JRG 1 PSP Nowy Sącz


  • ul. Witosa 69
  • 33-300 Nowy Sącz

Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza nr 1 Państwowej Straży Pożarnej w Nowym Sączu została powołana do życia z dniem 1 lipca 1992 roku w miejsce Zawodowej Straży Pożarnej i do 1997 roku była jedyną JRG działającą na terenie miasta.

Rejon działania JRG 1 PSP Nowy Sącz obejmuje następujące jednostki administracyjne:

  • miasto Nowy Sącz,
  • miasto Grybów,
  • gmina Chełmiec,
  • gmina Gródek nad Dunajcem,
  • gmina Grybów,
  • gmina Kamionka Wielka,
  • gmina Korzenna,
  • gmina Łososina Dolna.

Ze względu na liczbę przyznanych etatów JRG 1 PSP Nowy Sącz należy do kategorii B.

Prefiks i infiks numeru operacyjnego samochodów pożarniczych JRG 1 PSP Nowy Sącz to 341[K].

JRG 1 PSP Nowy Sącz realizuje następujące formy ratownictwa specjalistycznego:

  • zakres podstawowy: ratownictwo techniczne, ratownictwo chemiczno-ekologiczne, ratownictwo wodne, ratownictwo wysokościowe, działania poszukiwawczo-ratownicze;
  • zakres specjalistyczny: ratownictwo chemiczno-ekologiczne, ratownictwo wodne.

Na bazie JRG 1 PSP Nowy Sącz funkcjonują dwie specjalistyczne grupy ratownicze. Są to Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Chemiczno-Ekologicznego „Nowy Sącz – 1” oraz Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Wodno-Nurkowego „Małopolska”.

SGRChem-Ekol „Nowy Sącz – 1”

SGRW-N „Małopolska”


Samochody pożarnicze

Aktualnie na wyposażeniu JRG 1 PSP Nowy Sącz znajduje się dwanaście samochodów pożarniczych.

341[K]21 – GBA 2,5/24 Renault Midlum 300.14/Szczęśniak

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą

Funkcje dodatkowe:

  • funkcja techniczna,
  • funkcja do ograniczania stref skażeń chemicznych i ekologicznych.
  • Numer operacyjny: 341[K]21
  • Kryptonim radiowy: KF 341-21
  • Oznaczenie podstawowe: GBA 2,5/24
  • Rok produkcji podwozia: 2010
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 7146 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 217 kW (295 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 6
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1+4
  • Producent zabudowy: Szczęśniak

Układ wodno-pianowy samochodu tworzą między innymi:

  • zbiornik na wodę o pojemności 2500 l,
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 250 l,
  • dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 2400 l/min w trybie niskiego ciśnienia (8 bar) i nominalnej wydajności wodnej 400 l/min w trybie wysokiego ciśnienia (40 bar),
  • linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
  • stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe),
  • instalacja zraszaczowa.

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych Elektra GES 110,
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny.

Wyposażenie samochodu:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
    • stacjonarny maszt oświetleniowy,
    • wyciągarka,
    • urządzenie sprzęgające,
    • radiotelefon przewoźny,
    • terminal PDA.
  2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:

Renault przybyło do JRG 1 PSP Nowy Sącz w grudniu 2010 roku. Do podziału bojowego jednostki wprowadzono go w styczniu 2011 roku. Samochód zastąpił MAN-a 14.224, który przeszedł wówczas na 22, potem na 23, aż w końcu decyzją Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP został przekazany do OSP Niskowa. Renault pełni rolę pierwszego wyjazdu JRG 1 PSP Nowy Sącz. Jego stałą obsadę stanowi 6 strażaków. Pojazd został zakupiony za kwotę 627 341 zł. Złożyły się na nią pieniądze z firm ubezpieczeniowych oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie pozyskane na ten cel przez Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP, a także środki finansowe przekazane przez Urząd Miasta Nowego Sącza i Starostwo Powiatowe w Nowym Sączu.

Samochód wchodzi w skład modułu gaszenia pożarów lasów z ziemi z użyciem pojazdów (GFFFV) – pluton typ A1, Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Chemiczno-Ekologicznego „Nowy Sącz – 1” oraz plutonu ratowniczo-gaśniczego (wariant ratowniczo-gaśniczy) Wojewódzkiego Odwodu Operacyjnego.

 

341[K]22 – GBA 2,5/28 Mercedes-Benz Atego 1530/Bocar

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą

Funkcja dodatkowa:

  • funkcja techniczna.
  • Numer operacyjny: 341[K]22
  • Kryptonim radiowy: KF 341-22
  • Oznaczenie podstawowe: GBA 2,5/28
  • Rok produkcji podwozia: 2015
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 7698 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 220 kW (299 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 6
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1+4
  • Producent zabudowy: Bocar

Układ wodno-pianowy samochodu tworzą między innymi:

  • zbiornik na wodę o pojemności 2500 l,
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 250 l,
  • dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 2808 l/min w trybie niskiego ciśnienia (8 bar) i nominalnej wydajności wodnej 467 l/min w trybie wysokiego ciśnienia (40 bar),
  • linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
  • instalacja zraszaczowa.

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych Code3 H2 Covert,
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny.

Wyposażenie samochodu:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
    • stacjonarny maszt oświetleniowy,
    • wyciągarka,
    • fala świetlna,
    • urządzenie sprzęgające,
    • radiotelefon przewoźny,
    • terminal PDA.
  2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:

Samochód został wprowadzony do podziału bojowego JRG 1 PSP Nowy Sącz w 2016 roku i pełni rolę trzeciego wyjazdu. Zastąpił Mercedesa-Benza Atego 1329 (przeszedł na 23). Jego stałą obsadę stanowi 4 strażaków. Pojazd kosztował 847 800 zł. Pochodzi z przetargu przeprowadzonego przez KW PSP w Krakowie na dostawę 22 średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych, które trafiły do JRG w komendach miejskich i powiatowych PSP w całym kraju. Zakup Mercedesów był realizowany w ramach projektu „Usprawnienie ratownictwa na drogach – etap III” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (Priorytet VIII: Bezpieczeństwo transportu i krajowej sieci transportu; Działanie 8.1 Bezpieczeństwo ruchu drogowego).

 

341[K]23 – GBA 2,5/24 Mercedes-Benz Atego 1329/Moto-Truck

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą

Funkcja dodatkowa:

  • funkcja wodna.
  • Numer operacyjny: 341[K]23
  • Kryptonim radiowy: KF 341-23
  • Oznaczenie podstawowe: GBA 2,5/24
  • Rok produkcji podwozia: 2011
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 6374 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 210 kW (286 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 6
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1+4
  • Producent zabudowy: Moto-Truck

Układ wodno-pianowy samochodu tworzą między innymi:

  • zbiornik na wodę o pojemności 2500 l,
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 250 l,
  • dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 2400 l/min w trybie niskiego ciśnienia (10 bar) i nominalnej wydajności wodnej 400 l/min w trybie wysokiego ciśnienia (40 bar),
  • linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
  • stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe) o nominalnej wydajności wodnej 1600 l/min,
  • instalacja zraszaczowa.

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych Federal Signal Corporation PA-300,
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny.

Wyposażenie samochodu:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
    • stacjonarny maszt oświetleniowy,
    • wyciągarka,
    • fala świetlna,
    • urządzenie sprzęgające,
    • radiotelefon przewoźny,
    • terminal PDA.
  2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:

Mercedes przybył do JRG 1 PSP Nowy Sącz w 2011 roku jako samochód fabrycznie nowy. W podziale bojowym jednostki zastąpił MAN-a 14.224, który przeszedł wówczas na 23 i stał się rezerwą nowosądeckiej KM. Pojazd na takim samym podwoziu, lecz innego producenta, w tym samym czasie zasilił szeregi JRG PSP Krynica-Zdrój. Łączna wartość obu Mercedesów to 1 092 960 zł. Ich zakup został zrealizowany ze środków unijnych oraz pozyskanych przez Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP, a także przekazanych na ten cel z budżetów Miasta Nowego Sącza i Powiatu Nowosądeckiego.

 

341[K]25 – GCBA 5/32 Scania P380/Wawrzaszek

Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą

Funkcje dodatkowe:

  • funkcja techniczna,
  • funkcja do ograniczania stref skażeń chemicznych i ekologicznych.
  • Numer operacyjny: 341[K]25
  • Kryptonim radiowy: KF 341-25
  • Oznaczenie podstawowe: GCBA 5/32
  • Rok produkcji podwozia: 2007
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika:
  • Maksymalna moc netto silnika: 279 kW 
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 6
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1+4
  • Producent zabudowy: Wawrzaszek

Układ wodno-pianowy samochodu tworzą między innymi:

  • zbiornik na wodę o pojemności 5000 l,
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 500 l,
  • dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 3200 l/min w trybie niskiego ciśnienia (8 bar) i nominalnej wydajności wodnej 280 l/min w trybie niskiego ciśnienia (40 bar),
  • linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
  • stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe) o wydajności wodnej od 1600 do 3200 l/min, regulowanej w zakresie 1600, 2400 i 3200 l/min,
  • instalacja zraszaczowa.

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych Elfir Zura,
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny.

Wyposażenie samochodu:

 

Samochód został wprowadzony do podziału bojowego JRG 1 PSP Nowy Sącz w 2008 roku i pełni rolę drugiego wyjazdu. Zastąpił Jelcza 422. Jego stałą obsadę stanowi 3 strażaków.

 

341[K]39 – GCBM 18/18 Jelcz 620/Metalchem-Kościan

Ciężki samochód gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i motopompą – cysterna

Ciągnik siodłowy:

  • Rok produkcji podwozia: 1993
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika:
  • Maksymalna moc netto silnika: 235 kW
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 6×2
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 2
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1

Naczepa:

  • Rok produkcji:
  • Pojemność:
  • Producent zabudowy: Metalchem-Kościan

Motopompa przenośna

341[K]43 – SCRt Renault Kerax 420.34/Wawrzaszek

Ciężki samochód specjalny ratownictwa technicznego

  • Numer operacyjny: 341[K]43
  • Kryptonim radiowy: KF 341-43
  • Oznaczenie: SCRt
  • Klasa: RW3
  • Rok produkcji podwozia: 2003
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 11116 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 303 kW (412 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów:
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 6×6
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 3
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+2
  • Producent zabudowy: Wawrzaszek

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych Elfir Zura,
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny.

Wyposażenie samochodu:

 

341[K]51 – SD 37 Iveco Magirus 160E30/Magirus

Średni samochód specjalny z drabiną mechaniczną

  • Numer operacyjny: 341[K]51
  • Kryptonim radiowy: KF 341-51
  • Oznaczenie: SD 37
  • Rok produkcji podwozia: 2009
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 5880 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 220 kW (299 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×2
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 3
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+2
  • Producent zabudowy: Magirus

Najważniejsze dane dotyczące drabiny mechanicznej:

  • Producent: Magirus
  • Typ: DLK 37CS
  • Liczba przęseł: 5
  • Maksymalna wysokość robocza: 37 m
  • Maksymalna wysokość ratownicza: 39 m
  • Kąt obrotu: 360°

Suchy pion wzdłuż ostatniego przęsła

 

Kosz – nośność maksymalna, liczba wejść, możliwość mocowania noszy ratowniczych, działko wodno-pianowe,

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych Federal Signal Corporation PA-300,
  • dwutonowy sygnał pneumatyczny Martin-Horn.

Wyposażenie samochodu:

    1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
      • cztery wysuwane podpory stabilizujące,
      • radiotelefon przewoźny,
      • terminal PDA.
    2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:

Iveco znajduje się w podziale bojowym JRG 1 PSP Nowy Sącz od 2009 roku. Kosztował 2 090 000 zł. Zakup pojazdu został sfinansowany ze środków pochodzących z budżetu wojewody małopolskiego w ramach programu modernizacji służb mundurowych (950 000 zł), Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska Gospodarki Wodnej w Krakowie (240 650 zł), funduszu ubezpieczeniowego Komendy Głównej PSP (199 350 zł) oraz budżetu Miasta Nowego Sącza (700 000 zł). Samochód zastąpił wysłużoną już SD 30 na podwoziu IFY W50L, która służyła nowosądeckim strażakom prawie 30 lat (w użytkowaniu od 1980 roku).

 

341[K]53 – SCH 40 Volvo FM12/Bumar-Koszalin

Ciężki samochód specjalny z podnośnikiem hydraulicznym

  • Numer operacyjny: 341[K]53
  • Kryptonim radiowy: KF 341-53
  • Oznaczenie: SCH 40
  • Rok produkcji podwozia: 2002
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 12100 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 250 kW (340 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 6×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 3
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+2
  • Producent zabudowy: Bumar-Koszalin

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych Federal Signal Vama.

Najważniejsze dane dotyczące podnośnika hydraulicznego:

  • Producent: Bumar-Koszalin
  • Typ: PMT-40
  • Liczba ramion: 2
  • Liczba sekcji teleskopowych: 6
  • Maksymalna wysokość robocza: 40 m
  • Maksymalna wysokość ratownicza: 38 m
  • Kąt obrotu: 360°

Kosz o maksymalnej niośności 365 kg (3 osoby), dwa wejścia
Działko wodno-pianowe
Pion wodny wzdłuż sekcji teleskopowych
Cztery podpory

 

341[K]61 – SRchem MAN 12.232/Schmitz

Średni samochód specjalny ratownictwa chemicznego

  • Numer operacyjny: 341[K]61
  • Kryptonim radiowy: KF 341-61
  • Oznaczenie: SRChem
  • Rok produkcji podwozia:
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 6871 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 169 kW
  • Rodzaj skrzyni biegów:
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 3
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+2
  • Producent zabudowy: Schmitz

 

341[K]71 – SLRWod Mercedes-Benz Sprinter 519 BLUETEC/Stolarczyk

Lekki samochód specjalny ratownictwa wodnego

  • Numer operacyjny: 341[K]71
  • Kryptonim  radiowy: KF 341-71
  • Oznaczenie: SLRWod
  • Rok produkcji podwozia: 2015
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 2987 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 140 kW (190 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 6
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+2+3
  • Producent zabudowy: Stolarczyk

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych Elektra GES 110 FL.

Mercedes przybył do Nowego Sącza w 2015 roku jako samochód fabrycznie nowy o wartości 578 880 zł. Trafił do JRG 2, która wówczas specjalizowała się w ratownictwie wodnym. Zastąpił tam leciwego już Mercedesa-Benza 911 (był to samochód klasy średniej). Pojazd pochodzi z przetargu przeprowadzonego przez KW PSP w Poznaniu na dostawę 11 lekkich samochodów specjalnych ratownictwa wodnego, które trafiły do JRG w komendach miejskich i powiatowych PSP w całym kraju. Zakup Mercedesów był realizowany w ramach projektu „Zwiększenie skuteczności prowadzenia długotrwałych akcji ratowniczych” (w skrócie DAR), współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (Oś priorytetowa III: Zarządzanie zasobami i przeciwdziałanie zagrożeniom środowiska; Działanie 3.2 Zapobieganie i ograniczanie skutków zagrożeń naturalnych oraz przeciwdziałanie poważnym awariom). W 2017 roku Mercedes jak i cała specjalizacja ratownictwa wodnego zostali przeniesieni z JRG 2 do JRG 1.

 

341[K]81 – SCKn Mercedes-Benz Actros/Hiab

Ciężki samochód specjalny nośnik kontenerowy

  • Numer operacyjny: 341[K]81
  • Kryptonim radiowy: KF 341-81
  • Oznaczenie: SCKn
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 8×6
  • Producent zabudowy: Hiab

Wyposażenie samochodu zamontowane na stałe:

  • urządzenie sprzęgające,
  • radiotelefon przewoźny.

Początkowo pojazd znajdował się na wyposażeniu JRG PSP Krynica-Zdrój (numer operacyjny 343[K]81). Po oddaniu do użytku nowej siedziby nowosądeckich strażaków przy ul. Witosa, w 2013 roku został przeniesiony do JRG 1 PSP Nowy Sącz.

Samochód wchodzi w skład Kompanii Specjalnej Powodziowo-Ewakuacyjnej KRAKUS I (sekcja typu F – przeciwpowodziowa) Batalionu „KRAKÓW” Centralnego Odwodu Operacyjnego oraz Specjalistycznej Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej „Nowy Sącz” (poziom B lub C).

 

341[K]90 – SLRr Nissan Navara D40 FL/Team Concept

Lekki samochód specjalny rozpoznawczo-ratowniczy

  • Numer operacyjny: 341[K]90
  • Kryptonim radiowy: KF 341-90
  • Oznaczenie: SLRr
  • Rok produkcji podwozia: 2013
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 2488 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 140 kW (190 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 5
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1+3
  • Producent zabudowy: Team Concept

Wyposażenie samochodu zamontowane na stałe:

  • wyciągarka,
  • urządzenie sprzęgające,
  • radiotelefon przewoźny.

Nissan trafił do jednostki w 2013 roku jako samochód fabrycznie nowy. Środki finansowe na jego zakup pozyskał Komendant Miejski PSP w Nowym Sączu z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie oraz Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej. Pojazd zastąpił w JRG 1 Suzuki Grand Vitarę II FL, które przeszło na użytkowanie nowosądeckiej KM PSP (numer operacyjny 340[K]92). W Nissanie dodatkowo została zamontowana wyciągarka (w momencie przyjścia samochodu do jednostki nie był on w nią wyposażony).

Pojazd wchodzi w skład Specjalistycznej Grupy Ratownictwa Chemiczno-Ekologicznego „Nowy Sącz – 1”.


Przyczepy

341-P1

341-P2 – Przyczepa do przewozu łodzi

341-P3

341-P4 – Przyczepa kontenerowa


Kontenery ratownicze

341-K1 – Kontener pompowy/Wawrzaszek

341-K2 – Kontener przeciwpowodziowy/Wawrzaszek


Łodzie

341-Ł3


Pontony

341-Ł4