JRG 1 PSP Nowy Sącz


  • ul. Witosa 69
  • 33-300 Nowy Sącz

Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza nr 1 Państwowej Straży Pożarnej w Nowym Sączu została powołana do życia z dniem 1 lipca 1992 roku w miejsce Zawodowej Straży Pożarnej i do 1997 roku była jedyną jednostką działającą na terenie miasta.

Rejon działania JRG 1 PSP Nowy Sącz obejmuje następujące jednostki administracyjne:

  • miasto Nowy Sącz,
  • miasto Grybów,
  • gmina Chełmiec,
  • gmina Gródek nad Dunajcem,
  • gmina Grybów,
  • gmina Kamionka Wielka,
  • gmina Korzenna,
  • gmina Łososina Dolna.

Ze względu na liczbę przyznanych etatów JRG 1 PSP Nowy Sącz należy do kategorii B.

Prefiks i infiks numeru operacyjnego samochodów pożarniczych JRG 1 PSP Nowy Sącz to 341[K].

JRG 1 PSP Nowy Sącz realizuje następujące formy ratownictwa specjalistycznego:

  • zakres podstawowy: ratownictwo techniczne, ratownictwo chemiczno-ekologiczne, ratownictwo wodne, ratownictwo wysokościowe, działania poszukiwawczo-ratownicze;
  • zakres specjalistyczny: ratownictwo chemiczno-ekologiczne, ratownictwo wodne.

Na bazie JRG 1 PSP Nowy Sącz funkcjonują dwie specjalistyczne grupy ratownicze. Są to Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Chemiczno-Ekologicznego „Nowy Sącz – 1” oraz Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Wodno-Nurkowego „Małopolska”.

SGRChem-Ekol „Nowy Sącz – 1”

SGRW-N „Małopolska”


Samochody pożarnicze

Aktualnie na wyposażeniu JRG 1 PSP Nowy Sącz znajduje się dwanaście samochodów pożarniczych.

341[K]21 – GBARt 2,5/24 Renault Midlum 300.14/Szczęśniak

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcje dodatkowe: techniczna, do ograniczania stref skażeń chemicznych i ekologicznych

  • Numer operacyjny: 341[K]21
  • Kryptonim radiowy: KF 341-21
  • Oznaczenie: GBARt 2,5/24
  • Rok produkcji podwozia: 2010
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 7146 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 217 kW (295 KM)
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 6
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1+4
  • Producent zabudowy: Szczęśniak

Układ wodno-pianowy samochodu tworzą między innymi:

  • zbiornik na wodę o pojemności 2500 l,
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 250 l,
  • dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 2400 l/min w trybie niskiego ciśnienia (8 bar) i nominalnej wydajności wodnej 250 l/min w trybie wysokiego ciśnienia (40 bar),
  • linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
  • stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe),
  • instalacja zraszaczowa.

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych Elektra GES 110,
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny.

Wyposażenie samochodu  zamontowane na stałe:

  • stacjonarny maszt oświetleniowy,
  • wyciągarka,
  • urządzenie sprzęgające,
  • radiotelefon przewoźny,
  • terminal PDA.

Renault przybyło do JRG 1 PSP Nowy Sącz w grudniu 2010 roku. Do podziału bojowego jednostki wprowadzono go w styczniu 2011 roku. Samochód zastąpił MAN-a 14.224, który przeszedł wówczas na 22, potem na 23, aż w końcu decyzją Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP został przekazany do OSP Niskowa. Renault pełni rolę pierwszego wyjazdu JRG 1 PSP Nowy Sącz. Jego stałą obsadę stanowi 6 strażaków. Pojazd został zakupiony za kwotę 627 341 zł. Złożyły się na nią pieniądze z firm ubezpieczeniowych oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie pozyskane na ten cel przez Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP, a także środki finansowe przekazane przez Urząd Miasta Nowego Sącza i Starostwo Powiatowe w Nowym Sączu.

Samochód wchodzi w skład modułu gaszenia pożarów lasów z ziemi z użyciem pojazdów (GFFFV) – pluton typ A1, Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Chemiczno-Ekologicznego „Nowy Sącz – 1” oraz plutonu ratowniczo-gaśniczego (wariant ratowniczo-gaśniczy) Wojewódzkiego Odwodu Operacyjnego.

 

341[K]22 – GBARt 2,5/28 Mercedes-Benz Atego 1530/Bocar

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: techniczna

  • Numer operacyjny: 341[K]22
  • Kryptonim radiowy: KF 341-22
  • Oznaczenie: GBARt 2,5/28
  • Rok produkcji podwozia: 2015
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 7698 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 220 kW (299 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów:
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 6
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1+4
  • Producent zabudowy: Bocar

Układ wodno-pianowy samochodu tworzą między innymi:

  • zbiornik na wodę o pojemności 2500 l,
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 250 l,
  • dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 2808 l/min w trybie niskiego ciśnienia (8 bar) i nominalnej wydajności wodnej 467 l/min w trybie wysokiego ciśnienia (40 bar),
  • linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
  • stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe),
  • instalacja zraszaczowa.

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych Code3 H2 Covert,
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny.

Wyposażenie samochodu:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
    • stacjonarny maszt oświetleniowy,
    • wyciągarka,
    • fala świetlna,
    • urządzenie sprzęgające,
    • radiotelefon przewoźny,
    • terminal PDA.
  2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:

Samochód został wprowadzony do podziału bojowego JRG 1 PSP Nowy Sącz w 2016 roku i pełni rolę trzeciego wyjazdu. Zastąpił Mercedesa-Benza Atego 1329 (przeszedł na 23). Jego stałą obsadę stanowi 4 strażaków. Pojazd kosztował 847 800 zł. Pochodzi z przetargu przeprowadzonego przez KW PSP w Krakowie na dostawę 22 średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych, które trafiły do JRG w komendach miejskich i powiatowych PSP w całym kraju. Zakup Mercedesów był realizowany w ramach projektu „Usprawnienie ratownictwa na drogach – etap III” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (Priorytet VIII: Bezpieczeństwo transportu i krajowej sieci transportu; Działanie 8.1 Bezpieczeństwo ruchu drogowego).

 

341[K]23 – GBARw 2,5/24 Mercedes-Benz Atego 1329/Moto-Truck

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: wodna

  • Numer operacyjny: 341[K]23
  • Kryptonim radiowy: KF 341-23
  • Oznaczenie: GBARw
  • Rok produkcji podwozia: 2011
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 6374 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 210 kW (286 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów:
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 6
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1+4
  • Producent zabudowy: Moto-Truck

Układ wodno-pianowy samochodu tworzą między innymi:

  • zbiornik na wodę o pojemności 2500 l,
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 250 l,
  • dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 2400 l/min w trybie niskiego ciśnienia (10 bar) i nominalnej wydajności wodnej 400 l/min w trybie wysokiego ciśnienia (40 bar),
  • linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
  • stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe),
  • instalacja zraszaczowa.

 

341[K]25 – GCBARt 5/32 Scania P380/Wawrzaszek

Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: techniczna

  • Numer operacyjny: 341[K]25
  • Kryptonim radiowy: KF 341-25
  • Oznaczenie: GCBARt 5/32
  • Rok produkcji podwozia: 2007
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika:
  • Maksymalna moc netto silnika:
  • Rodzaj skrzyni biegów:
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 6
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1+4
  • Producent zabudowy: Wawrzaszek

Samochód został wprowadzony do podziału bojowego JRG 1 PSP Nowy Sącz w 2008 roku i pełni rolę drugiego wyjazdu. Zastąpił Jelcza 422. Jego stałą obsadę stanowi 3 strażaków.

 

341[K]39 – GCBM 19/18 Jelcz 620/Metalchem-Kościan

Ciężki samochód gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i motopompą – cysterna

Ciągnik siodłowy:

  • Rok produkcji podwozia: 1993
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika:
  • Maksymalna moc netto silnika: 235 kW
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 6×2
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 2
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1

Naczepa:

  • Rok produkcji:
  • Pojemność:
  • Producent zabudowy: Metalchem-Kościan

Motopompa przenośna

341[K]43 – SCRt Renault Kerax 420.34/Wawrzaszek

Ciężki samochód specjalny ratownictwa technicznego

  • Numer operacyjny: 341[K]43
  • Kryptonim radiowy: KF 341-43
  • Oznaczenie: SCRt
  • Rok produkcji podwozia: 2003
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 11116 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 303 kW (412 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów:
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 6×6
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 3
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+2
  • Producent zabudowy: Wawrzaszek

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych Elfir Zura,
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny

 

341[K]51 – SD 37 Iveco 160E30/Magirus

Średni samochód specjalny z drabiną mechaniczną

  • Numer operacyjny: 341[K]51
  • Kryptonim radiowy: KF 341-51
  • Oznaczenie: SD 37
  • Rok produkcji podwozia: 2009
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 5880 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 220 kW (299 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów:
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×2
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 3
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+2
  • Producent zabudowy: Magirus

 

341[K]53 – SCH 40 Volvo FM12/Bumar-Koszalin

Ciężki samochód specjalny z podnośnikiem hydraulicznym

  • Numer operacyjny: 341[K]53
  • Kryptonim radiowy: KF 341-53
  • Oznaczenie: SCH 40
  • Rok produkcji podwozia: 2002
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 12100 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 250 kW (340 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów:
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 6×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 3
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+2
  • Producent zabudowy: Bumar-Koszalin

 

 

341[K]61 – SRchem MAN 12.232/Schmitz

Średni samochód specjalny ratownictwa chemicznego

  • Numer operacyjny: 341[K]61
  • Kryptonim radiowy: KF 341-61
  • Oznaczenie: SRChem
  • Rok produkcji podwozia:
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 6871 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 169 kW
  • Rodzaj skrzyni biegów:
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 3
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+2
  • Producent zabudowy: Schmitz

 

341[K]71 – SLRWod Mercedes-Benz Sprinter 519 BLUETEC/Stolarczyk

Lekki samochód specjalny ratownictwa wodnego

  • Numer operacyjny: 341[K]71
  • Kryptonim  radiowy: KF 341-71
  • Oznaczenie: SLRWod
  • Rok produkcji podwozia: 2015
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 2987 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 140 kW (190 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 6
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+2+3
  • Producent zabudowy: Stolarczyk

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych Elektra GES 110 FL.

Mercedes przybył do Nowego Sącza w 2015 roku jako samochód fabrycznie nowy o wartości 578 880 zł. Trafił do JRG 2, która wówczas specjalizowała się w ratownictwie wodnym. Zastąpił tam leciwego już Mercedesa-Benza 911 (był to samochód klasy średniej). Pojazd pochodzi z przetargu przeprowadzonego przez KW PSP w Poznaniu na dostawę 11 lekkich samochodów specjalnych ratownictwa wodnego, które trafiły do JRG w komendach miejskich i powiatowych PSP w całym kraju. Zakup Mercedesów był realizowany w ramach projektu „Zwiększenie skuteczności prowadzenia długotrwałych akcji ratowniczych” (w skrócie DAR), współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (Oś priorytetowa III: Zarządzanie zasobami i przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska; Działanie 3.2 Zapobieganie i ograniczanie skutków zagrożeń naturalnych oraz przeciwdziałanie poważnym awariom). W 2017 roku Mercedes jak i cała specjalizacja ratownictwa wodnego zostali przeniesieni z JRG 2 do JRG 1.

 

341[K]81 – SCKn Mercedes-Benz Actros/Hiab

Ciężki samochód specjalny nośnik kontenerowy

  • Numer operacyjny: 341[K]81
  • Kryptonim radiowy: KF 341-81
  • Oznaczenie: SCKn
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 8×6
  • Producent zabudowy: Hiab

Wyposażenie samochodu zamontowane na stałe:

  • urządzenie sprzęgające,
  • radiotelefon przewoźny.

Początkowo pojazd znajdował się na wyposażeniu JRG PSP Krynica-Zdrój (numer operacyjny 343[K]81). Po oddaniu do użytku nowej siedziby nowosądeckich strażaków przy ul. Witosa, w 2013 roku został przeniesiony do JRG 1 PSP Nowy Sącz.

Samochód wchodzi w skład Kompanii Specjalnej Powodziowo-Ewakuacyjnej KRAKUS I (sekcja typu F – przeciwpowodziowa) Batalionu „KRAKÓW” Centralnego Odwodu Operacyjnego oraz Specjalistycznej Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej „Nowy Sącz” (poziom B lub C).

 

341[K]90 – SLRr Nissan Navara D40 FL/Team Concept

Lekki samochód specjalny rozpoznawczo-ratowniczy

  • Numer operacyjny: 341[K]90
  • Kryptonim radiowy: KF 341-90
  • Oznaczenie: SLRr
  • Rok produkcji podwozia: 2013
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 2488 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 140 kW (190 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 5
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1+3
  • Producent zabudowy: Team Concept

Wyposażenie samochodu zamontowane na stałe:

  • wyciągarka,
  • urządzenie sprzęgające,
  • radiotelefon przewoźny.

Nissan trafił do jednostki w 2013 roku jako samochód fabrycznie nowy. Środki finansowe na jego zakup pozyskał Komendant Miejski PSP w Nowym Sączu z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie oraz Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej. Pojazd zastąpił w JRG 1 Suzuki Grand Vitarę II FL, które przeszło na użytkowanie nowosądeckiej KM PSP (numer operacyjny 340[K]92). W Nissanie dodatkowo została zamontowana wyciągarka (w momencie przyjścia samochodu do jednostki nie był on w nią wyposażony).

Pojazd wchodzi w skład Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Chemiczno-Ekologicznego „Nowy Sącz – 1”.


Przyczepy

341-P1

341-P2 – Przyczepa do przewozu łodzi

341-P3

341-P4 – Przyczepa kontenerowa


Kontenery ratownicze

341-K1 – Kontener pompowy/Wawrzaszek

341-K2 – Kontener przeciwpowodziowy/Wawrzaszek


Łodzie

341-Ł3


Pontony

341-Ł4