OSP Barcice


STRONA W BUDOWIE!

  • Barcice
  • 33-342 Barcice

Ochotnicza Straż Pożarna w Barcicach została założona w 1927 roku.

Jest to jednostka Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego (KSRG). Decyzję o włączeniu w jego struktury Komendant Główny PSP wydał w dniu 7 listopada 2002 roku.

OSP Barcice wyposażona jest w system selektywnego alarmowania. W przypadku, gdy zapadnie decyzja o zadysponowaniu jednostki do zdarzenia, syrena załączana jest drogą radiową przez dyżurnego operacyjnego Stanowiska Kierowania Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Nowym Sączu. Dodatkowo członkowie Jednostki Operacyjno-Technicznej (JOT) są powiadamiani o alarmie poprzez jednoczesne dzwonienie ich telefonów komórkowych, a potem kolejno za pomocą SMS-a.

Wspomnianą JOT, zakwalifikowaną do II kategorii, tworzą mężczyźni i kobiety.

Przy OSP działa mieszana Młodzieżowa Drużyna Pożarnicza złożona zarówno z chłopców jak i dziewcząt.

Na gminne zawody sportowo-pożarnicze grup A i C jednostka wystawia tylko drużynę męską (grupa A).

Obszar działania OSP Barcice, z racji przynależności do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego, to teren chroniony przez KM PSP w Nowym Sączu tj. miasto Nowy Sącz i powiat nowosądecki. Najczęściej jednostka jest dysponowana na obszarze macierzystej miejscowości oraz gminy Stary Sącz, a jeżeli chodzi o działania poza nią to jest to zazwyczaj teren sąsiedniej gminy Rytro. W przeszłości zdarzały się też dalsze wyjazdy, przykładowo do Nowego Sącza, Łabowej, Łomnicy-Zdroju czy Muszyny.

Liczba wyjazdów ratowniczych jednostki OSP Barcice w ostatnich latach:

  • 2013 – 32
  • 2014 – 47
  • 2015 – 79
  • 2016 – 72
  • 2017 – 89

W bliskiej odległości budynku remizy stoi figura patrona strażaków, którym jak wiadomo jest św. Florian (podobno największa na świecie). Dzieło miejscowego rzeźbiarza Henryka Stafińskiego mierzy aż 4,8 m razem z zakończoną proporcem kopią jaką święty trzyma w ręce.


Samochody pożarnicze

OSP Barcice to jednostka typu S-2, co oznacza, że na jej wyposażeniu znajdują się dwa samochody pożarnicze.

349[K]98 – GCBARt 3,5/32 Iveco Eurocargo 130E23/Sides

Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: techniczna

Dane operacyjne pojazdu:

  • Numer operacyjny: 349[K]98
  • Kryptonim radiowy: KF 349-98
  • Oznaczenie: GCBARt 3,5/32

Dane techniczne pojazdu:

  • Rok produkcji podwozia: 1994
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 5861 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 167 kW (227 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: 4×2
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 8
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+4+2
  • Producent zabudowy: Sides

Układ wodny samochodu tworzą między innymi:

  • zbiornik na wodę o pojemności 3500 l,
  • jednozakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 3200 l/min w trybie niskiego ciśnienia,
  • linia szybkiego natarcia (wodna).

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów świetlno-dźwiękowych Horn Elektronik,
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny.

Wyposażenie samochodu:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
    • stacjonarny maszt oświetleniowy,
    • łańcuchy podrzutowe,
    • radiotelefon przewoźny,
    • terminal statusów.
  2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
    • motopompa pływająca,
    • agregat oddymiający,
    • agregat prądotwórczy,
    • węże pożarnicze tłoczne,
    • klucze do łączników węży pożarniczych,
    • prądownice,
    • wytwornica pianowa,
    • zasysacz liniowy,
    • rozdzielacz,
    • zbieracz,
    • przełączniki,
    • klucz do hydrantu nadziemnego,
    • klucz do hydrantu podziemnego,
    • stojak hydrantowy,
    • mostki przejazdowe,
    • zbiorniki przenośne ze środkiem pianotwórczym,
    • gaśnice,
    • tłumice,
    • rozpieracz ramieniowy,
    • nożyce hydrauliczne,
    • rozpieracz kolumnowy,
    • zestaw podkładów i klinów do stabilizacji,
    • pompa hydrauliczna o napędzie spalinowym,
    • wspornik progowy,
    • zabezpieczenie poduszki kierownicy,
    • piła tarczowa do cięcia betonu i stali,
    • piły łańcuchowe do cięcia drewna,
    • łom zwykły,
    • łom wielofunkcyjny typu hooligan,
    • siekiery,
    • młoty,
    • bosak,
    • szelki ratownicze,
    • liny,
    • torba PSP-R1,
    • nosze typu deska wraz ze stabilizatorem głowy i pasami,
    • kołnierz ortopedyczny,
    • komplet szyn usztywniających,
    • opatrunki hydrożelowe,
    • kamizelki klasyczne (kapoki),
    • detektor wielogazowy,
    • detektor napięcia,
    • aparaty powietrzne butlowe wraz z maskami i sygnalizatorami bezruchu,
    • latarki,
    • taśmy ostrzegawcze,
    • stożki ostrzegawcze,
    • lizaki do kierowania ruchem,
    • drabina pożarnicza wysuwana,
    • radiotelefony przenośne,
    • sorbent,
    • rozsiewacz do sorbentu,
    • łopaty,
    • widły,
    • miotły.

Druhowie z Barcic wyjeżdżają Iveco do akcji od 2011 roku. Do jednostki trafił jako samochód używany. Wcześniej służył zawodowym strażakom z francuskiego Lille, skąd jak dowiedzieliśmy się przyjechał do Polski na własnych kołach. Zakup pojazdu był możliwy dzięki wsparciu lokalnych sponsorów, funduszom własnym OSP, a także mieszkańców Barcic. W podziale bojowym zastąpił FSC Żuka. Koszt samochodu to 42 tys. zł. Iveco posiada demontowalne urządzenie sprzęgające do ciągnięcia przyczepy.

 

 

349[K]99 – GLBM 0,3/0,09 Dodge Ram 1500

Lekki samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i agregatem wysokociśnieniowym

Dane operacyjny pojazdu:

  • Numer operacyjny: 349[K]99
  • Kryptonim radiowy: KF 349-99
  • Oznaczenie: GLBM 0,3/0,09

Dane techniczne pojazdu:

  • Rok produkcji podwozia: 2006
  • Rodzaj paliwa: benzyna
  • Pojemność silnika: 5654 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 253 kW (344 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: automatyczna
  • Rodzaj napędu: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 6
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+2+3

Układ wodny samochodu tworzą między innymi:

  • zbiornik na wodę o pojemności 300 l,
  • agregat wysokociśnieniowy gaśniczy (wodny) o nominalnej wydajności wodnej 9 l/min w trybie wysokiego ciśnienia 240 bar,
  • linia szybkiego natarcia (wodna).

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów świetlno-dźwiękowych Horn Elektronik,
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny.

Wyposażenie samochodu:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
    • elektryczna wyciągarka linowa,
    • urządzenie sprzęgające do ciągnięcia przyczepy,
    • radiotelefon przewoźny.
  2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
    • węże pożarnicze tłoczne,
    • tłumice,
    • torba PSP-R1,
    • nosze typu deska wraz ze stabilizatorem głowy i pasami,
    • lizaki do kierowania ruchem,
    • łopaty.

 

 

Samochody pożarnicze OSP Barcice (stan na dzień 2 czerwca 2018 roku).

Archiwum samochodów pożarniczych wycofanych z podziału bojowego jednostki

349[K]96 – GBA 3,5/30 Renault G230/Camiva

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autoppompą

W OSP Barcice samochód służył w latach 2012-2015.


Przyczepa

Strażacy-ochotnicy z Barcic dysponują jedną przyczepą.

349-P1

Przyczepa przeciwpowodziowa

  • Rok produkcji:
  • Ładowność: 750 kg
  • Liczba osi: 1
  • Producent: Niewiadow

Na przyczepie przewożone są motopompy szlamowe oraz sprzęt związany z usuwaniem skutków powodzi.


Pozostały sprzęt

Na wyposażeniu OSP Barcice znajdują się także między innymi:

  • motopompy szlamowe,
  • motopompa przenośna,
  • koło ratunkowe,
  • sanie wodno-lodowe,
  • kombinezony do ratownictwa wodnego (ubrania suche).

Inne zdjęcia związane z jednostką


Składamy serdeczne podziękowania dla Zarządu OSP Barcice za zgodę na przeprowadzenie sesji zdjęciowej w jednostce. Wyrazy wdzięczności kierujemy do jej druhów, którzy byli obecni podczas naszej wizyty, za udostępnienie remizy i sprzętu, przekazaną wiedzę i poświęcony nam czas. Dziękujemy także Panu Arturowi Janikowi, naczelnikowi OSP Barcice, za pomoc w zorganizowaniu spotkania.


Tekst: Łukasz Koszut
Zdjęcia: Łukasz Koszut, Barbara Węgrzynek, Mariusz Węgrzynek

Barcice, 2.06.2018 r.