OSP Krasne Potockie


  • Krasne Potockie
  • 33-394 Klęczany

Ochotnicza Straż Pożarna w Krasnym Potockim powstała w 1978 roku. Jednostka działa poza strukturami Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego (KSRG). OSP Krasne Potockie wyposażona jest w system selektywnego alarmowania. W przypadku, gdy zapadnie decyzja o zadysponowaniu jednostki do zdarzenia, syrenę uruchamia dyżurny operacyjny PSP w SKKM w Nowym Sączu. Dodatkowo druhowie JOT-u otrzymują na swoje telefony komórkowe powiadomienia o alarmie w formie SMS-a i poprzez dzwonienie. Jednostkę Operacyjno-Techniczną (JOT), zakwalifikowaną do III kategorii, tworzą głównie mężczyźni, ale są w niej także kobiety. Przy OSP działa Młodzieżowa Drużyna Pożarnicza (MDP). Obecnie jest to drużyna mieszana złożona z chłopców i dziewcząt. Na zawody sportowo-pożarnicze jednostka wystawia tylko drużynę męską (grupa A). Obszar działania OSP Krasne Potockie to głównie teren macierzystej miejscowości, a także całej gminy Chełmiec. Pierwszą własną siedzibę OSP Krasne Potockie doczekało się w październiku 1982 roku. Nowa siedziba mieściła się w magazynie przejętym od Gminnej Spółdzielni Samopomoc Chłopska w Chełmcu. Dzięki pomocy sponsorów, głównie PZU oraz pracy samych strażaków i mieszkańców wsi, obiekt został wyremontowany i zaadaptowany na potrzeby straży pożarnej. Zmodernizowany budynek oddano uroczyście do użytku w lipcu 1983 roku. W 1998 roku rozbudowano budynek remizy OSP. Powstała nowa sala widowiskowa i zaplecze socjalne. Budynek remizy jest własnością Gminy Chełmiec i w całości jest zaadaptowany na potrzeby straży. W 2016 roku jednostka zanotowała 36 wyjazdów – w 29 przypadkach były to wyjazdy ratownicze (15 pożarów i 14 miejscowych zagrożeń), reszta to różnego rodzaju zabezpieczenia. OSP Krasne Potockie utrzymuje dobre relacje z Gminą Chełmiec.


Samochody pożarnicze

OSP Krasne Potockie to jednostka typu S-2, co oznacza, że na jej wyposażeniu znajdują się dwa samochody pożarnicze.

348[K]75 – GBA 2/24 MAN 12.232/Rosenbauer

osp_krasne_potockie_man_01

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy z autopompą

  • Numer operacyjny: 348[K]75
  • Kryptonim radiowy: KF 348-75
  • Oznaczenie: GBA 2/24
  • Rok produkcji podwozia: 1996
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 6871 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 169 kW (230 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: automatyczna
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 6
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1+4
  • Producent zabudowy: Rosenbauer

Układ wodno-pianowy samochodu tworzą między innymi:

  • zbiornik na wodę o pojemności 2000 l,
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 200 l,
  • dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 2400 l/min w trybie niskiego ciśnienia (8 bar) i nominalnej wydajności wodnej 250 l/min w trybie wysokiego ciśnienia (40 bar),
  • linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych Horn Elektronik,
  • dwutonowy sygnał pneumatyczny Martin-Horn.

Wyposażenie samochodu:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
    • stacjonarny maszt oświetleniowy,
    • urządzenie sprzęgające,
    • radiotelefon przewoźny.
  2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
    • motopompy szlamowe,
    • agregat prądotwórczy przenośny,
    • armatura wodno-pianowa: węże pożarnicze – tłoczne i ssawne, smoki ssawne, pływak, rozdzielacz, zbieracz, przełączniki, zasysacz liniowy, prądownice (w tym prądownica pianowa),
    • sprzęt do ratownictwa medycznego: torba PSP-R1, nosze typu deska wraz ze stabilizatorem głowy oraz komplet szyn uszytwniających,
    • sprzęt ochrony dróg oddechowych: aparaty powietrzne butlowe z maskami i sygnalizatorami bezruchu,
    • sprzęt oświetleniowy: latarki zwykłe i sygnalizacyjne, przenośny maszt oświetleniowy
    • reflektory,
    • radiolelefony przenośne,
    • podręczny sprzęt gaśniczy specjalny: sito kominowe, gaśnice proszkowe, koc gaśniczy, tłumice
    • piła łańcuchowa do cięcia drewna o napędzie spalinowym,
    • nożyce do cięcia drutu
    • gumowce,
    • sprzęt burzący: siekiera, toporki,
    • kamizelki klasyczne,
    • szelki ratownicze,
    • liny ratownicze,
    • kombinezon pszczelarski (kompletne ubranie pszczelarskie – kombinezon, bluza, kapelusz rękawice)
    • sorbent,
    • sprzęt do oznakowania terenu: taśmy ostrzegawcze, lizaki do kierowania ruchem,
    • drabina pożarnicza nasadkowa (dwa przęsła),
    • przenośny maszt oświetleniowy,
    • stożki ostrzegawcze,
    • wodery (spodniobuty),
    • prądownica wodna,
    • prądownice wodno-pianowe,
    • klucz do hydrantu naziemnego,
    • sprzęt kominiarski – zestaw kominiarski szczotka, kula ,łańcuch
    • stojak hydrantowy,
    • sprzęt burzący – łom, widły, łopaty, miotły, bosaki

Samochód został wprowadzony do podziału bojowego jednostki w 2014 roku. Pojazd zastąpił 36-letniego Stara 244, którego jednostka miała na stanie od 1983 roku kiedy otrzymała go od ówczesnej Zawodowej Straży Pożarnej w Nowym Sączu.

348[K]76 – GLM 12 Volkswagen Transporter T4

Lekki samochód ratowniczo-gaśniczy z motopompą

  • Numer operacyjny: 348[K]76
  • Kryptonim radiowy: KF 348-76
  • Oznaczenie: GLM 12
  • Rok produkcji podwozia: 1996
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 2370 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 57 kW (77 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×2
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 6
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+2+3

Samochód wyposażony jest w motopompę szlamową o wydajności 1210 l/min.

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych Horn Elektronik.

Wyposażenie samochodu:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
    • urządzenie sprzęgające,
    • radiotelefon przewoźny.
  2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
    • agregat prądotwórczy,
    • armatura wodna: węże pożarnicze – tłoczne i ssawne, prądownice,
    • podręczny sprzęt gaśniczy: gaśnica, tłumice,
    • piła łańcuchowa do cięcia drewna,
    • sprzęt oświetleniowy: reflektor, przenośny maszt oświetleniowy,
    • sprzęt do oznakowania terenu: stożek ostrzegawczy, lizaki do kierowania ruchem,
    • radiotelefony przenośne,
    • miotła.

Pojazd został wprowadzony do podziału bojowego jednostki w lipcu 2016 roku. Pozyskano go za środki własne OSP Krasne Potockie. Wcześniej Volkswagen był samochodem firmowym. Przystosowanie do celów pożarniczych obejmujące m.in. oklejenie i montaż belki sygnalizacyjnej na dachu, wykonali druhowie. Pojazd zastąpił w jednostce UAZ-a 469, który został sprzedany osobie prywatnej.

 

Samochody pożarnicze OSP Krasne Potockie (stan na dzień 5 marca 2017 roku).

Archiwum samochodów pożarniczych wycofanych z podziału bojowego jednostki

348[K]76 – SLOp UAZ 469

osp_krasne_potockie_uaz_01

Lekki samochód specjalny operacyjny

  • Numer operacyjny: 348[K]76
  • Kryptonim radiowy: KF 348-76
  • Oznaczenie: SLOp
  • Rok produkcji podwozia: 1978
  • Rodzaj paliwa: benzyna + LPG
  • Pojemność silnika: 2445 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 54 kW (73 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 7
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1+3+2

Sygnalizacja dźwiękowa:

– generator sygnałów dźwiękowych Horn Elektronik.

Wyposażenie samochodu:

  1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
    • urządzenie sprzęgające,
    • radiotelefon przewoźny.
  2. Najważniejsze wyposażenie ratownicze:
    • radiotelefony przenośne.

Samochód został pozyskany nieodpłatnie w 2011 roku od prywatnej osoby dzięki ówczesnemu naczelnikowi OSP Krasne Potockie, śp. Dariuszowi Lorkowi. Przystosowany do celów pożarniczych z własnych funduszy druhów, po czym wprowadzony w 2012 roku do podziału bojowego jednostki. Zastąpił Poloneza Caro. W Krasnym Potockim służył do 2016 roku.

 


Pozostały sprzęt

Oprócz samochodów pożarniczych OSP Krasne Potockie posiada także ponton z napędem wiosłowym , agregaty prądotwórcze przenośne, piły łańcuchowe do cięcia drewna z napędem spalinowym oraz motopompy przenośne do wody zanieczyszczonej, sprzęt ratownictwa wodnego (kamizelki kapoki, koła ratunkowe, rzutki ratownicze) oraz przenośny zbiornik na wodę o pojemności 2, 5 tys. l. i zapory przeciwpowodziowe.


Inne zdjęcia

 


Składamy serdeczne podziękowania dla Pana Piotra Orła, naczelnika OSP Krasne Potockie, za zgodę oraz możliwość przeprowadzenia sesji zdjęciowej, a także za udostępnienie remizy i sprzętu, cenne informacje, poświęcony czas i miłą atmosferę. Wyrazy wdzięczności kierujemy również do Pana Józefa Jabłońskiego, prezesa OSP Krasne Potockie oraz dh Stanisława Olesiaka, za przekazaną wiedzę i wszelką pomoc okazaną podczas spotkania.


Tekst: Łukasz Koszut
Zdjęcia: Łukasz Koszut, Barbara Węgrzynek, Mariusz Węgrzynek

Krasne Potockie, 04.10.2015 r. (aktualizacja: 05.03.2017 r.)