netto silnika:
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu: 4×4
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 5
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+3
- Producent zabudowy: Marvel
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator sygnałów dźwiękowych
Samochód zastąpił Nissana Navarę D22
252[K]71 – SRp Mercedes-Benz Atego 1328/Szczęśniak
Średni samochód specjalny grupy poszukiwawczo-ratowniczej
Dane operacyjne pojazdu:
- Numer operacyjny: 252[K]71
- Kryptonim radiowy: KF 252-71
- Oznaczenie: SRp
Dane techniczne pojazdu:
- Rok produkcji podwozia:
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika:
- Maksymalna moc netto silnika:
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu:
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe:
- Układ miejsc siedzących w pojeździe:
- Producent zabudowy: Szczęśniak
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator sygnałów świetlno-dźwiękowych Elfir Zura,
- jednotonowy sygnał pneumatyczny.
Wyposażenie samochodu:
Samochody pożarnicze będące kiedyś w podziale bojowym jednostki
342[K]26 – GCBA 8/50 Renault Kerax 420.34/Wawrzaszek
Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Dane operacyjne:
- Numer operacyjny: 342[K]25
- Kryptonim radiowy: KF 342-25
- Oznaczenie: GCBA 8/50
Najważniejsze dane techniczne:
- Rok produkcji podwozia: 2002
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika: 11116 cm³
- Maksymalna moc netto silnika: 303 kW (412 KM),
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu: 6×6
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 3
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+2
- Producent zabudowy: Wawrzaszek
Główne elementy układu wodno-pianowego:
- zbiornik na wodę o pojemności 8000 l,
- zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 800 l,
- jednozakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 5000 l/min w trybie niskiego ciśnienia (8 bar),
- linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
- stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe) o wydajności wodnej od 800 do 3200 l/min, regulowanej w zakresie 800, 1200, 1600, 2400 i 3200 l/min,
- instalacja zraszaczowa.
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator sygnałów dźwiękowych Elfir Zura,
- jednotonowy sygnał pneumatyczny.
Wyposażenie samochodu:
- Wyposażenie zamontowane na stałe:
- Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
Renault jako samochód fabrycznie nowy został wprowadzony do podziału bojowego JRG 2 PSP Nowy Sącz w 2003 roku. Zastąpił Jelcza 422, który przeniesiony został do JRG 1 PSP Nowy Sącz. Samochód wycofany z użytkowania w kwietniu 2023 roku.
342[K]21 – GBARt 2,5/27 MAN TGM 13.290/Stolarczyk
Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: techniczna
Dane operacyjne:
- Numer operacyjny: 342[K]21
- Kryptonim radiowy: KF 342-21
- Oznaczenie pożarnicze: GBARt 2,5/27
Najważniejsze dane techniczne:
- Rok produkcji podwozia: 2013
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika: 6871 cm³
- Maksymalna moc netto silnika: 213 kW (290 KM)
- Rodzaj skrzyni biegów:
- Rodzaj napędu: 4×4
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 6
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+4
- Producent zabudowy: Stolarczyk
Główne elementy układu wodno-pianowego:
- zbiornik na wodę o pojemności 2500 l,
- zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 260 l,
- dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 2700 l/min w trybie niskiego ciśnienia (8 bar) i nominalnej wydajności wodnej 400 l/min w trybie wysokiego ciśnienia (40 bar),
- linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
- stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe) o nominalnej wydajności wodnej 1600 l/min,
- instalacja zraszaczowa.
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych pojazdu uprzywilejowanego Elektra GES 110 FL,
- jednotonowy sygnał pneumatyczny.
Wyposażenie samochodu:
- Wyposażenie zamontowane na stałe:
- stacjonarny maszt oświetleniowy,
- elektryczna wyciągarka linowa,
- urządzenie sprzęgające do ciągnięcia przyczepy,
- radiotelefon przewoźny,
- terminal PDA.
- Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
MAN znajdował się w JRG 2 PSP Nowy Sącz od grudnia 2013 roku. Do podziału bojowego jednostki wprowadzony został w lutym 2014 roku. Pełnił w niej rolę pierwszego wyjazdu. Samochód zastąpił w jednostce Renault Midluma 220.14, który przeniesiony został do JRG 1 PSP Nowy Sącz (otrzymał numer operacyjny 341[K]23 i stał się rezerwą nowosądeckiej KM). MAN pochodził z przetargu przeprowadzonego przez KW PSP w Poznaniu na dostawę 13 średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych, które trafiły do wybranych jednostek organizacyjnych PSP w Polsce. Zakup MAN-a był realizowany w ramach projektu „Wsparcie techniczne ratownictwa ekologicznego i chemicznego” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (Oś priorytetowa III: Zarządzanie zasobami i przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska; Działanie 3.2 Zapobieganie i ograniczanie skutków zagrożeń naturalnych oraz przeciwdziałanie poważnym awariom). Wartość samochodu z wyposażeniem to kwota 869 940 zł. Samochód zakończył służbę w JRG 2 PSP Nowy Sącz w styczniu 2023 roku i został przeniesiony do JRG 1 PSP Nowy Sącz jako 341[K]23.
342[K]72 – SRp Mercedes-Benz 911/Wackenhut
Średni samochód specjalny ratowniczo-poszukiwawczy
Dane operacyjne:
- Numer operacyjny: 342[K]72
- Kryptonim radiowy: KF 342-72
- Oznaczenie pożarnicze: SRp
Najważniejsze dane techniczne:
- Rok produkcji podwozia: 1982
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika:
- Maksymalna moc netto silnika:
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu: 4×4
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 9
- Układ miejsc siedzących w pojeździe:
- Producent zabudowy: Wackenhut
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator sygnałów świetlno-dźwiękowych Horn Elektronik,
- jednotonowy sygnał pneumatyczny.
Wyposażenie samochodu:
- Wyposażenie zamontowane na stałe:
- Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
W JRG 2 PSP Nowy Sącz stacjonuje także jeden samochód pożarniczy będący własnością SA PSP Kraków.
252[K]72 – SLRp Land Rover Defender
Lekki samochód specjalny grupy poszukiwawczo-ratowniczej
Przyczepy
Na wyposażeniu JRG 2 PSP Nowy Sącz znajdują się cztery przyczepy.
342-P1 – przyczepa z agregatem piany lekkiej
342-P2 – przyczepa do przewozu łodzi
342-P4 – przyczepa do transportu quada z przyczepą ratowniczą do ewakuacji osób poszkodowanych z terenów trudno dostępnych
342-P5 – przyczepa ratownicza do ewakuacji osób poszkodowanych z terenów trudno dostępnych
Kontener ratowniczy
Na wyposażeniu JRG 2 PSP Nowy Sącz znajduje się jeden kontener ratowniczy.
250-K5 – kontener grupy poszukiwawczo-ratowniczej
Łódź
Na wyposażeniu JRG 2 PSP Nowy Sącz znajduje się jedna łódź.
342-Ł2 – łódź aluminiowa
Quad
Na wyposażeniu JRG 2 PSP Nowy Sącz znajduje się jeden quad.
Ostatnia aktualizacja: 25.04.2023