OSP Grybów – Biała


  • ul. Grottgera
  • 33-330 Grybów

Ochotnicza Straż Pożarna w Grybowie – Białej powstała w 1905 roku. Jest to jednostka Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego (KSRG) – decyzję o włączeniu w jego struktury Komendant Główny PSP wydał w dniu 23 lutego 1995 roku. Jednostkę Operacyjno-Techniczną (JOT), zakwalifikowaną do II kategorii, tworzą kobiety i mężczyźni. OSP Grybów – Biała wyposażona jest w system selektywnego alarmowania. W przypadku gdy zapadnie decyzja o zadysponowaniu jednostki do zdarzenia, syrenę uruchamia dyżurny operacyjny PSP w SKKM w Nowym Sączu. Dodatkowo druhowie JOT-u otrzymują na swoje telefony komórkowe powiadomienia o alarmie poprzez dzwonienie. Przy OSP działają dwie Młodzieżowe Drużyny Pożarnicze (MDP) – dziewczęca i chłopięca. Na gminne zawody sportowo-pożarnicze grup A i C jednostka wystawia drużynę męską (grupa A) oraz kobiecą (grupa C). Specjalizacje: techniczna, chemiczna i wodna. Teren działania OSP Grybów – Biała to z racji przynależności do KSRG-u cały obszar chroniony przez KM PSP w Nowym Sączu,zatem miasto Nowy Sącz i powiat nowosądecki. Rocznie druhowie z grybowskiej jednostki notują w granicach 85-120 wyjazdów. Są dysponowani do pożarów, miejscowych zagrożeń, w tym wypadków komunikacyjnych, a także na polecenie burmistrza Miasta Grybowa prowadzą działania gospodarcze. Relacje jednostki z Miastem Grybowem są bardzo dobre.


 Samochody pożarnicze

OSP Grybów – Biała to jednostka typu S-3, co oznacza, że na jej wyposażeniu znajdują się trzy samochody pożarnicze.

349[K]21 – GBARt 3/30 Volvo FL280/Bocar

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: techniczna

349[K]22 – GBA 2,5/16 Mercedes-Benz 1113/Metz, Moto-Truck

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą

  • Numer operacyjny: 349[K]22
  • Kryptonim radiowy: KF 349-22
  • Oznaczenie: GBA 2,5/16
  • Rok produkcji podwozia: 1973
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 5638 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 124 kW (169 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 6
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1+4
  • Producent zabudowy: Metz, Moto-Truck

Układ wodny samochodu tworzą między innymi:

  • zbiornik na wodę o pojemności 2500 l,
  • jednozakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 1600 l/min w trybie niskiego ciśnienia,
  • linia szybkiego natarcia (wodna).

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • dwutonowy sygnał Bosch.

349[K]23 – SLRr Nissan Navara D22

Lekki samochód specjalny ratowniczo-rozpoznawczy

  • Numer operacyjny: 349[K]23
  • Kryptonim radiowy: KF 349-23
  • Oznaczenie: SLRr
  • Rok produkcji podwozia: 2003
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 2488 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 98 kW (133 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×4
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 5
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1+3

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych Elektra GES 110.

Samochód zastąpił Mercedesa-Benza 608D. Służyć może m.in. do pompowania zalanych studni, usuwaniu skutków rozlanych płynów eksploatacyjnych z samochodów na jezdni, usuwaniu szerszeni, zabezpieczeniu imprez masowych, wyjazdów służbowych itp.


Archiwum samochodów pożarniczych wycofanych z podziału bojowego jednostki

349[K]21 – GBARt 3/16 Renault G230/Camiva

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy ze zbiornikiem na wodę i autopompą
Funkcja dodatkowa: techniczna

  • Numer operacyjny: 349[K]21
  • Kryptonim radiowy: KF 349-21
  • Oznaczenie: GBARt 3/16
  • Rok produkcji podwozia: 1991
  • Rodzaj paliwa: Diesel
  • Pojemność silnika: 6200 cm³
  • Maksymalna moc netto silnika: 169 kW (230 KM)
  • Rodzaj skrzyni biegów: manualna
  • Podstawowy rodzaj układu napędowego: 4×2
  • Liczba miejsc siedzących w kabinie: 8
  • Układ miejsc siedzących w kabinie: 1+1+1+1+4
  • Producent zabudowy: Camiva

Układ wodny samochodu tworzą między innymi:

  • zbiornik na wodę o pojemności 3000 l,
  • jednozakresowa autopompa o nominalnej wydajności wodnej 1600 l/min w trybie niskiego ciśnienia,
  • linia szybkiego natarcia (wodna).

Sygnalizacja dźwiękowa:

  • generator sygnałów dźwiękowych Horn Elektronik,
  • jednotonowy sygnał pneumatyczny.

Samochód zastąpił Stara 244.


Inne zdjęcia


Tekst: Zbigniew Turek
Zdjęcia: Łukasz Koszut, Zbigniew Turek

Grybów, 10.04.2016 r.