OSP Nowy Sącz – Biegonice


  • ul. Zakładników 1
  • 33-300 Nowy Sącz

Ochotnicza Straż Pożarna w Nowym Sączu – Biegonicach została założona w 1889 roku.

Jest to jednostka Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego (KSRG). Decyzję o włączeniu w jego struktury Komendant Główny PSP wydał w dniu 5 grudnia 2006 roku.

OSP Nowy Sącz – Biegonice wyposażona jest w system selektywnego alarmowania. W przypadku, gdy zapadnie decyzja o zadysponowaniu jednostki do zdarzenia, syrenę drogą radiową uruchamia dyżurny operacyjny Stanowiska Kierowania Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Nowym Sączu.

Jednostkę Operacyjno-Techniczną (JOT), zakwalifikowaną do II kategorii , kobiety i mężczyźni.

Przy OSP działa Młodzieżowa Drużyna Pożarnicza (MDP) chłopięca, jak i również dziewczęca.

Na zawody sportowo-pożarnicze wystawia drużynę męską (grupa A) oraz kobiecą (grupa C).

W jednostce rozwijana jest sekcja ratownictwa wodnego oraz przeciwpowodziowego. W latach 2008-2012 przy OSP działała sekcja poszukiwawczo-ratownicza z psami.

Obszar działania OSP Nowy Sącz – Biegonice to miasto Nowy Sącz oraz powiat nowosądecki.

Pożary budynków, pożary traw, wypadki drogowe, działania przeciwpowodziowe – to niektóre z interwencji jakie w ostatnim czasie podejmowali druhowie z Biegonic.

Liczba wyjazdów ratowniczych jednostki OSP Nowy Sącz – Biegonice w ostatnich latach:

  • 2013
  • 2014
  • 2015
  • 2016
  • 2017

Do większych akcji w niedalekiej przeszłości, w których brali udział członkowie JOT-u OSP Nowy Sącz – Biegonice zaliczyć można:

  • 2013:
  • 2014:
  • 2015:
  • 2016:
  • 2017:

Brali oni także udział w zabezpieczeniu uroczystości kościelnych oraz różnego rodzaju imprez, np. w 2015 roku były to Święto Dzieci Gór, 72. Tour de Pologne, XII Festyn Rodzinny ” Niedziela z Ojcem Pio”, Super Oes.

Oprócz działalności ratowniczej druhowie organizują również ćwiczenia z młodzieżą, pokazy sprzętu na festynach, pogadanki na temat bezpieczeństwa w szkołach i przedszkolach, pokazy pierwszej pomocy w szkołach. OSP Nowy Sącz – Biegonice organizuje również Bezpieczne Ferie oraz współorganizuje wydarzenia patriotyczne, kulturalne i osiedlowe.


Samochody pożarnicze

OSP Nowy Sącz – Biegonice to jednostka typu S-3, co oznacza, że w jej podziale bojowym znajdują się trzy samochody pożarnicze. Są nimi Renault G230, Steyr 10S23 oraz Star 12.155.

359[K]80 – GBARt 3/15 Renault G230

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: techniczna

Dane operacyjne pojazdu:

  • Numer operacyjny: 359[K]80
  • Kryptonim radiowy: KF 359-80
  • Oznaczenie: GBARt 3/15

Dane techniczne pojazdu:

  • Rok produkcji podwozia: 1993
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 8821 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 176 kW (239 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: 4×2
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 8
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+1+1+4

Główne elementy układu wodnego samochodu:

  • zbiornik na wodę o pojemności 3000 l,
  • jednozakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 1500 l/min w trybie niskiego ciśnienia,
  • linia szybkiego natarcia (wodna).

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów świetlno-dźwiękowych Elfir Zura 2120/24,
  • trzy sygnały pneumatyczne – jeden dwutonowy oraz dwa jednotonowe.

Wyposażenie samochodu:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
    • stacjonarny maszt oświetleniowy,
    • urządzenie sprzęgające do ciągnięcia przyczepy,
    • radiotelefon przewoźny,
    • terminal statusów.
  2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
    • motopompa szlamowa,
    • pompa zanurzeniowa,
    • agregat prądotwórczy,
    • agregat oddymiający,
    • węże pożarnicze tłoczne,
    • węże pożarnicze ssawne,
    •  prądownice,
    • kurtyna wodna,
    •  rozdzielacz,
    •  przełączniki,
    • klucze do hydrantu nadziemnego,
    • klucz do hydrantu podziemnego,
    • stojak hydrantowy,
    • wysysasz głębinowy,
    •  gaśnice,
    • koc gaśniczy,
    • sito kominowe,
    •  tłumice,
    •  nożyco-rozpieracz,
    • piły łańcuchowe do cięcia drewna
    • piła do ciecia stali i betonu,
    • piła ręczna,
    • nożyce do cięcia drutu,
    • łom zwykły,
    • łom wielofunkcyjny typu hooligan,
    •  siekiera,
    • topór strażacki,
    •  młot,
    •  bosak,
    •  liny,
    • liny asekuracyjne,
    • lonże asekuracyjne,
    • szelki ratownicze,
    • torba PSP-R1,
    • nosze typu deska wraz ze stabilizatorem głowy i pasami,
    • komplet szyn usztywniających,
    • kamizelki klasyczne (kapoki),
    • minikamera termowizyjna,
    • aparaty powietrzne butlowe wraz z maskami i sygnalizatorami bezruchu,
    • latarki zwykłe,
    •  reflektor,
    • przenośny maszt oświetleniowy,
    • znak ostrzegawczy,
    • taśmy ostrzegawcze,
    • flary diodowe,
    • stożki ostrzegawcze,
    • lizaki do kierowania ruchem,
    • drabina pożarnicza wysuwana,
    • drabina pożarnicza słupkowa,
    • radiotelefony przenośne,
    •  sorbent,
    •  łopaty,
    •  widły,
    • miotły.

Pojazd decyzją Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP został przekazany biegonickim druhom z KM PSP w Nowym Sączu. Początkowo służył w JRG Krynica-Zdrój, potem w JRG 2 Nowy Sącz, skąd trafił do jednostki z Biegonic w 2006 roku. Jak dowiedzieliśmy się od strażaków, jest to pierwsza wersja prototypowa samochodu pożarniczego zabudowanego przez francuską firmę na podwoziu Renault, który trafił na rynek polski. Niestety mimo usilnych starań, nie udało nam się określić producenta zabudowy pojazdu. Za czasów służby w Biegonicach samochód przeszedł gruntowny remont.

 

359[K]81 – GBA 2/24 Steyr 10S23/Auto-SHL

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą

Dane operacyjne pojazdu:

  • Numer operacyjny: 359[K]81
  • Kryptonim radiowy: KF 359-81
  • Oznaczenie: GBA 2/24

Dane techniczne pojazdu:

  • Rok produkcji: 1998
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 6595 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 170 kW (231 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 3
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+2
  • Producent zabudowy: Auto-SHL

Główne elementy układu wodno-pianowego samochodu:

  • zbiornik na wodę o pojemności 2000 l,
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 200 l,
  • dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 2400 l/min w trybie niskiego ciśnienia 8 bar i nominalnej wydajności wodnej 250 l/min w trybie wysokiego ciśnienia 40 bar,
  • dwie linie szybkiego natarcia (wodno-pianowe),
  • stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe) o wydajności wodnej od 800 do 2400 l/min, regulowanej w zakresie 800, 1600 i 2400 l/min,
  • instalacja zraszaczowa.

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów świetlno-dźwiękowych Elfir Zura PS-100/24,
  • dwa jednotonowe sygnały pneumatyczne.

Wyposażenie samochodu:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
    • elektryczna wyciągarka linowa,
    • urządzenie sprzęgające do ciągnięcia przyczepy,
    • radiotelefon przewoźny,
    • terminal statusów.
  2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
    • motopompy szlamowe,
    • motopompa pływająca,
    • przenośny agregat prądotwórczy,
    • węże pożarnicze tłoczne,
    • węże pożarnicze ssawne,
    • prądownice,
    • nakładka do piany na szybkie natarcie,
    • zasysasz liniowy,
    • smoki ssawne,
    • rozdzielacz,
    • zbieracz,
    • przełączniki,
    • klucze do hydrantu podziemnego,
    • klucz do hydrantu nadziemnego,
    • stojak hydrantowy,
    • mostki przejazdowe,
    • gaśnice,
    • tłumice,
    • piły łańcuchowe do cięcia drewna,
    • piła tarczowa do cięcia betonu i stali,
    • piła ręczna,
    • nożyce do cięcia drutu,
    • siekiera,
    • topór strażacki,
    • liny,
    • torba PSP R1,
    • nosze typu deska ze stabilizatorem głowy i pasami,
    • komplet szyn usztywniających,
    • sprzęt ABC,
    • kamizelki klasyczne (kapoki),
    • kaski ochronne,
    • koła ratunkowe,
    • rzutki ratownicze,
    • kamizelki asekuracyjne,
    • węgorze,
    • lina asekuracyjna pływająca,
    • kołowrót ratowniczy,
    • sanie wodno-lodowe,
    • przenośny maszt oświetleniowy,
    • latarki,
    • reflektor,
    • znak ostrzegawczy,
    • taśmy ostrzegawcze,
    • lampy ostrzegawcze błyskowe,
    • stożki ostrzegawcze,
    • lizaki do kierowania ruchem,
    • drabina pożarnicza nasadkowa,
    • drabina pożarnicza teleskopowa,
    • radiotelefony przenośne,
    • sorbent,
    • miotły,
    • łopaty.

Samochód decyzją Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP został przekazany biegonickim druhom z KM PSP w Nowym Sączu. Po gruntownym remoncie wprowadzony do podziału bojowego jednostki w 2012 roku. Przypomnijmy – Steyr od nowości służył w JRG 1 Nowy Sącz, potem zaliczył krótki pobyt w JRG Krynica-Zdrój, skąd trafił do Biegonic.

359[K]83 – SKw Star 12.155/Skibicki

Średni samochód specjalny kwatermistrzowski

Dane techniczne pojazdu:

  • Numer operacyjny: 359[K]83
  • Kryptonim radiowy: KF 359-83
  • Oznaczenie: SKw

Dane techniczne pojazdu:

  • Rok produkcji podwozia: 2000
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 4580 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 114 kW
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: 4×2
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 2
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1
  • Producent zabudowy: Skibicki

Parametry samochodu:

  • ładowność: 6650 kg,
  • zabudowa typu otwartego,
  • kiper trójstronny.

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów świetlno-dźwiękowych Horn Elektronik

Wyposażenie samochodu zamontowane na stałe:

  • urządzenie sprzęgające,
  • radiotelefon przewoźny.

Samochód został przekazany jednostce przez Urząd Miasta Nowego Sącza z darów dla powodzian 13 sierpnia 2001 roku. Służy miedzy innymi do przewozu worków z piaskiem oraz pontonu.


Przyczepy

Przyczepa towarowa

Przyczepa do przewozu pontonu

Przyczepa z zespołem prądotwórczym


Ponton

  • ponton MARINES 390


Quad


Pozostały sprzęt

dyspozytornie z radiowęzłem,, pompy, ubrania pszczelarskie, ubrania suche do ratownictwa wodnego i lodowego oraz pianki do ratownictwa wodnego. Jednostka posiada także kapliczkę z posążkiem św.Floriana patrona strażaków postawioną w 2004r., rekwizytowy wóz strażacki konny z 1905r., altankę z grillem oraz siłownie pod chmurką. Cały obiekt jest monitorowany.


Inne zdjęcia związane z jednostką


Składamy serdeczne podziękowania dla wszystkich druhów OSP Nowy Sącz – Biegonice, za zgodę oraz możliwość przeprowadzenia sesji zdjęciowej, a także za udostępnienie remizy i sprzętu, cenne informacje, poświęcony czas i miłą atmosferę. Wyrazy wdzięczności kierujemy również do druhów obecnych podczas sesji, za przekazaną wiedzę oraz wszelką pomoc okazaną podczas spotkania.


Tekst: Mariusz Węgrzynek
Zdjęcia: Łukasz Koszut, Mariusz Węgrzynek

Nowy Sącz, 25.10.2015 r.