OSP Olszanka


  • Olszanka
  • 33-386 Podegrodzie

Ochotnicza Straż Pożarna w Olszance powstała w 1943 roku. Jest to jednostka Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego (KSRG). Decyzję o włączeniu w jego struktury Komendant Główny PSP wydał w dniu 28 czerwca 2006 roku. OSP Olszanka wyposażona jest w system selektywnego alarmowania. W przypadku, gdy zapadnie decyzja o zadysponowaniu jednostki do zdarzenia, syrenę uruchamia dyżurny operacyjny PSP w SKKM w Nowym Sączu. Dodatkowo druhowie JOT-u otrzymują na swoje telefony komórkowe powiadomienia o alarmie poprzez dzwonienie dzięki systemowi ALARMOWANIE.PL. Jednostkę Operacyjno-Techniczną (JOT), zakwalifikowaną do II kategorii, tworzą mężczyźni i kobiety. Przy OSP działa mieszana Młodzieżowa Drużyna Pożarnicza (MDP). Na gminne zawody sportowo-pożarnicze grup A i C jednostka z wystawia zarówno drużynę męską (grupa A) jak i kobiecą (grupa C). Techniczna specjalizacja jednostki oznacza, że OSP Olszanka realizuje zadania specjalistyczne na poziomie podstawowym w zakresie ratownictwa technicznego. Obszar działania OSP Olszanka to teren macierzystej miejscowości oraz gminy Podegrodzie. Z racji przynależności do KSRG-u oraz Kompanii Gaśniczej „TYMBARK” jednostka może być dysponowana do prowadzenia działań na obszarze chronionym przez KM PSP Nowy Sącz (miasto Nowy Sącz oraz powiat nowosądecki), a także na terenie województwa małopolskiego. W 2016 roku OSP Olszanka wyjeżdżała 25 razy. Od 2013 roku jednostka współpracuje z DHZ Jarabina ze Słowacji. Budynek remizy wybudowano w czynie społecznym w 1962 roku. Działka, na której stoi jest własnością gminną, wieczyście dzierżawioną przez jednostkę. OSP Olszanka aktywnie działa w sferze pozaratowniczej. Członkowie jednostki uczestniczą w uroczystościach kościelnych oraz ich zabezpieczeniu, jak i miejscowych imprez (m.in. festyny). Dobrze układa się współpraca z Urzędem Gminy w Podegrodziu.


Samochody pożarnicze

OSP Olszanka to jednostka typu S-2, co oznacza, że na jej wyposażeniu znajdują się dwa samochody pożarnicze.

349[K]84 – GBA 2,5/16 Magirus-Deutz 170D11/Magirus

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą

  • Numer operacyjny: 349[K]84
  • Kryptonim radiowy: KF 349-84
  • Oznaczenie: GBA 2,5/16
  • Rok produkcji podwozia: 1974
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 8424 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 176 kW (239 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 6
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1+4
  • Producent zabudowy: Magirus

Układ wodny samochodu tworzą między innymi:

  • zbiornik na wodę o pojemności 2500 l,
  • jednozakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 1600 l/min w trybie niskiego ciśnienia,
  • linia szybkiego natarcia (wodna).

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • dwutonowy sygnał pneumatyczny Martin-Horn,
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny.

Wyposażenie samochodu:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
    • szperacz,
    • urządzenie sprzęgające,
    • radiotelefon przewoźny,
    • terminal statusów.
  2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
    • agregat prądotwórczy,
    • armatura wodna: węże pożarnicze tłoczne i ssawne, prądownice, smok ssawny, rozdzielacz, zbieracz, przełączniki, klucze do hydrantów nadziemnego i podziemnego, stojak hydrantowy, mostki przejazdowe,
    • podręczny sprzęt gaśniczy: gaśnice, tłumice,
    • piła łańcuchowa do cięcia drewna,
    • sprzęt burzący: łom zwykły, siekiera,
    • sprzęt do ratownictwa medycznego: nosze pneumatyczne, apteczka pierwszej pomocy,
    • latarki,
    • lizaki do kierowania ruchem,
    • drabina pożarnicza nasadkowa (cztery przęsła),
    • radiotelefony przenośne,
    • opryskiwacz,
    • sprzęt logistyczny: łopaty, widły, miotły.

Samochód został sprowadzony do jednostki w 2000 roku z niemieckiego miasta Erlangen, gdzie służył w tamtejszej zawodowej straży pożarnej. Środki finansowe na jego zakup pochodziły m.in. z PZU, Stowarzyszenia św. Floriana oraz od mieszkańców Olszanki. W podziale bojowym OSP zastąpił Żuka. Do czasu przyjścia Mercedesa to na Magirusie znajdował się sprzęt do ratownictwa technicznego. Samochód był także zastępem w pierwszym plutonie Kompanii Gaśniczej „TYMBARK”, pododdziału Wojewódzkiego Odwodu Operacyjnego w strukturze Małopolskiej Brygady Odwodowej. Za czasów pobytu w Olszance wykonano nowe malowanie pojazdu.

349[K]85 – GBARt 3,5/35 Mercedes-Benz Atego 1530/Bocar

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: techniczna

  • Numer operacyjny: 349[K]85
  • Kryptonim radiowy: KF 349-85
  • Oznaczenie: GBARt 3,5/35
  • Rok produkcji podwozia: 2014
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 7698 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 220 kW (299 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 6
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1+4
  • Producent zabudowy: Bocar

Układ wodno-pianowy samochodu tworzą między innymi:

  • zbiornik na wodę o pojemności 3500 l,
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 350 l,
  • dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 3500 l/min w trybie niskiego ciśnienia i nominalnej wydajności wodnej 250 l/min w trybie wysokiego ciśnienia,
  • linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
  • stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe) o wydajności wodnej od 800 do 3200 l/min, regulowanej w zakresie 800, 1200, 1600, 2400 i 3200 l/min,
  • instalacja zraszaczowa.

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych Bocar BOS200,
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny.

Wyposażenie samochodu:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
    • stacjonarny maszt oświetleniowy,
    • wciągarka,
    • szperacz,
    • fala świetlna,
    • urządzenie sprzęgające,
    • radiotelefon przewoźny,
    • terminal statusów.
  2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
    • motopompa szlamowa,
    • agregaty: agregat oddymiający, agregat prądotwórczy,
    • armatura wodno-pianowa: węże pożarnicze tłoczne i ssawne, prądownice (w tym prądownica pianowa), nakładka do piany na linie szybkiego natarcia, nakładka do piany na działko pożarnicze, kurtyna wodna, smok ssawny, pływak, rozdzielacz, zbieracz, przełączniki, klucze do hydrantów nadziemnego i podziemnego, stojak hydrantowy, mostki przejazdowe,
    • podręczny sprzęt gaśniczy: gaśnice, tłumice,
    • zestaw narzędzi hydraulicznych: rozpieracz ramieniowy, nożyce hydrauliczne, rozpieracze kolumnowe, pompa hydrauliczna o napędzie spalinowym, kliny do stabilizacji,
    • sprzęt do cięcia: piła tarczowa do cięcia betonu i stali, piły łańcuchowe do cięcia drewna, nożyce do cięcia drutu, przecinak do szyb klejonych,
    • sprzęt burzący: łom zwykły, łom wielofunkcyjny typu hooligan, siekiera, młot, bosak,
    • liny ratownicze,
    • sprzęt do ratownictwa medycznego: torba PSP-R1, nosze typu deska wraz ze stabilizatorem głowy i pasami, komplet szyn usztywniających, defibrylator, kołnierze ortopedyczne,
    • sprzęt ochrony dróg oddechowych: aparaty powietrzne butlowe z maskami i sygnalizatorami bezruchu,
    • szelki ratownicze,
    • sprzęt oświetleniowy: reflektor, latarki, przenośny maszt oświetleniowy,
    • sprzęt do oznakowania terenu: taśmy ostrzegawcze, stożki ostrzegawcze, lizaki do kierowania ruchem,
    • drabina pożarnicza nasadkowa (cztery przęsła),
    • radiotelefony przenośne,
    • sprzęt do usuwania substancji niebezpiecznych dla środowiska: opryskiwacz wraz z dyspergentem, sorbent, wózek do sorbentu,
    • zestaw kominiarski: szczotka, kula, łańcuch,
    • sprzęt logistyczny: łopaty, widły, miotły.

Mercedes trafił do jednostki z Olszanki w październiku 2014 roku jako samochód fabrycznie nowy. Kosztował 630 tys. zł i został zakupiony dzięki finansowemu wsparciu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych za pośrednictwem Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej i Gminy Podegrodzie przy dofinansowaniu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie. W podziale bojowym OSP Olszanka Mercedes zastąpił Magirusa-Deutza 170D11.

 

Samochody pożarnicze OSP Olszanka (stan na dzień 15 lipca 2017 roku).

Archiwum samochodów pożarniczych wycofanych z podziału bojowego jednostki

349[K]85 – GBA 2,5/16 Magirus-Deutz 170D11/Magirus

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą

Poprzednikiem Mercedesa w OSP Olszanka był Magirus-Deutz 170D11 w zabudowie Magirusa. Samochód został sprowadzony do jednostki w 2003 roku z Niemiec, dokładnie rzecz biorąc od ochotników z Buchhofen. Pieniądze na jego zakup pochodziły z kredytu zaciągniętego na ten cel przez OSP, który potem spłacono ze środków finansowych pozyskanych przez Zarząd jednostki. Magirus był samochodem pożarniczym klasy średniej, wyposażonym m.in. w zbiornik na wodę o pojemności 2500 l, jednozakresowa autopompę o nominalnej wydajności wodnej 1600 l/min w trybie niskiego ciśnienia oraz linię szybkiego natarcia (wodną). Miał manualną skrzynię biegów, napęd 4×4 oraz 6 miejsc w kabinie w układzie 1+1+4. Po przyjściu do jednostki Mercedesa został przekazany do OSP Naszacowice.


Pozostały sprzęt

Na wyposażeniu OSP Olszanka znajdują się także między innymi:

  • quad Honda Fourtrax 300 (zakupiony za własne środki finansowe w 2015 roku z OSP Stadła),

  • motopmpa przenośna,
  • kombinezony do usuwania owadów błonoskrzydłych.

Inne zdjęcia


Składamy serdeczne podziękowania dla Zarządu OSP Olszanka za zgodę na przeprowadzenie sesji zdjęciowej w jednostce. Wyrazy wdzięczności kierujemy także do Pana Bogdana Siwulskiego, prezesa OSP Olszanka oraz druhów Pawła Klimeckiego i Wojciecha Pasiuta, za udostępnienie remizy i sprzętu, przekazaną wiedzę i poświęcony nam czas.


Tekst: Łukasz Koszut
Zdjęcia: Łukasz Koszut, Zbigniew Turek, Mariusz Węgrzynek

Olszanka, 15.07.2017 r.