JRG 2 PSP Nowy Sącz


  • ul. Węgierska 188
  • 33-300 Nowy Sącz

Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza nr 2 Państwowej Straży Pożarnej w Nowym Sączu została utworzona 2 stycznia 1997 roku na bazie zlikwidowanej w obecnej spółce SGL Carbon zakładowej służby ratowniczej, po której przejęto obiekt, sprzęt i grupę ratowników.

Rejon działania JRG 2 PSP Nowy Sącz obejmuje następujące jednostki administracyjne:

  • miasto Nowy Sącz,
  • gmina Piwniczna-Zdrój (miasto i obszar wiejski),
  • gmina Stary Sącz (miasto i obszar wiejski),
  • gmina Łącko,
  • gmina Nawojowa,
  • gmina Podegrodzie,
  • gmina Rytro.

Ze względu na liczbę przyznanych etatów JRG 2 PSP Nowy Sącz należy do kategorii C.

Prefiks i infiks numeru operacyjnego samochodów pożarniczych JRG 2 PSP Nowy Sącz to 342[K].

JRG 2 PSP Nowy Sącz realizuje następujące formy ratownictwa specjalistycznego:

  • zakres podstawowy: ratownictwo techniczne, ratownictwo chemiczno-ekologiczne, ratownictwo wodne, ratownictwo wysokościowe, działania poszukiwawczo-ratownicze;
  • zakres specjalistyczny: działania poszukiwawczo-ratownicze.

Na bazie JRG 2 PSP Nowy Sącz funkcjonuje Specjalistyczna Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza „Nowy Sącz”.

SGPR „Nowy Sącz”


Samochody pożarnicze

Aktualnie na wyposażeniu JRG 2 PSP Nowy Sącz znajdują się cztery samochody pożarnicze.

342[K]21 – GBARt 2,5/25 MAN TGM 13.290/Stolarczyk

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą

Funkcja dodatkowa:

  • techniczna.
  • Numer operacyjny: 342[K]21
  • Kryptonim radiowy: KF 342-21
  • Oznaczenie podstawowe: GBA 2,5/25
  • Rok produkcji podwozia: 2013
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 6871 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 213 kW (290 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 6
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1+4
  • Producent zabudowy: Stolarczyk

Układ wodno-pianowy samochodu tworzą między innymi:

  • zbiornik na wodę o pojemności 2500 l,
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 250 l,
  • dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 2550 l/min w trybie niskiego ciśnienia (8 bar) i nominalnej wydajności wodnej 400 l/min w trybie wysokiego ciśnienia (40 bar),
  • linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
  • stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe) o nominalnej wydajności wodnej 1600 l/min,
  • instalacja zraszaczowa.

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych Elektra GES 110 FL,
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny.

Wyposażenie samochodu:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
    • stacjonarny maszt oświetleniowy,
    • wyciągarka,
    • urządzenie sprzęgające,
    • radiotelefon przewoźny,
    • terminal PDA.
  2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:

MAN znajduje się w JRG 2 PSP Nowy Sącz od 2013 roku. Pełni w niej rolę pierwszego wyjazdu obsadzanego stale przez 6 strażaków. Samochód zastąpił w jednostce Renault Midlum 220.14, który przeniesiony został do JRG 1 PSP Nowy Sącz (otrzymał numer operacyjny 341[K]23 i stał się rezerwą nowosądeckiej KM). MAN pochodzi z przetargu przeprowadzonego przez KW PSP w Poznaniu na dostawę 13 średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych, które trafiły do JRG w komendach miejskich i powiatowych PSP w całej Polsce. Zakup tych pojazdów był współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.

 

342[K]25 – GCBARt 8/50 Renault Kerax 420.34/Wawrzaszek

Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą

Funkcja dodatkowa:

  • techniczna.

Dane operacyjne pojazdu:

  • Numer operacyjny: 342[K]25
  • Kryptonim radiowy: KF 342-25
  • Oznaczenie: GCBARt 8/50

Dane techniczne pojazdu:

  • Rok produkcji podwozia: 2002
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 11116 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 303 kW (412 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: 6×6
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 3
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+2
  • Producent zabudowy: Wawrzaszek

Układ wodno-pianowy samochodu tworzą między innymi:

  • zbiornik na wodę o pojemności 8000 l,
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 800 l,
  • jednozakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 5000 l/min w trybie niskiego ciśnienia (8 bar),
  • linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
  • stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe) o wydajności wodnej od 800 do 3200 l/min, regulowanej w zakresie 800, 1200, 1600, 2400 i 3200 l/min,
  • instalacja zraszaczowa.

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych Elfir Zura,
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny.

 

342[K]72 – SRp Mercedes-Benz 911/Wackenhut

Średni samochód specjalny ratowniczo-poszukiwawczy

  • Numer operacyjny: 342[K]72
  • Kryptonim radiowy: KF 342-72
  • Oznaczenie: SRp
  • Rok produkcji podwozia:
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika:
  • Maksymalna moc netto silnika:
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie:
  • Układ miejsc siedzących w kabinie:
  • Producent zabudowy: Wackenhut

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny

 

342[K]90 – SLRr Isuzu D-Max II/Road Ranger

Lekki samochód specjalny rozpoznawczo-ratowniczy

  • Numer operacyjny: 342[K]90
  • Kryptonim radiowy: KF 342-90
  • Oznaczenie: SLRr
  • Rok produkcji podwozia:
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika:
  • Maksymalna moc netto silnika:
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 5
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1+3

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych

Samochód zastąpił Nissana Navarę D22

 

W JRG 2 PSP Nowy Sącz stacjonują także dwa samochody pożarnicze będące własnością SA PSP Kraków.

252[K]71 – SRp Mercedes-Benz Atego 1328/Szczęśniak

Średni samochód specjalny ratowniczo-poszukiwawczy

 

252[K]72 – SLRp Land Rover Defender

Lekki samochód specjalny ratowniczo-poszukiwawczy

 


Przyczepy

342-P1 – przyczepa z agregatem piany lekkkiej

342-P2 – przyczepa do przewozu łodzi

342-P4 – przyczepa do transportu quada z przyczepą do ewakuacji poszkodowanych z terenów górskich

342-P5 – przyczepa do ewakuacji poszkodowanych z terenów górskich


Kontener ratowniczy

250-K5 – kontener grupy poszukiwawczo-ratowniczej


Łodzie

342-Ł2 – łódź aluminiowa


Quad