JRG PSP Krynica-Zdrój


  • ul. Piłsudskiego 56
  • 33-380 Krynica-Zdrój

Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza Państwowej Straży Pożarnej w Krynicy-Zdroju została powołana do życia z dniem 1 lipca 1992 roku w miejsce tamtejszej Zawodowej Straży Pożarnej i funkcjonującej przy niej Komendzie Rejonowej Straży Pożarnych.

Rejon działania JRG PSP Krynica-Zdrój obejmuje następujące jednostki administracyjne:
  • gmina Krynica-Zdrój (miasto i obszar wiejski),
  • gmina Muszyna (miasto i obszar wiejski),
  • gmina Łabowa.

Ze względu na liczbę przyznanych etatów JRG PSP Krynica-Zdrój należy do kategorii C.

Prefiks i infiks numeru operacyjnego samochodów pożarniczych JRG PSP Krynica-Zdrój to 343[K].

JRG PSP Krynica-Zdrój realizuje następujące formy ratownictwa specjalistycznego:

  • zakres podstawowy: ratownictwo techniczne, ratownictwo chemiczo-ekologiczne, ratownictwo wodne, ratownictwo wysokościowe, działania poszukiwawczo-ratownicze;
  • zakres specjalistyczny: ratownictwo wysokościowe.

Na bazie JRG PSP Krynica-Zdrój funkcjonuje Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Wysokościowego „Krynica”.

SGRW „Krynica”


Samochody pożarnicze

Aktualnie na wyposażeniu JRG PSP Krynica-Zdrój znajduje się sześć samochodów pożarniczych.

343[K]21 – GBARt 2,5/16 Mercedes-Benz Atego 1329/Bocar

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: techniczna

  • Numer operacyjny: 343[K]21
  • Kryptonim radiowy: KF 343-21
  • Oznaczenie: GBARt 2,5/16
  • Rok produkcji podwozia:
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika:
  • Maksymalna moc netto silnika:
  • Rodzaj skrzyni biegów:
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 6
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1+4
  • Producent zabudowy: Bocar

Układ wodno-pianowy samochodu tworzą między innymi:

  • zbiornik na wodę o pojemności 2500 l,
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 250 l,
  • dwuzakresowa auopompa
  • linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
  • stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe),
  • instalacja zraszczowa.

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych Bocar BOS200,
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny.

 

343[K]22 – GBA 2,5/24 Renault Midlum 220.14/Wawrzaszek

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą

  • Numer operacyjny: 343[K]22
  • Kryptonim radiowy: KF 343-22
  • Oznaczenie: GBA 2,5/24
  • Rok produkcji podwozia:
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika:
  • Maksymalna moc netto silnika:
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 6
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1+4
  • Producent zabudowy: Wawrzaszek

Układ wodno-pianowy samochodu tworzą między innymi:

  • zbiornik na wodę o pojemności 2500 l,
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 250 l,
  • dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 2400 l/min w trybie niskiego ciśnienia i nominalnej wydajności wodnej 250 l/ min w trybie wysokiego ciśnienia,
  • linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
  • stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe),
  • instalacja zraszaczowa.

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych Elfir Zura,
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny.

Wyposażenie samochodu:

Pojazd trafił do JRG Krynica-Zdrój w 2015 roku i zastąpił MAN-a 14.224, który decyzją Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP został przekazany do OSP Łęg Tarnowski (powiat tarnowski, gmina Żabno). Midlum może pochwalić się stażem w każdej z JRG działających w strukturach nowosądeckiej KM PSP. W 2006 roku jako pojazd fabrycznie nowy o wartości 510 000 zł zasilił tabor samochodowy JRG 2 Nowy Sącz, gdzie przez 7 lat pełnił rolę pierwszego wyjazdu. Następnie w 2014 roku został przeniesiony do JRG 1 Nowy Sącz (przydzielono mu numer operacyjny 341[K]23 i jednocześnie i zaczął pełnić rolę rezerwy komendy). Rok później zawitał do Krynicy-Zdroju.

 

343[K]25 – GCBA 8/50 Renault Kerax 420.34/Wawrzaszek

Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą

  • Numer operacyjny: 343[K]25
  • Kryptonim radiowy: KF 343-25
  • Oznaczenie: GCBA 8/50
  • Rok produkcji podwozia: 2002
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 11116 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 303 kW (412 KM),
  • Rodzaj skrzyni biegów:
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 6×6
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 3
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+2
  • Producent zabudowy: Wawrzaszek

Układ wodno-pianowy samochodu tworzą między innymi:

  • zbiornik na wodę o pojemności 8000 l,
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 800 l,
  • jednozakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 5000 l/min w trybie niskiego ciśnienia (8 bar),
  • linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
  • stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe) o wydajności wodnej od 800 do 3200 l/min, regulowanej w zakresie 800, 1200, 1600, 2400 i 3200 l/min,
  • instalacja zraszaczowa.

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych Federal Signal Vama AS-320,
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny.

Wyposażenie samochodu:

Renault jako samochód fabrycznie nowy został wprowadzony do podziału bojowego JRG PSP Krynica-Zdrój w 2003 roku. Zastąpił Jelcza 315, który decyzją Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP został przekazany do OSP Brzezna.

 

343[K]53 – SHD 25 MAN TGL 12.240/Bumar-Koszalin

Średni samochód specjalny z podnośnikiem hydraulicznym i drabiną ratowniczą

  • Numer operacyjny: 343[K]53
  • Kryptonim radiowy: KF 343-53
  • Oznaczenie: SHD 25
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×2
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 3
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+2
  • Producent zabudowy: Bumar-Koszalin

Wyposażenie samochodu:

Najważniejsze dane dotyczące podnośnika:

Producent: Bumar-Koszalin
Typ: PMT-25D
Liczba ramion: 2
Liczba sekcji teleskopowych: 3
Wysokość ratownicza: 23 m
Maksymalna Wysokość robocza: 25 m
Maksymalny wysięg boczny/roboczy: 10,6 m
Kąt obrotu: 360 stopni
Udźwig kosza: 265 kg (2 osoby)

MAN został zakupiony w styczniu 2006 roku. W JRG PSP Krynica-Zdrój zastąpił wyeksploatowany już SH 18 na podwoziu Stara 200. Całkowity koszt pojazdu wyniósł 1 006 000 zł. Zakup fabrycznie nowego podnośnika był możliwy dzięki pozyskaniu środków finansowych z kilku źródeł. Były to dotacja z KG PSP, dofinansowanie z budżetu Powiatu Nowosądeckiego, dotacja celowa Gminy Krynica-zdrój oraz środki pozabudżetowe KM PSP w Nowym Sączu.

 

343[K]71 – SLRWys Ford Ranger III/Frank-Cars

Lekki samochód specjalny ratownictwa wysokościowego

  • Numer operacyjny: 343[K]71
  • Kryptonim radiowy: KF 343-71
  • Oznaczenie: SLRWys
  • Rok produkcji podwozia: 2015
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 2198 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 110 kW (150 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 5
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1+3
  • Producent zabudowy: Frank-Cars

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych Federal Signal Vama AS-320 DIG PO.

Wyposażenie samochodu:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
    • wyciągarka,
    • urządzenie sprzęgające,
    • radiotelefon przewoźny,
    • terminal PDA.
  2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:

Ford trafił do JRG PSP Krynica-Zdrój jako pojazd fabrycznie nowy w 2015 roku. Jego wartość to 307 095 zł. Samochód pochodzi z przetargu przeprowadzonego przez KW PSP w Krakowie na dostawę 15 lekkich samochodów specjalnych ratownictwa wysokościowego, które trafiły do JRG w komendach miejskich i powiatowych PSP w całym kraju. Zakup Fordów był realizowany w ramach projektu „Zwiększenie skuteczności prowadzenia długotrwałych akcji ratowniczych” (w skrócie DAR), współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (Oś priorytetowa III: Zarządzanie zasobami i przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska; Działanie 3.2 Zapobieganie i ograniczanie skutków zagrożeń naturalnych oraz przeciwdziałanie poważnym awariom).

343[K]90 – SLRr Suzuki Grand Vitara II FL

Lekki samochód specjalny rozpoznawczo-ratowniczy

  • Numer operacyjny: 343[K]90
  • Kryptonim radiowy: KF 343-90
  • Oznaczenie: SLRr
  • Rok produkcji podwozia: 2012
  • Rodzaj paliwa: benzyna
  • Pojemność silnika: 2393 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 124 kW (169 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 5
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1+3

Sygnalizacja dźwiękowa:

Wyposażenie samochodu zamontowane na stałe:

  • urządzenie sprzęgające (hak),
  • radiotelefon przewoźny.

Pojazd trafił do krynickiej JRG w 2012 roku jako fabrycznie nowy i zastąpił Kię Sportage I. Został zakupiony przez Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP za kwotę 94 850 zł. Pieniądze na ten cel pochodziły ze środków pozabudżetowych KM PSP w Nowym Sączu, Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie oraz Urzędu Miasta w Krynicy-Zdroju.


Przyczepy

Na wyposażeniu JRG PSP Krynica-Zdrój znajdują się dwie przyczepy.

343-P1 – przyczepa z zespołem pompowym

343-P2 – przyczepa do transportu quada


Quad