OSP Grybów – Biała


  • ul. Grottgera
  • 33-330 Grybów

Ochotnicza Straż Pożarna w Grybowie – Białej została założona w 1905 roku.

Jest to jednostka Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego (KSRG) – decyzję o włączeniu w jego struktury Komendant Główny PSP wydał w dniu 23 lutego 1995 roku.

Jednostkę Operacyjno-Techniczną (JOT), zakwalifikowaną do II kategorii, tworzą kobiety i mężczyźni.

OSP Grybów – Biała wyposażona jest w system selektywnego alarmowania. W przypadku gdy zapadnie decyzja o zadysponowaniu jednostki do zdarzenia, syrenę uruchamia dyżurny operacyjny PSP w SKKM w Nowym Sączu. Dodatkowo druhowie JOT-u otrzymują na swoje telefony komórkowe powiadomienia o alarmie poprzez dzwonienie.

Przy OSP działają dwie Młodzieżowe Drużyny Pożarnicze (MDP) – dziewczęca i chłopięca.

Na gminne zawody sportowo-pożarnicze grup A i C jednostka wystawia drużynę męską (grupa A) oraz kobiecą (grupa C).

Specjalizacje: techniczna, chemiczna i wodna.

Teren działania OSP Grybów – Biała to z racji przynależności do KSRG-u cały obszar chroniony przez KM PSP w Nowym Sączu,zatem miasto Nowy Sącz i powiat nowosądecki.

Liczba wyjazdów jednostki OSP Grybów – Biała w ostatnich latach:

  • 2013
  • 2014
  • 2015 – 92
  • 2016 – 124
  • 2017 – 195

Rocznie druhowie z grybowskiej jednostki notują w granicach 85-120 wyjazdów. Są dysponowani do pożarów, miejscowych zagrożeń, w tym wypadków komunikacyjnych, a także na polecenie burmistrza Miasta Grybowa prowadzą działania gospodarcze.

Relacje jednostki z Miastem Grybowem są bardzo dobre.


 Samochody pożarnicze

OSP Grybów – Biała to jednostka typu S-3, co oznacza, że na jej wyposażeniu znajdują się trzy samochody pożarnicze.

349[K]21 – GBARt 3/29 Volvo FL280/Bocar

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: techniczna

Dane operacyjne pojazdu:

  • Numer operacyjny: 349[K]21
  • Kryptonim radiowy: KF 349-21
  • Oznaczenie: GBARt 3/29

Dane techniczne pojazdu:

  • Rok produkcji podwozia: 2017
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika:
  • Maksymalna moc netto silnika: 210 kW (285 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 6
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+4
  • Producent zabudowy: Bocar

Układ wodno-pianowy samochodu tworzą między innymi:

  • zbiornik na wodę o pojemności 3000 l,
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 300 l,
  • dwuzakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 2900 l/min w trybie niskiego ciśnienia 8 bar i nominalnej wydajności wodnej 450 l/min w trybie wysokiego ciśnienia 40 bar,
  • linia szybkiego natarcia (wodno-pianowa),
  • stacjonarne działko pożarnicze (wodno-pianowe) o wydajności wodnej od 800 do 3200 l/min, regulowanej w zakresie 800, 1200, 1600, 2400 i 3200 l/min,
  • instalacja zraszaczowa.

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów świetlno-dźwięowych Bocar BOS200,
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny.

Wyposażenie samochodu:

349[K]22 – GBA 2,5/16 Mercedes-Benz 1113/Metz, Moto-Truck

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą

Dane operacyjne pojazdu:

  • Numer operacyjny: 349[K]22
  • Kryptonim radiowy: KF 349-22
  • Oznaczenie: GBA 2,5/16

Dane techniczne pojazdu:

  • Rok produkcji podwozia: 1973
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 5638 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 124 kW (169 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 6
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+4
  • Producent zabudowy: Metz, Moto-Truck

Układ wodny samochodu tworzą między innymi:

  • zbiornik na wodę o pojemności 2500 l,
  • jednozakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 1600 l/min w trybie niskiego ciśnienia,
  • linia szybkiego natarcia (wodna).

 

 

349[K]23 – SLRR Nissan Navara D22

Lekki samochód specjalny rozpoznawczo-ratowniczy

Dane operacyjne pojazdu:

  • Numer operacyjny: 349[K]23
  • Kryptonim radiowy: KF 349-23
  • Oznaczenie: SLRR

Dane techniczne pojazdu:

  • Rok produkcji podwozia: 2003
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 2488 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 98 kW (133 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Rodzaj napędu: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w pojeździe: 5
  • Układ miejsc siedzących w pojeździe: 1+1+3

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych Elektra GES 110.

Wyposażenie samochodu:

        1. Wyposażenie zamontowane na stałe:
          • urządzenie sprzęgające,
          • radiotelefon przewoźny.

Samochód zastąpił Mercedesa-Benza 608D. Służyć może m.in. do pompowania zalanych studni, usuwaniu skutków rozlanych płynów eksploatacyjnych z samochodów na jezdni, usuwaniu szerszeni, zabezpieczeniu imprez masowych, wyjazdów służbowych itp.


Archiwum samochodów pożarniczych wycofanych z podziału bojowego jednostki

349[K]21 – GBARt 3/16 Renault G230/Camiva

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: techniczna

        • Numer operacyjny: 349[K]21
        • Kryptonim radiowy: KF 349-21
        • Oznaczenie: GBARt 3/16
        • Rok produkcji podwozia: 1991
        • Rodzaj paliwa: Diesel
        • Pojemność silnika: 6200 cm³
        • Maksymalna moc netto silnika: 169 kW (230 KM)
        • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
        • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×2
        • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 8
        • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1+1+1+4
        • Producent zabudowy: Camiva

Układ wodny samochodu tworzą między innymi:

        • zbiornik na wodę o pojemności 3000 l,
        • jednozakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 1600 l/min w trybie niskiego ciśnienia,
        • linia szybkiego natarcia (wodna).

Sygnalizacja dźwiękowa:

        • generator sygnałów dźwiękowych Horn Elektronik,
        • jednotonowy sygnał pneumatyczny.

Samochód zastąpił Stara 244.


Inne zdjęcia związane z jednostką


Składamy serdeczne podziękowania dla Zarządu OSP Grybów – Biała za zgodę na przeprowadzenie sesji zdjęciowej w jednostce.


Tekst: Zbigniew Turek
Zdjęcia: Łukasz Koszut, Zbigniew Turek

Grybów, 10.04.2016 r.