- ul. Węgierska 188
- 33-300 Nowy Sącz
Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza nr 2 Państwowej Straży Pożarnej w Nowym Sączu została utworzona 2 stycznia 1997 roku na bazie zlikwidowanej w obecnej spółce SGL Carbon zakładowej służby ratowniczej, po której przejęto obiekt, sprzęt i grupę ratowników.
Rejon działania JRG 2 PSP Nowy Sącz obejmuje następujące jednostki administracyjne:
- miasto Nowy Sącz,
- gmina Piwniczna-Zdrój (miasto i obszar wiejski),
- gmina Stary Sącz (miasto i obszar wiejski),
- gmina Łącko,
- gmina Nawojowa,
- gmina Podegrodzie,
- gmina Rytro.
Ze względu na liczbę przyznanych etatów JRG 2 PSP Nowy Sącz należy do kategorii C. Warto dodać, że oprócz osób wlicza się do nich także psy ratownicze.
Prefiks i infiks numeru operacyjnego samochodów pożarniczych JRG 2 PSP Nowy Sącz to 342[K].
JRG 2 PSP Nowy Sącz realizuje następujące formy ratownictwa specjalistycznego:
- zakres podstawowy: ratownictwo techniczne, ratownictwo chemiczno-ekologiczne, ratownictwo wodne, ratownictwo wysokościowe, działania poszukiwawczo-ratownicze;
- zakres specjalistyczny: działania poszukiwawczo-ratownicze.
Na bazie JRG 2 PSP Nowy Sącz funkcjonuje Specjalistyczna Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza „Nowy Sącz”.
Liczbę wyjazdów ratowniczych JRG 2 PSP Nowy Sącz w ostatnich latach prezentuje poniższa tabela.
ROK | OGÓŁEM | POŻARY | MIEJSCOWE ZAGROŻENIA | ALARMY FAŁSZYWE |
2013 | 408 | 136 | 224 | 48 |
2014 | 505 | 161 | 303 | 41 |
2015 | 523 | 218 | 254 | 51 |
2016 | 550 | 202 | 311 | 37 |
2017 | 619 | 256 | 319 | 44 |
2018 | 578 | 209 | 332 | 37 |
2019 | 1263 | 498 | 690 | 75 |
2020 | 1371 |
Samochody pożarnicze
Na wyposażeniu JRG 2 PSP Nowy Sącz znajdują się cztery samochody pożarnicze.
342[K]21 – GBARt 2,5/27 MAN TGM 13.290/Stolarczyk
Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa:
- techniczna.
Dane operacyjne pojazdu:
- Numer operacyjny: 342[K]21
- Kryptonim radiowy: KF 342-21
- Oznaczenie: GBARt 2,5/27
Dane techniczne pojazdu:
- Rok produkcji podwozia: 2013
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika: 6871 cm³
- Maksymalna moc netto silnika: 213 kW (290 KM)
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu: 4×4
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 6
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+4
- Producent zabudowy: Stolarczyk
Główne elementy układu wodno-pianowego samochodu:
- zbiornik na wodę o pojemności 2500 l,
- zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 250 l,
- dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 2550 l/min w trybie niskiego ciśnienia (8 bar) i nominalnej wydajności wodnej 400 l/min w trybie wysokiego ciśnienia (40 bar),
- linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
- stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe) o nominalnej wydajności wodnej 1600 l/min,
- instalacja zraszaczowa.
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator sygnałów dźwiękowych Elektra GES 110 FL,
- jednotonowy sygnał pneumatyczny.
Wyposażenie samochodu:
- Wyposażenie zamontowane na stałe:
- stacjonarny maszt oświetleniowy,
- elektryczna wyciągarka linowa,
- urządzenie sprzęgające do ciągnięcia przyczepy,
- radiotelefon przewoźny,
- terminal PDA.
- Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
MAN znajduje się w JRG 2 PSP Nowy Sącz od 2013 roku. Pełni w niej rolę pierwszego wyjazdu obsadzanego stale przez 6 strażaków. Samochód zastąpił w jednostce Renault Midluma 220.14, który przeniesiony został do JRG 1 PSP Nowy Sącz (otrzymał numer operacyjny 341[K]23 i stał się rezerwą nowosądeckiej KM). MAN pochodzi z przetargu przeprowadzonego przez KW PSP w Poznaniu na dostawę 13 średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych, które trafiły do JRG w komendach miejskich i powiatowych PSP w całej Polsce. Zakup MAN-a był realizowany w ramach projektu „Wsparcie techniczne ratownictwa ekologicznego i chemicznego” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Wartość samochodu z wyposażeniem to kwota 869 940 zł
342[K]25 – GCBARt 8/50 Renault Kerax 420.34/Wawrzaszek
Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa:
- techniczna.
Dane operacyjne pojazdu:
- Numer operacyjny: 342[K]25
- Kryptonim radiowy: KF 342-25
- Oznaczenie: GCBARt 8/50
Dane techniczne pojazdu:
- Rok produkcji podwozia: 2002
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika: 11116 cm³
- Maksymalna moc netto silnika: 303 kW (412 KM)
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu: 6×6
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 3
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+2
- Producent zabudowy: Wawrzaszek
Główne elementy układu wodno-pianowego samochodu:
- zbiornik na wodę o pojemności 8000 l,
- zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 800 l,
- jednozakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 5000 l/min w trybie niskiego ciśnienia (8 bar),
- linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
- stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe) o wydajności wodnej od 800 do 3200 l/min, regulowanej w zakresie 800, 1200, 1600, 2400 i 3200 l/min,
- instalacja zraszaczowa.
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator sygnałów dźwiękowych Elfir Zura,
- jednotonowy sygnał pneumatyczny.
Wyposażenie samochodu:
- Wyposażenie zamontowane na stałe:
- Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
342[K]72 – SRp Mercedes-Benz 911/Wackenhut
Średni samochód specjalny grupy poszukiwawczo-ratowniczej
Dane operacyjne pojazdu:
- Numer operacyjny: 342[K]72
- Kryptonim radiowy: KF 342-72
- Oznaczenie: SRp
Dane techniczne pojazdu:
- Rok produkcji podwozia:
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika:
- Maksymalna moc netto silnika:
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu: 4×4
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe:
- Układ miejsc siedzących w pojeździe:
- Producent zabudowy: Wackenhut
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator sygnałów świetlno-dźwiękowych Horn Elektronik,
- jednotonowy sygnał pneumatyczny.
Wyposażenie samochodu:
- Wyposażenie zamontowane na stałe:
- Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
342[K]90 – SLRR Isuzu D-Max II/Road Ranger
Lekki samochód specjalny rozpoznawczo-ratowniczy
Dane operacyjne pojazdu:
- Numer operacyjny: 342[K]90
- Kryptonim radiowy: KF 342-90
- Oznaczenie: SLRR
Dane techniczne pojazdu:
- Rok produkcji podwozia:
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika:
- Maksymalna moc netto silnika:
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu: 4×4
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 5
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+3
- Producent zabudowy: Marvel
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator sygnałów dźwiękowych
Samochód zastąpił Nissana Navarę D22
W JRG 2 PSP Nowy Sącz stacjonują także dwa samochody pożarnicze będące własnością SA PSP Kraków.
252[K]71 – SRp Mercedes-Benz Atego 1328/Szczęśniak
Średni samochód specjalny grupy poszukiwawczo-ratowniczej
Dane operacyjne pojazdu:
- Numer operacyjny: 252[K]71
- Kryptonim radiowy: KF 252-71
- Oznaczenie: SRp
Dane techniczne pojazdu:
- Rok produkcji podwozia:
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika:
- Maksymalna moc netto silnika:
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu:
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe:
- Układ miejsc siedzących w pojeździe:
- Producent zabudowy: Szczęśniak
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator sygnałów świetlno-dźwiękowych Elfir Zura,
- jednotonowy sygnał pneumatyczny.
Wyposażenie samochodu:
252[K]72 – SLRp Land Rover Defender
Lekki samochód specjalny grupy poszukiwawczo-ratowniczej
Przyczepy
Na wyposażeniu JRG 2 PSP Nowy Sącz znajdują się cztery przyczepy.
342-P1 – przyczepa z agregatem piany lekkiej
342-P2 – przyczepa do przewozu łodzi
342-P4 – przyczepa do transportu quada z przyczepą ratowniczą do ewakuacji osób poszkodowanych z terenów trudno dostępnych
342-P5 – przyczepa ratownicza do ewakuacji osób poszkodowanych z terenów trudno dostępnych
Kontener ratowniczy
Na wyposażeniu JRG 2 PSP Nowy Sącz znajduje się jeden kontener ratowniczy.
250-K5 – kontener grupy poszukiwawczo-ratowniczej
Łódź
Na wyposażeniu JRG 2 PSP Nowy Sącz znajduje się jedna łódź.
342-Ł2 – łódź aluminiowa
Quad
Na wyposażeniu JRG 2 PSP Nowy Sącz znajduje się jeden quad.