- ul. Zakładników 1
- 33-300 Nowy Sącz
Ochotnicza Straż Pożarna w Nowym Sączu – Biegonicach została założona w 1889 roku.
Jest to jednostka Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego (KSRG). Decyzję o włączeniu w jego struktury Komendant Główny PSP wydał w dniu 5 grudnia 2006 roku.
OSP Nowy Sącz – Biegonice wyposażona jest w system selektywnego alarmowania. W przypadku, gdy zapadnie decyzja o zadysponowaniu jednostki do zdarzenia, syrenę drogą radiową uruchamia dyżurny operacyjny Stanowiska Kierowania Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Nowym Sączu.
Jednostkę Operacyjno-Techniczną (JOT), zakwalifikowaną do II kategorii , kobiety i mężczyźni.
Przy OSP działa Młodzieżowa Drużyna Pożarnicza (MDP) chłopięca, jak i również dziewczęca.
Na zawody sportowo-pożarnicze wystawia drużynę męską (grupa A) oraz kobiecą (grupa C).
W jednostce rozwijana jest sekcja ratownictwa wodnego oraz przeciwpowodziowego. W latach 2008-2012 przy OSP działała sekcja poszukiwawczo-ratownicza z psami.
Obszar działania OSP Nowy Sącz – Biegonice to miasto Nowy Sącz oraz powiat nowosądecki.
Pożary budynków, pożary traw, wypadki drogowe, działania przeciwpowodziowe – to niektóre z interwencji jakie w ostatnim czasie podejmowali druhowie z Biegonic.
OSP Nowy Sącz – Biegonice realizuje w zakresie podstawowym jedną dziedzinę ratownictwa specjalistycznego. Jest to:
- ratownictwo wodne.
Tabela nr 1. Liczba wyjazdów ratowniczych jednostki OSP Nowy Sącz – Biegonice w latach 2013-2023.
ROK | OGÓŁEM | POŻARY | MIEJSCOWE ZAGROŻENIA | ALARMY FAŁSZYWE | PRZEKAZANIE NA ZABEZPIECZENIE OPERACYJNE REJONU |
2013 | 43 | 9 | 32 | 0 | 2 |
2014 | 96 | 18 | 64 | 1 | 13 |
2015 | 97 | 20 | 32 | 1 | 44 |
2016 | 93 | 21 | 43 | 2 | 27 |
2017 | 81 | 25 | 27 | 2 | 27 |
2018 | 83 | 32 | 29 | 3 | 19 |
2019 | 112 | 30 | 48 | 3 | 31 |
2020 | 92 | 19 | 56 | 2 | 15 |
2021 | 127 | 16 | 83 | 6 | 22 |
2022 | 86 | 29 | 40 | 3 | 14 |
2023 | 94 | 21 | 70 | 3 | 0 |
Większe akcje, w których brali udział członkowie JOT-u OSP Nowy Sącz – Biegonice w latach 2013-2023:
- 24.04.2013: Nowy Sącz. Pożar na zapleczu hipermarketu przy ul. Gorzkowskiej.
- 28.12.2014: Nowy Sącz. Pożar poddasza laboratorium medycznego przy ul. Śniadeckich.
- 14.09.2015: Nowy Sącz. Pożar zabudowań gospodarczych przy ul. Ruchu Ludowego.
- 20.07.2016: Nowy Sącz. Pożar poddasza budynku mieszkalnego przy ul. Hallera.
- 06.01.2017: Nowy Sącz. Pożar zabudowań gospodarczych przy ul. Jamnickiej.
- 16.10.2018: Nowy Sącz. Pożar poddasza hali na terenie zakładu przetwórstwa kurczaka przy ul. Grottgera.
- 23.12.2019: Nowy Sącz. Pożar budynku mieszkalnego przy ul. Mała Góra.
- 21.09.2020: Nowy Sącz. Pożar marketu ze sprzętem RTV i AGD przy ul. Węgierskiej.
- 29.10.2021: Nowy Sącz. Pożar budynku stolarni i klubu bilardowego przy ul. Wyczółkowskiego.
- 21.08.2022: Nowy Sącz: Pożar w centrum handlowym przy ul. Wiśniowieckiego.
- 24.10.2023: Nowy Sącz. Pożar hali produkcyjno-usługowej jednej z firm przy ul. Magazynowej.
Logo OSP Nowy Sącz – Biegonice
Brali oni także udział w zabezpieczeniu uroczystości kościelnych oraz różnego rodzaju imprez, np. w 2015 roku były to Święto Dzieci Gór, 72. Tour de Pologne, XII Festyn Rodzinny ” Niedziela z Ojcem Pio”, Super Oes.
Oprócz działalności ratowniczej druhowie organizują również ćwiczenia z młodzieżą, pokazy sprzętu na festynach, pogadanki na temat bezpieczeństwa w szkołach i przedszkolach, pokazy pierwszej pomocy w szkołach. OSP Nowy Sącz – Biegonice organizuje również Bezpieczne Ferie oraz współorganizuje wydarzenia patriotyczne, kulturalne i osiedlowe.
Samochody pożarnicze
OSP Nowy Sącz – Biegonice to jednostka kategorii S-4, co oznacza, że w jej podziale bojowym znajdują się cztery samochody pożarnicze:
- 359[K]80 – GBARt 3/27 Scania P360/Wawrzaszek,
- 359[K]81 – GBA 2/24 Steyr 10S23/Auto-SHL,
- 359[K]82 – GLBM 0,3/1,5 Volkswagen Crafter 35/Perfekt,
- 359[K]83 – SKw Star 12.155/Skibicki.
359[K]80 – GBARt 3/27 Scania P360/Wawrzaszek
Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: techniczna
Dane operacyjne:
- Numer operacyjny: 359[K]80
- Kryptonim radiowy: KF 359-80
- Oznaczenie pożarnicze: GBARt 3/27
Najważniejsze dane techniczne:
- Rok produkcji podwozia: 2019
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika:
- Maksymalna moc netto silnika: (360 KM)
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu: 4×4
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 6
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+4
- Producent zabudowy: Wawrzaszek
Główne elementy układu wodno-pianowego:
- zbiornik na wodę o pojemności 3000 l,
- zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 300 l,
- dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 2700 l/min w trybie niskiego ciśnienia 8 bar i nominalnej wydajności wodnej 480 l/min w trybie wysokiego ciśnienia 40 bar,
- linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
- stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe),
- instalacja zraszaczowa.
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych pojazdu uprzywilejowanego Gamet GAM300,
- jednotonowy sygnał pneumatyczny.
Najważniejsze wyposażenie:
359[K]81 – GBA 2/24 Steyr 10S23/Auto-SHL
Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Dane operacyjne:
- Numer operacyjny: 359[K]81
- Kryptonim radiowy: KF 359-81
- Oznaczenie: GBA 2/24
Najważniejsze dane techniczne:
- Rok produkcji podwozia: 1998
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika: 6595 cm³
- Maksymalna moc netto silnika: 170 kW (231 KM)
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu: 4×4
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 3
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+2
- Producent zabudowy: Auto-SHL
Główne elementy układu wodno-pianowego:
- zbiornik na wodę o pojemności 2000 l,
- zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 200 l,
- dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 2400 l/min w trybie niskiego ciśnienia 8 bar i nominalnej wydajności wodnej 250 l/min w trybie wysokiego ciśnienia 40 bar,
- dwie linie szybkiego natarcia (wodno-pianowe),
- stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe) o wydajności wodnej od 800 do 2400 l/min, regulowanej w zakresie 800, 1600 i 2400 l/min,
- instalacja zraszaczowa.
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych pojazdu uprzywilejowanego Elfir Zura PS-100/24,
- dwa jednotonowe sygnały pneumatyczne.
Najważniejsze wyposażenie:
- Wyposażenie zamontowane na stałe:
- elektryczna wyciągarka linowa,
- urządzenie sprzęgające do ciągnięcia przyczepy,
- radiotelefon przewoźny,
- terminal statusów.
- Wyposażenie ratownicze:
- motopompy szlamowe,
- motopompa pływająca,
- przenośny agregat prądotwórczy,
- węże pożarnicze tłoczne,
- węże pożarnicze ssawne,
- prądownice,
- nakładka do piany na szybkie natarcie,
- zasysasz liniowy,
- smoki ssawne,
- rozdzielacz,
- zbieracz,
- przełączniki,
- klucze do hydrantu podziemnego,
- klucz do hydrantu nadziemnego,
- stojak hydrantowy,
- mostki przejazdowe,
- gaśnice,
- tłumice,
- piły łańcuchowe do cięcia drewna,
- piła tarczowa do cięcia betonu i stali,
- piła ręczna,
- nożyce do cięcia drutu,
- siekiera,
- topór strażacki,
- liny,
- torba PSP R1,
- nosze typu deska ze stabilizatorem głowy i pasami,
- komplet szyn usztywniających,
- sprzęt ABC,
- kamizelki klasyczne (kapoki),
- kaski ochronne,
- koła ratunkowe,
- rzutki ratownicze,
- kamizelki asekuracyjne,
- węgorze,
- lina asekuracyjna pływająca,
- kołowrót ratowniczy,
- sanie wodno-lodowe,
- przenośny maszt oświetleniowy,
- latarki,
- reflektor,
- znak ostrzegawczy,
- taśmy ostrzegawcze,
- lampy ostrzegawcze błyskowe,
- stożki ostrzegawcze,
- lizaki do kierowania ruchem,
- drabina pożarnicza nasadkowa,
- drabina pożarnicza teleskopowa,
- radiotelefony przenośne,
- sorbent,
- miotły,
- łopaty.
Samochód decyzją Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP został przekazany biegonickim druhom z KM PSP w Nowym Sączu. Po gruntownym remoncie wprowadzony do podziału bojowego jednostki w 2012 roku. Przypomnijmy – Steyr od nowości służył w JRG 1 Nowy Sącz, potem zaliczył krótki pobyt w JRG Krynica-Zdrój, skąd trafił do Biegonic.
359[K]82 – GLBM 0,3/1,5 Volkswagen Crafter 35/Perfekt
Lekki samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i agregatem gaśniczym
Dane operacyjne:
- Numer operacyjny: 359[K]82
- Kryptonim radiowy: KF 359-82
- Oznaczenie pożarnicze: GLBM 0,3/1,5
Najważniejsze dane techniczne:
- Rok produkcji podwozia: 2022
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika: 2000 cm³
- Maksymalna moc netto silnika: 130 kW (177 KM)
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu: 4×4
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 6
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+4
- Producent zabudowy pożarniczej: Perfekt
Główne elementy układu wodno-pianowego:
- zbiornik na wodę o pojemności 300 l,
- zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 30 l,
- wysokociśnieniowy agregat gaśniczy (wodno-pianowy) o nominalnej wydajności wodnej 150 l/min w trybie wysokiego ciśnienia 40 bar,
- linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa).
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych pojazdu uprzywilejowanego Strobos,
- jednotonowy sygnał pneumatyczny.
Najważniejsze wyposażenie:
- Wyposażenie zamontowane na stałe:
- stacjonarny maszt oświetleniowy,
- elektryczna wyciągarka linowa,
- fala świetlna,
- reflektor dalekosiężny,
- zaczep holowniczy kulowy,
- radiotelefon przewoźny.
- Wyposażenie ratownicze:
- przenośny agregat prądotwórczy,
- węże pożarnicze tłoczne,
- prądownica,
- rozdzielacz,
- gaśnice,
- piła łańcuchowa do cięcia drewna,
- łom zwykły,
- łom wielofunkcyjny typu hooligan,
- siekiera,
- młot,
- nożyce do cięcia drutu,
- torba PSP-R1,
- nosze typu deska ze stabilizatorem głowy i pasami,
- aparaty powietrzne butlowe z maskami i sygnalizatorami bezruchu,
- stożki ostrzegawcze,
- drabina pożarnicza nasadkowa (trzy przęsła),
- opryskiwacz ręczny z dyspergentem,
- opryskiwacz spalinowy.
Data przyjazdu samochodu do jednostki: 04.11.2022 (piątek).
Data wprowadzenia samochodu do podziału bojowego jednostki: 16.11.2022 (środa).
359[K]83 – SKw Star 12.155/Skibicki
Średni samochód specjalny kwatermistrzowski
Dane techniczne pojazdu:
- Numer operacyjny: 359[K]83
- Kryptonim radiowy: KF 359-83
- Oznaczenie: SKw
Dane techniczne pojazdu:
- Rok produkcji podwozia: 2000
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika: 4580 cm³
- Maksymalna moc netto silnika: 114 kW
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu: 4×2
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 2
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1
- Producent zabudowy: Skibicki
Parametry samochodu:
- ładowność: 6650 kg,
- zabudowa typu otwartego,
- kiper trójstronny.
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator sygnałów świetlno-dźwiękowych Horn Elektronik
Wyposażenie samochodu zamontowane na stałe:
- urządzenie sprzęgające,
- radiotelefon przewoźny.
Samochód został przekazany jednostce przez Urząd Miasta Nowego Sącza z darów dla powodzian 13 sierpnia 2001 roku. Służy miedzy innymi do przewozu worków z piaskiem oraz pontonu.
Samochody pożarnicze będące w przeszłości w podziale bojowym jednostki
359[K]80 – GBARt 3/15 Renault G230
Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: techniczna
Dane operacyjne:
- Numer operacyjny: 359[K]80
- Kryptonim radiowy: KF 359-80
- Oznaczenie pożarnicze: GBARt 3/15
Najważniejsze dane techniczne:
- Rok produkcji podwozia: 1993
- Rodzaj paliwa: Diesel
- Pojemność silnika: 8821 cm³
- Maksymalna moc netto silnika: 176 kW (239 KM)
- Rodzaj skrzyni biegów: manualna
- Rodzaj napędu: 4×2
- Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 8
- Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+1+1+4
Główne elementy układu wodnego:
- zbiornik na wodę o pojemności 3000 l,
- jednozakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 1500 l/min w trybie niskiego ciśnienia,
- linia szybkiego natarcia (wodna).
Sygnalizacja dźwiękowa:
- generator dźwiękowych sygnałów ostrzegawczych pojazdu uprzywilejowanego Elfir Zura 2120/24 Digital,
- dwa sygnały pneumatyczne – jednotonowy oraz dwutonowy (francuski).
Poniżej znajduje się film przedstawiający pokaz sygnalizacji świetlno-dźwiękowej Renault G230.
Najważniejsze wyposażenie:
- Wyposażenie zamontowane na stałe:
- stacjonarny maszt oświetleniowy,
- zaczep holowniczy kulowy,
- łańcuchy podrzutowe,
- radiotelefon przewoźny,
- radiotelefon do łączności na potrzeby zarządzania kryzysowego,
- terminal statusów.
- Wyposażenie ratownicze:
- motopompa szlamowa,
- pompa zanurzeniowa,
- agregat prądotwórczy,
- agregat oddymiający,
- węże pożarnicze tłoczne,
- węże pożarnicze ssawne,
- prądownice,
- kurtyna wodna,
- rozdzielacz,
- przełączniki,
- klucze do hydrantu nadziemnego,
- klucz do hydrantu podziemnego,
- stojak hydrantowy,
- wysysasz głębinowy,
- gaśnice,
- koc gaśniczy,
- sito kominowe,
- tłumice,
- elektryczny nożyco-rozpieracz,
- piły łańcuchowe do cięcia drewna
- piła do ciecia stali i betonu,
- piła ręczna,
- nożyce do cięcia drutu,
- łom zwykły,
- łom wielofunkcyjny typu hooligan,
- siekiera,
- topór strażacki,
- młot,
- bosak,
- liny,
- liny asekuracyjne,
- lonże asekuracyjne,
- szelki ratownicze,
- torba PSP-R1,
- nosze typu deska wraz ze stabilizatorem głowy i pasami,
- komplet szyn usztywniających,
- kamizelki klasyczne (kapoki),
- minikamera termowizyjna,
- aparaty powietrzne butlowe wraz z maskami i sygnalizatorami bezruchu,
- latarki zwykłe,
- reflektor,
- przenośny maszt oświetleniowy,
- znak ostrzegawczy,
- taśmy ostrzegawcze,
- flary diodowe,
- stożki ostrzegawcze,
- lizaki do kierowania ruchem,
- drabina pożarnicza wysuwana,
- drabina pożarnicza słupkowa,
- radiotelefony przenośne,
- opryskiwacz wraz z dyspergentem,
- sorbent,
- rozsiewacz do sorbentu,
- łopaty,
- widły,
- miotły.
Pojazd decyzją Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP został przekazany biegonickim druhom z KM PSP w Nowym Sączu. Początkowo służył w JRG Krynica-Zdrój, potem w JRG 2 Nowy Sącz, skąd trafił do jednostki z Biegonic w 2006 roku. Jak dowiedzieliśmy się od strażaków, jest to pierwsza wersja prototypowa samochodu pożarniczego zabudowanego przez francuską firmę na podwoziu Renault, który trafił na rynek polski. Niestety mimo usilnych starań, nie udało nam się określić producenta zabudowy pojazdu. Za czasów służby w Biegonicach samochód przeszedł gruntowny remont. W 2020 roku pojazd został sprzedany do OSP Łubna (województwo mazowieckie, powiat piaseczyński, gmina Góra Kalwaria).
Przyczepy
OSP Nowy Sącz – Biegonice dysponuje czterema przyczepami.
Przyczepa ratownictwa przeciwpowodziowego
Przyczepa do przewozu pontonu
Przyczepa z zespołem prądotwórczym
Przyczepa do transportu quada
Ponton
- ponton MARINES 390
Quady
Na wyposażeniu OSP Nowy Sącz – Biegonice znajdują się dwa quady.
349-Q2
Honda Fourtrax 300
349-Q6
Can-Am Outlander Max 570 Xu+
Pozostały sprzęt
dyspozytornie z radiowęzłem,, pompy, ubrania pszczelarskie, ubrania suche do ratownictwa wodnego i lodowego oraz pianki do ratownictwa wodnego. Jednostka posiada także kapliczkę z posążkiem św.Floriana patrona strażaków postawioną w 2004r., rekwizytowy wóz strażacki konny z 1905r., altankę z grillem oraz siłownie pod chmurką. Cały obiekt jest monitorowany.
Inne zdjęcia związane z jednostką
Składamy serdeczne podziękowania dla wszystkich druhów OSP Nowy Sącz – Biegonice, za zgodę oraz możliwość przeprowadzenia sesji zdjęciowej, a także za udostępnienie remizy i sprzętu, cenne informacje, poświęcony czas i miłą atmosferę. Wyrazy wdzięczności kierujemy również do druhów obecnych podczas sesji, za przekazaną wiedzę oraz wszelką pomoc okazaną podczas spotkania.